Biografie Leo van Sister is een uitdagende en inspirerende sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers en adviseert hen over merkmanagement, merkwaarde en marketingstrategie. Voorheen was hij werkzaam voor o.a. Douwe Egberts/Van Nelle, Friesland Campina en Het Nederlands Zuivelbureau. Ook was hij directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR), lid van de EFFIE jury en voorzitter van het Centrum voor Merk & Communicatie.
Leo van Sister

![[column] Armoede marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Armoede marketing
Al wekenlang gonst het in politiek Den Haag dat het bestaansrecht van Nederlanders te veel onder druk staat en dat mensen in armoede geholpen moeten worden. Kans voor grote bedrijven en merken om via donaties en hulp een sterker imago te krijgen?
![[column] Gaat O-Die-Do T-Mobile snel doen vergeten?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat O-Die-Do T-Mobile snel doen vergeten?
De merken T-Mobile (Nederland) en Tele2 hebben een nieuwe naam: het nog weinig tot de verbeelding sprekende Odido. Gaat het merk de rebranding overleven?
![[column] Gaan oude politieke merken overleven?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaan oude politieke merken overleven?
Het politieke landschap ziet er in Nederland opeens heel anders uit. Nieuw luidt het codewoord. Is er nog plaats voor de oude merken?
![[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
![[column] Waarom slacht Musk het blauwe vogeltje?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom slacht Musk het blauwe vogeltje?
Elon Musk – ja, die van my way or no way – komt wederom met een opmerkelijke actie: het blauwe vogeltje moet plaatsmaken voor een door AI gefantaseerde X. Briljant of gewoon dom?
![[column] H'Art vernietigt heritage van Hermitage Amsterdam](/templates/img/lazyload.gif)
[column] H'Art vernietigt heritage van Hermitage Amsterdam
Eureka, we hebben een wereldberoemde naam voor een zeer succesvol museum in Amsterdam, genaamd Hermitage Amsterdam. Maar ja, Rusland en de oorlog, dus toch maar een andere naam. Slim of dom?
![[column] Nagelt Follow the Money lovebrand Patagonia terecht aan het kruis?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nagelt Follow the Money lovebrand Patagonia terecht aan het kruis?
Er is momenteel veel heibel rondom lovebrand Patagonia. Zijn ze wel helemaal eerlijk over hun productieproces van de kleding? Het bedrijf houdt zich opvallend stil. Verstandig of toch niet?
![[column] Branding by design: wie toont er Leffe?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Branding by design: wie toont er Leffe?
De Norbertijnen in Leffe weten al eeuwenlang hoe je een biermerk moet positioneren. Onze columnist Leo van Sister onderging de merkervaring met zichtbaar genoegen.
![[column] Success or failure? Merklessen voor marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Success or failure? Merklessen voor marketeers
Hoe vaak lees je niet over jarenlange succesverhalen in marketing en hoe geweldig de verschillende merken het doen. En dan opeens, pats boem, gaat een merk zomaar kopje onder. Leo van Sister analyseert.
![[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders
Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties. Zeker ook onderzoeken naar automerken en het gedrag van hun berijders. Want zijn BMW-rijders echt zo psychopathisch zoals ze algemeen bekend staan? En wat betekent dit voor je merk?
![[column] In memoriam gamechanger Ditzo](/templates/img/lazyload.gif)
[column] In memoriam gamechanger Ditzo
Verzekeraar a.s.r. saneert de merken Ditzo en De Europeesche. Columnist Leo van Sister vraagt zich af of dit wel een goede zet is, aangezien Ditzo met name goed scoort bij een jong publiek dat zich online oriënteert.
![[column] Kruidvat, discounter met merkallures](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kruidvat, discounter met merkallures
Kruidvat, de winkel waar vrijwel alle Nederlanders regelmatig komen, is ooit in 1975 begonnen als kleine discounter in health & beauty. Anno 2023 is de discounter uitgegroeid tot een zeer grote winkelketen met 1250 winkels en een heel breed assortiment.
![[column] Bol.com staat bol van merkwaarde](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bol.com staat bol van merkwaarde
In november 2021 zou webwinkel bol.com naar de beurs gaan. Al sinds de oprichting van Bol.com maakt het bedrijf een onstuimige groei door en Ahold wilde daarom wel eens weten wat dat bedrijf (=merk) waard is. Columnist Leo van Sister doet een eigen waarde oordeel.
![[column] Prijzencarrousel in de autojungle](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Prijzencarrousel in de autojungle
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.
![[column] Gaat Aidsfonds te ver met nep-zorgverzekeraar Selectivia?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat Aidsfonds te ver met nep-zorgverzekeraar Selectivia?
Het Aidsfonds heeft afgelopen maandag 28 november in de Volkskrant een nepadvertentie geplaatst van zorgverzekeraar Selectivia die klanten zou selecteren op basis van ‘achtergrond, gender en oriëntatie’. Rumour around the brand, maar ook veel negatieve ophef.
![[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?
We zijn er in de zomer al voor gewaarschuwd en nu is het dan zo ver: de consumentenbestedingen staan flink onder druk en de consument laat zich aanmerkelijk minder vaak zien in (online) winkels en besteedt flink minder. Kortom, het is crisis en wat is dan de beste marketingstrategie?
![[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken
Social media domineren al jaren het marketingpalet van merken, diensten en producten. Social media zijn leading in het brein van mensen en de klassieke media lijken te zijn verworden tot supporting act.
![[column] Marketeers worstelen met marketing imitatieproducten](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeers worstelen met marketing imitatieproducten
Al decennia lang stromen er vele nieuwe imitatieproducten uit de vlees- en zuivelcategorie de markt op. Het kost marketeers doorgaans vrij veel moeite om de juiste positionering en boodschap voor die producten te vinden.
![[column] Marketing in recessietijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing in recessietijd
De inflatie voor de consument is met ruim 10% (bron: CBS) al zeer hoog en stijgt voorlopig verder door; daarmee is het verlies aan koopkracht nagenoeg evenredig groot. En dat gaan vrijwel alle sectoren en aanbieders in de markt binnenkort merken.
![[column] Das Gestalt geeft merk gestalte](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Das Gestalt geeft merk gestalte
Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik. Columnist Leo van Sister over de voordelen van een sterk merkbeeld.
![[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan
Zo'n 60% van de CEO’s van grote bedrijven wereldwijd rekent erop dat er voor het eind van 2023 sprake zal zijn van een recessie in hun belangrijkste markt. Dit blijkt uit een peiling van het gerenommeerde onderzoeksinstituut The Conference Board, dat leden heeft uit het bedrijfsleven. Marketeer: let daarom extra op je P van prijs.
![[column] Tot welke prijs kan een merk gaan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tot welke prijs kan een merk gaan?
Talloze onheilsprofeten bij banken en overheden prediken dat de inflatie in Nederland veel te hoog is, het besteedbaar inkomen steeds meer onder druk staat, te veel mensen nu al betalingsproblemen hebben en dat er een langdurige recessie voor de deur staat. Wat te doen als marketeer?
![[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)
De Russen kunnen gewoon Bavaria blijven drinken, want het bier onder Bavaria merk blijft daar gewoon te koop. Daar waar vele grote internationale en Nederlandse bedrijven Rusland vanwege de oorlog de rug toekeren, blijft Bavaria gewoon actief in Rusland.
![[column] Je zult nu maar marketeer zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je zult nu maar marketeer zijn
Marketeer worden, daar droomde je altijd van. De baas van een merk, product of dienst zijn, productontwikkelaars en reclame- en mediabureaus aansturen, ruime budgetten hebben, experimenteren met nieuwe (online) media en klantbehoeftes vervullen. Maar in dit huidige tijdsgewricht is marketeer zijn vooral een lastig en minder glorieus baantje.
![[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht
Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak, kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is steeds meer een liefdeloze invuloefening geworden, zo stelt een ervaren reclameman. Maar is dat niet een tikje overdreven?
![[column] Appranding: branding anno 2022](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Appranding: branding anno 2022
Sinds in 2008 de app doorbrak is de ontwikkeling ervan met turbokracht ingezet. Vele tienduizenden bedrijfjes vullen de dag met het ontwikkelen van al die apps. Maar er wordt pas echt verdiend door aanbieders die de apps exploiteren zoals Apple Play en Google Play, Amazon, Windows en de Chinezen.
- AlgemeenNieuws Pedigree opent hondensnackbar op...Weblog [column] Unseen 2023: Nieuwe...Nieuws SkyTeam benoemt Evgenia Starkova als...Nieuws [branded content] Valegis Advocaten...Nieuws VWS lanceert campagne voor meer...Nieuws Essent plaatst mini-laadpalen in...
- B2BNieuws Automotive Marketing Event 2023: Gas...Weblog Column Merktwist niet bevorderlijk...Nieuws FD: 'Regen aanmaningen is voorbode...Nieuws Aanbesteding exploitatie Nederlands...Weblog [column] Salespitch is een kunstNieuws Lineage presenteert winnaar...
- BureausNieuws Vertigo 6 verzorgt PR voor OnePlusNieuws Sabor Verde promoot avocado op...Nieuws Nieuwe merkstrategie ASN Bank:...Nieuws UBO Agency neemt salesspecialist...Nieuws Caitlyn Najera van San Diego naar...Nieuws Nieuw merkverhaal van DDB voor...
- ContentmarketingNieuws TikTokTalkshow voor jongeren over...Nieuws 'Voedingscampagnes moeten beter...Nieuws Bizarre consumentenverhalen bij de...Nieuws Rijksmuseum viert familiemaand met...Nieuws 'Bibliotheek Amsterdam is er voor...Nieuws Albert Heijn lanceert digitaal...
- DesignNieuws Pokémon bezoekt het Van Gogh MuseumNieuws Kane: a band rebrandedNieuws [branded content] Design Thinking:...Nieuws Coca-Cola introduceert nieuwe...Nieuws Albert Heijn meest succesvolle...Weblog [column] Branding is bullshit
- Food en RetailNieuws 'Inflatie en Oekraïne dwingen...Weblog [column] ‘Praat Nederlands met me’:...Nieuws Eerste AI gestuurde restaurant van...Nieuws [interview] Regio Utrecht in teken...Nieuws Op wereldreis met whiskyNieuws Jumbo biedt kletsboeketten aan...
- MediaNieuws DOSSIER RETAILMEDIA Er is werk aan...Weblog [column] Top 5-TikTok-trends van...Nieuws DOSSIER RETAILMEDIA 'Retailmedia...Nieuws Pathé introduceert loyaltyprogramma...Nieuws Nieuwe merkcampagne en taart voor...Nieuws Abovo Maxlead vraagt B...
- Online MarketingNieuws Strix technische partner Skins...Nieuws Technologische innovatie leidend bij...Nieuws Rabobank presenteert Rabo Identity...Nieuws Snapchat deelt nieuwe cijfers...Nieuws Startpagina.nl bestaat een kwart eeuwNieuws [branded content] Stap voor stap...
- SponsoringNieuws Shell verkoopt Ouwe Taart tijdens de...Nieuws Martijn Smelt van TP Vision:...Nieuws Ocean Outdoor verlengt partnership...Weblog column Gaat EV Experience...Nieuws Belgische The Arena Group gaat...Nieuws Jumbo feliciteert Team Jumbo-Visma...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Automotive Marketing Event 2023: Gas... 02-10-2023
- FD: 'Regen aanmaningen is voorbode... 28-09-2023
- Aanbesteding exploitatie Nederlands... 27-09-2023
- Lineage presenteert winnaar... 22-09-2023
- Bestuurswissel SAN Bestuur22-09-2023
- Mid-Year Marketing Monitor: actuele... 20-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »