Monitor Consumentengedrag: de belevingswereld van jongeren

Monitor Consumentengedrag: de belevingswereld van jongeren
  • B2b
  • 23 jul 2021 @ 09:04
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Geen summer of love, maar corona en quarantaine werd opnieuw de werkelijkheid voor veel jongeren. In de media lezen we veel over hun hang naar feesten en de grote behoefte aan versoepeling van de maatregelen. Maar welke ander jongerengedrag springt in het oog en kan van waarde zijn voor merken?

Wat motiveert deze groep en hoe kan je ze bereiken? Deze week een deepdive in het consumentengedrag van jongeren.

Zo zien we in de Monitor Consumentengedrag heel duidelijk dat de drive voor jongeren tot persoonlijke ontwikkeling en om nieuwe dingen te leren in tijden van een pandemie onverminderd groot is. 48% zegt hier minimaal 1 à 2 keer per week mee bezig te zijn. Nu het ook onzeker is of ze naar festivals en op een buitenlandvakantie kunnen, ligt daar wellicht een extra kans voor ondernemers en marketeers om op in te spelen. Wie wil er nu geen summercourse voor persoonlijk leiderschap, een starterskorting voor die hippe sportschool of een aanbieding voor die handig-opblaasbare-en-klein-op-te-ruimen-sup? Er is ruimte voor groei en nieuwe impulsen. Welk haakje bedenk jij?

Millennials vullen langzaamaan de winkelstraten

De winkelstraten vullen zich langzaam weer met een gemêleerd publiek. Steeds vaster onderdeel van de mix zijn millennials. Ten opzichte van hun oudere landgenoten shoppen ze het vaakst offline. 21% van de jongeren zegt minstens drie keer per week te gaan shoppen. Ze geven offline meer geld uit aan offline hobby’s als spellen, puzzels en boeken (15% in week 15, naar 39% in week 27). Dat is goed nieuws voor de lokale boekhandels, retailers en warenhuizen. Het percentage offline kledingaankopen is iets gestegen ten opzichte van week 15: van 11% toen naar 20% nu. Het aantal mensen dat zowel online en offline kleding koopt is ook gestegen (43% week 15 naar 55% in week 27).

Bij het versturen van kaarten, attenties of cadeaus verschuift het zwaartepunt naar een hybride vorm van offline en online.

Het gemak van het meer online bestellen is mensen blijkbaar bijgebleven, maar men wisselt af met attenties die offline aan te schaffen zijn. Begeef je je als marketeer in het spectrum van online cadeaus of attenties, dan doe je er goed aan om juist de offline shoppende jongeren aan te spreken in communicatie. Zorg voor herkenbare campagnes, waarbij zo veel mogelijk associaties worden gelegd met je merk. Zo vergroot je de kans dat mensen je merk terug kunnen spelen in een aankoopsituatie. Recent onderzoek van Byron Sharp et al wijst zelfs uit dat herkenning creëren onder non-users het meest effectief is en je (mentaal) marktaandeel vergroot.

Waar bereik je jongeren?

Het zal niet als een grote verassing komen dat – in tegenstelling tot ouderen - een groter aandeel jongeren gebruikmaakt (minimaal 1x per week) van Instagram (+34%), Youtube (+31%), Facebook (+13%) en online streamingdiensten (+33%). Opvallend hierin is het percentage jongeren vs. ouderen dat minimaal een keer per week gebruikmaakt van een online krant. Dit percentage is maar liefst 56%, en daarmee 38% hoger dan de oudere doelgroep, en daarmee een unieke weg om jongeren te bereiken.
  

kanaal

jong(18-34)

ouder (35+)

verschil

Youtube

75%

44%

31%

Televisie 

75%

92%

-17%

Radio

75%

77%

-2%

Facebook

75%

62%

13%

Streaming 

74%

41%

33%

Insta

61%

27%

34%

Online krant

56%

18%

38%

On demand 

53%

33%

20%

Papier krant

42%

54%

-12%

Papier tijdschrift

35%

41%

-6%

 

Hoe bereik je jongeren?

En wat willen jongeren dan eigenlijk terugzien in (merk)communicatie? Hoe betrek je jongeren die alles al gezien hebben bij je merk? Het is belangrijk om je creatie of campagne aan te laten sluiten bij de leefwereld van de jongere, zonder cheugy over te komen (voor ouderen onder ons – ga dat maar eens googelen). Niets is zo on-sexy voor een jongere als ‘trying too hard’. Door jongeren zelf te betrekken in het proces kunnen deze cheugy uitingen voorkomen worden.

De Monitor Consumentengedrag heeft aan jongeren gevraagd wat onderwerpen zijn waaraan merken aandacht zouden moeten besteden. Vergeleken met de oudere doelgroepen vinden jongeren het belangrijker dat merken communiceren over aandacht voor mensen van verschillende afkomsten (+12%) en innovatie (+8%). Onderwerpen als COVID-19 (-15%) en gezondheid (-8%) vinden jongeren vergeleken met oudere doelgroepen minder belangrijk.

  

Onderwerp

jong(18-34)

ouder (35+)

verschil

Geaardheid

16%

12%

4%

Covid

21%

36%

-15%

Duurzaam

39%

40%

-1%

Gezondheid

43%

51%

-8%

Afkomsten

20%

8%

12%

Geen

12%

21%

-9%

Innovatie

23%

15%

8%

Maatsch betrokken

20%

18%

2%

Politiek

11%

13%

-2%

Privacy

18%

16%

+2%


Wanneer je jongeren wilt bereiken, kijk dan goed naar hun huidige consumentengedrag. Check waar en hoe je ze kunt bereiken en betrek ze bij voorkeur actief in de communicatie en communicatieontwerp.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken