[column] Laat de cowboy in je los en innoveer!

[column] Laat de cowboy in je los en innoveer!
  • B2b
  • 26 mei 2021 @ 09:08
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Innovatie

Het introduceren van nieuwe producten en diensten, laat staan een nieuwe standaard in de markt zetten, is altijd heel spannend en tegelijk ook risicovol. Er komt heel veel bij kijken en het vraagt een consciëntieuze voorbereiding en anderzijds ook een beetje cowboy mentaliteit.

Met dat laatste bedoel ik dat je ook lef moet hebben en pal voor je introductie moet staan. En ook wel maling moet hebben aan bestaande marktconventies. 

Een actueel voorbeeld is de introductie van Fromance onder het gloednieuwe merk WildWestland dat samen door Westland kaas en Those Vegan Cowboys is ontwikkeld. De laatste wil imitatiezuivel uit plantaardige producten maken en de eerste wil verduurzamen en afscheid nemen van met melk geproduceerde zuivel. WildFromance is een nieuw bedrijf gevestigd te Huizen bij Westland Kaas. De partners hebben de ambitie om de duurzaamste en tegelijkertijd lekkerste kaas te willen maken en leggen de lat daarmee behoorlijk hoog. Het traditionele kaasmeisje is behouden, maar kreeg een nieuwe cowboyachtige outfit. Wel is de echte levende koe ingewisseld voor een stalen koe, de machine waarmee het product in de fabriek gemaakt wordt.

In dit geval leggen de beide bedrijven de lat erg hoog door ongeveer alles anders te doen.

Men heeft een geheel nieuw product ontwikkeld, brengt dit onder een nieuw merk genaamd WildWestland op de markt, benoemt tegelijk een nog niet bestaande productcategorie Fromance toe en creëert zijn eigen markt, de “no cow” markt. Fromance is een gewaagde productnaam, zeker gezien de betekenis die in het woordenboek eraan gegeven wordt: An intense friendship with a person of the opposite sex which is in many ways like a relationship but without any sexual contact.

Het is de vraag of de consument en de retail dit snel zullen oppakken en zo de omzet kan stuwen. Het zal ongetwijfeld veel marketing- en reclame inspanningen vergen, maar daar heeft Westland veel ervaring mee.

Succesvolle innovators

Er waren meer ‘cowboys’ die succesvol wisten door te breken met hun innovaties. Dat waren mannen en vrouwen met een eigenwijze en unieke kijk op de wereld die de standaard in een markt wilden aanpassen met waanzinnige innovaties. Denk maar aan wat Steve Jobs samen met Steve Woźniak en Ronald Wayne met Apple in de markt hebben gezet.  Voor de - toen leidende - IBM computers moesten gebruikers best veel kennis hebben om ze goed te kunnen bedienen. Bij Apple waren de rollen omgedraaid en stond de computer en later de telefoon in dienst van de gebruiker en kenmerkt zich door een prettig gebruikersgemak en fraai design. Apple heeft ook vanaf het begin een slimme en aansprekende branding. Dat verklaart ook waarom Apple nog altijd een hoge prijs vangt voor zijn producten.

Een andere cowboy die zich weinig van bestaande conventies aantrekt is Elon Musk. Hij zag dat het verduurzamen van de automobielindustrie tergend langzaam ging en ontwikkelde met Tesla in relatief korte tijd de nieuwe standaard in de markt voor elektrische auto’s. Niks hybride, gewoon 100% elektrisch, met een vrij lange actieradius op de accu en bovendien een fraai design. Dit alles geholpen door talloze subsidieregelingen werd Tesla heel snel een succes en de bepalende standaard in de markt. Zoals bekend is Musk eenzelfde innovatieve rit aan het rijden met vrachtauto’s, ruimtetoerisme en andere zaken. Ook Tesla kenmerkt zich door een doordachte en aansprekende branding.

Ook Pieter Zwart met Coolblue is een succesvolle cowboy. Hij was weliswaar niet de allereerste in de online warenhuismarkt, want Wehkamp (sinds 1952) en bol.com (net als Coolblue sinds 1999) waren daar al actief. Maar hij wist wel de consument succesvol aan het merk te binden door de standaard in de markt aan te passen. Bij Coolblue zagen ze dat de consument terughoudend was om de spullen vooruit te betalen, dus werd door Coolblue als eerste betalen achteraf ingevoerd. Daarnaast werden de bestellingen veel sneller, vaak binnen 24 uur, al geleverd, iets wat consumenten ook weten te waarderen. Coolblue is een succesvol Nederlands merk.

Innovaties alleen succesvol bij cowboys?

In de genoemde voorbeelden is het cowboygedrag, het durven aanpakken en met lef en ambitie durven veranderen van de markt erg belangrijk. Wat niet wegneemt dat de ontwikkeling van de innovatie zelf een serieuze zaak is.

Als het product, de dienst, service of techniek niet perfect van kwaliteit is, heb je een groot probleem. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van merknaam, productnaam en bescherming ervan. Hier een paar tips uit de brede praktijk van de Merkcommissarissen.

  • Lees je goed in zodat je vooraf weet wat het bestaande aanbod is.
  • Verricht een uitgebreide marktverkenning naar die merken, producten of diensten waarmee je wilt concurreren; leer van hun succes én van hun fouten.
  • Verricht vooraf een gedegen conceptonderzoek bij een marktonderzoeksbureau en scherp daarmee het concept aan.
  • Laat de innovatie goed aansluiten bij een (latente) marktbehoefte.
  • Ontwikkeling een merkpositionering d.m.v. Brandkey of BrandneXt
  • Ontwikkel tijdig een merknaam en branding route en bescherm deze.
  • Laat de gebruiker in de ontwikkelfase kennismaken met je product of dienst om zo hun interesse, oordeel en gebruiksintentie te peilen.
  • Als je het concept en de positionering afgerond hebt, ontwikkel dan een aansprekende huisstijl, brandquide book en logo; dat helpt zeker bij de introductie.
  • Laat de marktintroductie op knallende wijze tussen de ogen en oren komen bij je doelgroep.

 

Laat de cowboy in je marketinglijf opstaan en innoveer!

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken