[NMD 2021] Thomas Barta – Werk binnen de Value Creation Zone (8)

[NMD 2021] Thomas Barta – Werk binnen de Value Creation Zone (8)
  • B2b
  • 2 sep 2021 @ 09:15
  • 13782 x gelezen
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Nima Marketing DayKennissessieLeadgenerator
  • 2 sep 2021 @ 09:15
  • 13782 x gelezen
  • Ryan Baij

Op 9 september spreekt Thomas Barta als keynote op de Nima Marketing Day over marketingleiderschap. In deze serie bespreken we verschillende onderwerpen van zijn masterclass. Aflevering 8 gaat over de Value Creation Zone.

Thomas Barta begint zijn college van een minuut met een lichte zelfspot. Hij verkondigt een boodschap die hij naar eigen zeggen erg vaak roept, maar om er als leider ertoe te doen moet je werken binnen de Value Creation Zone, het vlak waarin je meerwaarde creëert.

‘Als je macht wil in binnen een organisatie’, vertelt Barta, ‘moet je de zowel de consument als het bedrijf goed bedienen. Dat wordt dan de V-zone genoemd (verkorting van Value Creation Zone red.)’. Als voorbeeld gebruikt hij de nieuwe playstation die uitkomt. Die bestaat alleen maar omdat de maker Ken Kutaragi de sceptische leiding van Sony overtuigde van twee dingen:
1) De consument heeft gamen nodig. Mensen houden ervan en willen het.
2) Gamen is wat het bedrijf nodig heeft. We kunnen het maken, we kunnen het verkopen dus we gaan er geld aan verdienen en het ethisch te verantwoorden.

Barta vervolgt: ‘Ken Kutaragi werkte binnen de V-zone. Hij was in dienst van zowel het bedrijf als de consument. Het doel is voor iedereen om zijn eigen V-zone te vinden. Pas daarbij wel op dat zowel de wil van de consument als de wil van het bedrijf veranderen. Jouw V-zone is dus een bewegend doel.



Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken