[column] Warm leiderschap tonen

[column] Warm leiderschap tonen
  • B2b
  • 8 aug 2023 @ 10:51
  • Link
  • Peter de Boer
    Peter de Boer

    Branding expert
    Irresistible branding
  • Geen tag

We moeten het even over leiderschap hebben. In het bijzonder: marketeers en leiderschap.

Volgens schrijver en leiderschapsgoeroe  Simon Sinek is de kern van goed leiderschap vertrouwen en samenwerking. Dat staat haaks op de manier van leidinggeven die veel managers hanteren.

Onlangs ontdekte ik, tijdens een bezoek aan Noorwegen, hoe je op een gelijkwaardige en inspirerende manier leiding kunt  geven.

Ik bezocht het FRAM (betekent: vooruit) museum, dat helemaal gewijd is aan de arctische ontdekkingsreizen per schip. Dit schip, met de naam FRAM, stond onder leiding van Roald Amundsen (1872 - 1928) Hij was de man die als eerste op de Zuidpool (1911) stond én de magnetische Noordpool (1926) bereikte. Die reizen maakte hij natuurlijk niet alleen. Hij was zich er continu van bewust dat de expeditie alleen succesvol kon zijn, als hij leiderschap toonde. Niet de autoritaire vorm van leiderschap waar sommige managers zich van bedienen, maar een empathische vorm van leiderschap.

Belofte

Amundsen toonde leiderschap op alle mogelijke momenten. Ook op kerstavond bijvoorbeeld. Terwijl de bemanning zich tegoed deed aan het kerstmaal en alcoholische versnaperingen hield hij de wacht en onthield hij zich van alcohol. Het was zijn manier om de bemanning te belonen voor hun harde werk.  Bovendien paste het bij de belofte die hij voor vertrek deed: dat iedereen veilig en heelhuids thuis zou komen na de expeditie: ‘Zelfs elke knoop van ieders jas komt veilig terug.’

Wat Amundsen ook deed, was het veranderen van de bestemming. Het oorspronkelijk plan om naar de Noordpool af te reizen werd veranderd in de Zuidpool. Dat deed hij in het geheim, om zijn concurrent Scott (1868 - 1912), die ook als eerste de Zuidpool wilde bereiken, te slim af te zijn. Zijn plan slaagde onder andere door zijn lerend vermogen: hij had tijdens eerdere expedities van de Inuit geleerd wat de mogelijke gevaren waren en welke uitrusting noodzakelijk was. Ook nam hij honden mee aan boord.

Fataal
Zijn empathische leiderschap werd hem overigens uiteindelijk fataal. Tijdens de zoektocht naar de magnetische Noordpool raakte zijn Italiaanse vriend Nobile namelijk vermist. Tijdens een poging om hem op te sporen verloor hij het leven. Zijn principe om een vriend in nood te helpen onder alle omstandigheden werd hem fataal. Toch leeft hij voort, als inspirerend voorbeeld hoe je het onmogelijke mogelijk kunt maken door een hecht team te smeden.

Stel dat wij als marketeers met dit soort leiderschap onze markten, mensen, merken, afnemers en toeleveranciers zouden behandelen. Wellicht worden we dan ook helden, zoals Amundsen dat was. Dan zouden we onze mentale Zuid- en Noordpolen net zo zegenrijk behalen als deze dappere en eigenwijze Noor.

Peter de Boer is freelance allround branding specialist/creative director, medeoprichter van biermerk WIllsArk en adviseur bij contentmarketing- en PR-bureau Mediatic en branding specialist bij Fairchild marketing. Na een studie kunstgeschiedenis koos hij voor een carrière in marketing en vormgeving en schopte hij het tot boardmember bij Saatchi & Saatchi. Hij was co-founder van Onna-Onna, visiting faculty bij THNK.  Hij is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.

Foto credit: maquette in FRAM museum

Peter de Boer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken