The great disruption: blauw is het nieuwe groen

The great disruption:  blauw is het nieuwe groen
  • B2b
  • 14 feb 2016 @ 16:37
  • 7828 x gelezen
  • Link
  • Sander Veenendaal
  • PackagingCommunicatieOnderzoek

In den beginne was de duurzame wereld groen, heel erg donkergroen. Dat donkergroen bestond uit idealisten die hun groene droom het liefst in de schaduw van de harde werkelijkheid uitoefenden. In de niche van de niche tegen de rest van de wereld en elkaar. Beetje boze mensen kun je zeggen. Groen was vaak less bad in plaats van more good.

En toen was er licht. Licht groen. Zij kwamen de donkergroenen versterken. De nieuwe hippies. Jong, enthousiast, online en cool gingen gezond eten, yoga doen en de wereld met schattige initiatieven veranderen. Sommigen daarvan werden heel groot, vaak omdat ze niet zozeer een slimme business strategie hadden maar iets raakten in ons collectieve bewustzijn.

Deze nieuwe stroming zette zich niet af tegen de oude economie, maar omarmde ze gewoon niet meer. ‘Een auto en koophuis als ideaal? Not for me!’ We gaan het anders doen. Beide groenen drijven voor een groot deel op emotie. Let ook op de happy clappy storytelling op packaging zoals van Ben&Jerry’s en Innocent. Dit is de schapcode van groen: mooie verhalen delen.

En toen kwam blauw
De oude wereld moet anders. Dat zeggen de blauwen. Blauw is gebaseerd op ratio en het inzicht dat we allemaal één zijn. Blauw denkt in grote systemen en hoe je die met business modellen en ondernemen fundamenteel kunt veranderen. Circulair ondernemen doet zijn intrede. De boeken Blue Economy over circulaire economie en Blue Ocean Strategy als slimme strategie van overvloed werden geschreven. Blauw is a new paradigm.

The great disruption
Het is de slimheid en de wendbaarheid die de oude wereld doet kraken en kenteren. Bundles least wasmachines. Kromkommer maakt van ‘afgekeurde’ komkommers soep, Roetz maakt van oude fietsframes nieuwe fietsen. Rotterzwam kweekt in het vroegere tropische zwemparadijs Tropicana op basis van oude koffieprut heerlijke zwammen. En -je raad het al- dat oude zwembad wordt vanaf nu een heus paradijs voor de blauwe economie. Hoe het gaat heten? BlueCity.

Jaren geleden zei Michael Douglas in de film Wall Street ‘Greed is good’. Inmiddels weten we ‘Greed is not good.’ Green is good. Maar Blue is better!

Ik ben benieuwd naar de volgende kleur die het gaat maken. Misschien dat we de naam van ons bureau nog eens gaan aanpassen.

 

Sander Veenendaal

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • NIMA Expertgroep Business-to-Business