[interview] De comeback van Motorola

[interview] De comeback van Motorola
  • B2b
  • 10 dec 2021 @ 08:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterviewSmartphone

Motorola is bezig aan een comeback en de eerste stap is de lancering van het nieuwe brandplatform ‘Power to Empower’. In gesprek met James Atkins, EMEA Marketing Director bij Motorola, over de magie van de mobiliteit van Motorola en de noodzaak om een emotionele band met de consument te bouwen. ‘In de toekomst zul je een meer ontwrichtend Motorola zien.’

Motorola staat aan de basis van de huidige mobiele communicatie-industrie dankzij protocollen en technologieën die mobiele communicatie mogelijk maakten. Motorola kwam met de eerste mobiele telefoon, het eerste basisstation en vrijwel alles daartussenin. In 2011 kwam het bedrijf in handen van Google, dat het krap drie jaar later weer verkocht aan het huidige moederbedrijf, het Chinese Lenovo. James Atkins werkt nu bijna twee jaar voor Motorola en was hiervoor onder meer werkzaam bij LG, HTC en Tesla. Een gesprek over de hernieuwde toewijding richting de consumentenmarkt en het gloednieuwe brandplatform Power to Empower.

Wat is de ambitie van Motorola?

Motorola is altijd een pionier geweest, van het produceren van de eerste mobiele telefoon tot meer recent het aanbieden van het eerste 5G-toestel. Innovatie is een van onze kernwaarden en zal daarom altijd centraal staan. Innovatie houdt echter niet op bij onze apparaten, het zit in alles wat we doen. De mogelijkheden om te differentiëren liggen steeds meer in de bredere propositie. Voor Motorola betekent dit dat we ons niet alleen moeten richten op de dingen die we als betrouwbaar merk toch al moeten doen, zoals ons milieubewustzijn, maar ook op wat onze klanten met onze producten kunnen bereiken. Ons Power to Empower-platform stelt ons in staat dat te laten zien.

Kun jij met jouw ervaring zorgen voor een glorieuze comeback van Motorola in Nederland/Benelux?

Jazeker! Consumenten zijn tegenwoordig beter geïnformeerd dan ooit en er spelen veel meer factoren een rol bij het aankoopproces dan vroeger het geval was. Vooral bij de jongere generaties spelen de kenmerken van een merk een grotere rol en bij het kiezen van merken moet je je afvragen: Hoe inclusief zijn ze? Waar staan ze voor? Motorola EMEA bevindt zich in een unieke positie. Wereldwijd zijn we een groot merk met verreikende mogelijkheden, maar in EMEA zijn we een klein en dynamisch team dat in staat is om snel te reageren op veranderende marktomstandigheden en vervolgens gebruik te maken van onze wereldwijde infrastructuur om hier voordeel uit te halen.
Ons team in de Benelux is gericht op het communiceren met onze doelgroepen op een manier die er voor hen toe doet. Nog belangrijker is om in deze communicatie onze doelgroepen te faciliteren in het helpen vormgeven van het Motorola van morgen.

Het marktaandeel van Motorola-smartphones in Europa is 4%...

Wij hebben duidelijke ambities om Motorola in EMEA significant te laten groeien. Als een verantwoordelijk merk geven wij echter de voorkeur aan duurzame groei. De Benelux is een markt waar wij veel kansen zien voor Motorola, zowel bij consumenten als bij producten gericht op het bedrijfsleven.

Wat is de marketingstrategie van Motorola in Europa? Heeft Nederland een speciale aanpak?

Onze strategie is simpel, we moeten awareness stimuleren en engagement vergroten. Voor ons gaat het erom hypergericht te zijn, wij zijn geen merk dat ons logo overal opplakt in de hoop dat de juiste persoon het ziet. Wij richten ons op het ontwikkelen van specifieke campagnes die de juiste interactie met klanten mogelijk maken.
We hebben ons Power to Empower-platform gecreëerd om echte verhalen te laten zien die ons hebben geïnspireerd, waarbij wordt benadrukt hoe mensen technologie op creatieve en zinvolle manieren gebruiken. We moedigen onze lokale marketingteams aan om dit concept over te nemen en te ontwikkelen op een manier die het beste bij hun markt past. Ons team in de Benelux heeft een podcast ontwikkeld Kan Niet Bestaat Niet met inspirerende verhalen van gewone mensen die tegenslagen overwinnen.
In de toekomst zul je een meer ontwrichtend Motorola zien. We hebben een aantal spannende projecten die nog moeten worden aangekondigd, dus houd ons in de gaten.

Is het nieuwe Power to Empower-brandplatform een belangrijke stap van Motorola in de richting van een emotionele band met de consument?

Ja. Het is belangrijk om mogelijkheden en initiatieven te creëren die mensen in staat stellen om ons merk in zijn totaliteit te ervaren. We wilden daarom een brandplatform lanceren om ons merk wereldwijd te verenigen, maar ook lokaal verbindingen te leggen. Centraal in dit brandplatform staat onze wens om contact te leggen met onze consumenten en onze gemeenschappen en hen te versterken via onze technologie.

‘Het gaat erom mensen te inspireren. Het gaat er niet om dat je een geweldige camera in je zak hebt, het gaat erom wat je doet met de content die je ermee hebt geschoten. Stuur je het naar een vriend om hem op te vrolijken of plaats je het op je Instagram om de volgende sociale sensatie te worden?’


Het gaat erom mensen te inspireren. Het gaat er niet om dat je een geweldige camera in je zak hebt, het gaat erom wat je doet met de content die je ermee hebt geschoten. Stuur je het naar een vriend om hem op te vrolijken of plaats je het op je Instagram om de volgende sociale sensatie te worden? We willen een licht laten schijnen op hoe de technologie in het centrum van ons leven positieve, blijvende verandering kan brengen en een meer inclusieve en verbonden samenleving voor iedereen kan creëren.

 

MOTOROLA
Motorola is een van origine Amerikaanse multinational op het gebied van communicatietechnologie opgericht in 1928 onder de naam Galvin Manufacturing Corporation. In 1947 werd de bedrijfsnaam veranderd naar Motorola, maar het handelsmerk Motorola was al sinds 1930 in gebruik. De oprichter Paul Galvin kwam op de naam Motorola toen zijn bedrijf begon met autoradio's. Een aantal van de vroege bedrijven die fonografen, radio's en andere audiospullen produceerden, hadden de gewoonte om het suffix ‘-ola’ te gebruiken. Het beroemdste voorbeeld daarvan was de Victrola. Veel van Motorola's producten hadden iets te maken met radiocommunicatie. Zo ontwikkelden ze de eerste portofoon, elektronica voor defensiedoeleinden en de draagbare telefoon. Motorola is ook actief in de ontwikkeling van halfgeleidertechnologie en de productie van halfgeleiders, waaronder ook chips voor gebruik in computers. Motorola was tot 2005 de hoofdleverancier (in samenwerking met IBM) voor de microprocessors gebruikt in de Apple Macintosh en PowerMac-computers. Motorola heeft een breed assortiment aan producten, waaronder satellietsystemen en modems. Het grootste succes van Motorola in Nederland werd geboekt door de Moto G. In 2006 was Motorola een van de grootste fabrikanten van mobiele telefoons en had een wereldwijd marktaandeel van 22 procent. Door de felle concurrentie daalden de verkopen in de daaropvolgende jaren. In 2011 kocht Google Motorola Mobility en gaf als reden met het patentportfolio van Motorola beter in staat te zijn het Android-ecosysteem en zijn partners te beschermen, met andere woorden: zo kon de zoekgigant een grotere vuist maken in patentruzies met onder andere Microsoft en Apple. Krap drie jaar later verkocht Google Motorola aan Lenovo. In de praktijk bleken de patenten van weinig nut, Motorola draaide verlies, er vielen massaontslagen en van oudsher was Google sowieso geen hardwarebedrijf. Daar komt bij dat veel Android-fabrikanten ontevreden waren met de overname. Google ontwikkelt het besturingssysteem Android en levert het aan onder meer Samsung, Sony en HTC. Door Motorola over te nemen werd Google naast partner ook concurrent.

LENOVO
Het Chinese Lenovo produceert computerhardware en consumentenelektronica en is sinds 2014 het moederbedrijf van Motorola. Het bedrijf is de grootste computerfabrikant van China en is de grootste ter wereld naar marktaandeel. Naast pc's worden ook fotoapparatuur en mobiele telefoons gemaakt. Het bedrijf levert ook informaticadiensten en biedt in China internettoegang aan. In 2004 verkocht zelfs IBM zijn pc-afdeling aan Lenovo. IBM gaf als reden dat het maken van pc's geen strategisch doel van het bedrijf meer was. In 2011 nam Lenovo het Duitse Medion over en versterkte hiermee de positie op de consumentenmarkt in Europa. In Europa staat Lenovo bekend als leverancier van zakelijke computers. Medion is in de filialen van Aldi in Duitsland, Nederland en België bekend als fabrikant van goedkope elektronica. In 2014 nam het de telefoonafdeling van Motorola over van Google. Lenovo nam met deze transactie ook zo'n 3.500 werknemers over, waarvan het merendeel in de VS. De overname was geen succes. In augustus 2015 maakte Lenovo bekend 3.200 werknemers te ontslaan nadat de Motorola-telefoonverkopen met een derde waren gedaald.

Bronnen: nu.nl, tweakers.net en wikipedia

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken