Triodos wint goud bij Effie Awards 2014

  • Bureaus
  • 7 okt 2014 @ 22:57
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ReclameEffectStrategieBekroningenCampagnesAward

Triodos Bank is de grote winaar geworden bij de uitreiking van de Effie Awards 2014. De duurzame bank won samen met reclamebureau Dawn de enige Gouden Effie van de avond. Daarnaast werd er vier keer zilver uitgereikt en negen keer brons.

De reclameprijzen voor de meest effectieve campagnes van afgelopen jaar werden op dinsdag 7 oktober uitgereikt in de Stadsschouwburg te Amsterdam tijdens het 24Festival, dat de afgelopen jaren 'De 24 uur van de Reclame’ heette. 

De Gouden Effie werd toegekend aan de campagne ‘Volg je hart. Gebruik je hoofd' van Triodos Bank en reclamebureau Dawn. Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders), voorzitter van de vakJury Merkcampagnes: 'De jury was het unaniem eens over de schoonheid van deze case. Het merk Triodos heeft een sterke missie geformuleerd. Alle keuzes met betrekking tot de doelstellingen, de communicatie-campagnes en de media-inzet zijn vanuit deze missie gemaakt. Het is heel eigen en bovendien zeer effectief.'

Een Zilveren Effie ging naar de volgende cases: ‘Essent ZekerDalen. Van switchen belonen naar loyaliteit bekronen.’ (adverteerder: Essent, bureaus: Etcetera , Van Wanten Etcetera, PHD), ‘Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen’ (adverteerder: Ministerie van Defensie, bureaus: Steam Advertising BV , Maximum Communication), ‘McDonald’s 2007-2013: Nederlands favoriete restaurant.’ (adverteerder: McDonald's Nederland B.V., bureaus: TBWA\NEBOKO , Tribal DDB, OMD Nederland) en ‘De turnaround van T-Mobile: Van grijze muis tot meest menselijke provider van Nederland’ (adverteerder: T-Mobile, bureaus: Etcetera & Van Wanten , Mediacom).

Bronzen Effies gingen naar: ‘Aandacht op de weg’ (adverteerder: Rijksoverheid / Ministerie van Infrastructuur en Milieu, bureau: N=5), ‘Ingenieuze aanpak schrikt bestellers illegaal vuurwerk af’ (adverteerder: VeiligheidNL, bureau: TBWA\Neboko), ‘Hoe Pietertje Calvé nóg groter maakte’ (adverteerder: Unilever Benelux, bureau: Alfred ), ‘Telfort Smartpakkers’ (adverteerder: Telfort, bureau: N=5), ‘Share a Coke with...’ (adverteerder: Coca-Cola Nederland B.V., bureau: UM), ‘Ziggo WifiSpots: loyalty elevation by service innovation’’ (adverteerder: Ziggo, Bureaus: DDB & Tribal Amsterdam , Eigen Fabrikaat), ‘Het succes van abonnementen zonder ansjovis’ (adverteerder: T-Mobile, bureaus: Etcetera & Van Wanten , Mediacom), ‘Andrelon Oil & Care’ (adverteerder: Unilever Benelux BV, bureau: JWT Amsterdam), ‘De definitieve doorbraak van Sunweb’ (adverteerder: Sundio Group International GmbH, bureau: N=5).

De jury onder hoofdvoorzitterschap van Ben Knapen kreeg dit jaar in totaal 39 cases ter beoordeling in de drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 14 winnaars naar voren. Wat dit jaar opviel is dat de diversiteit aan cases elk jaar groter wordt. De jury ziet daarnaast steeds meer cases waarbij content de basis vormt. Interactiviteit is een vanzelfsprekend onderdeel van de strategie aan het worden en creativiteit in mediastrategie krijgt een steeds dominantere plek.

Ben Knapen, voorzitter Hoofdjury Effie: 'De Triodos-campagne laat zien dat met een stijlvolle toonzetting en consequente benoeming en verbeelding het bijzondere karakter van de Triodos bank effectief, met aantoonbaar resultaat, aan een breed publiek kenbaar is gemaakt.'

Linda Boks, bestuur VEA: 'Digitaal is dit jaar mooi omarmd in de ingezonden cases en hiermee weerspiegelen de inzendingen de inspanningen van onze achterban op het digitale en technologische vlak. Vorig jaar werd televisie-inzet vaak aangevuld met online video, dit jaar is het digitale veld in de breedte ingezet.'

De uitreiking van de EffieAwards door BVA en VEA maakte dit jaar voor de vijfde keer deel uit van het 24Festival, voorheen ‘De 24 uur van de Reclame’. Dit dagvullende event met als thema ‘Will it blend’ vond plaats op dinsdag 7 oktober in de Stadsschouwburg te Amsterdam. De presentatie van de EffieAwards was in handen van Harm Edens, bekend van onder meer 'Dit was het nieuws'. 

Bekijk hier een impressie van het 24Festival. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken