[interview] ‘Je ziet op meerdere plekken juist een verschuiving richting craft’

[interview] ‘Je ziet op meerdere plekken juist een verschuiving richting craft’
  • Bureaus
  • 5 okt 2021 @ 10:10
  • 19108 x gelezen
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag
  • 5 okt 2021 @ 10:10
  • 19108 x gelezen
  • Ryan Baij

In gesprek met Halbo van der Klaauw, founding partner van Ambassadors, misschien wel het meest bekend van de animaties voor de commercials van ASN Bank en Unox bijvoorbeeld. Hij vertelt over hun invloed in de marketingwereld, de concurrentie uit het buitenland en de mooiste animatie.

Hoe groot is jullie invloed in de marketingwereld?
Dat is natuurlijk lastig te zeggen over jezelf, maar wat wel gaaf is om te zien, is dat juist craft/creative en innovatie - waaronder automation - belangrijke factoren zijn waar merken en bureaus nu naar kijken. Ambassadors is een van de weinige partijen die dit allemaal onder één dak aanbiedt, dus zullen we zeker een bepaalde mate van invloed hebben.

De awards gaan vaak naar de grote partijen, terwijl jullie alleen op de aftiteling staan…
We zijn supertrots op alle campagnes waar we aan meewerken. Daarnaast heeft Ambassadors in 2020 Creativepool’s Creative Services Partner of the Year gewonnen en heeft de ADCN een craft-categorie gekregen. Je ziet op meerdere plekken juist een verschuiving richting craft, waar we heel trots op zijn. Dit zorgt voor meer erkenning en samenwerkingen die we omarmen.

Kunnen de ‘vakmensen’ van Nederland zich meten met de buitenlandse concurrentie?
Sterker nog, er wordt steeds vaker naar Nederland uitgeweken om mooi werk te maken. Er worden in Europa hele mooie shots voor de grootste blockbusters ter wereld gemaakt. Ook wij praten met grote partijen om mee te helpen. Dat werk is soms meer achter de schermen, maar waanzinnig om aan mee te doen. Commercials worden hier ook op zeer hoog niveau gemaakt. Ambassadors, Colorbleed, Panics en ga zo maar door, er zijn veel nationale talentvolle partijen. Je ziet dat de grote der aarde zich ook hier gaan vestigen, wat weer heel goed voor de markt is.

Hoe marketen jullie jezelf?
We noemen onszelf een ‘house of craft’ omdat we allerlei multidisciplinaire creatieven onder één dak samenbrengen. We zijn nu een internationaal team van ongeveer 85 mensen, dus we hebben de capaciteit en het bereik van een wereldwijd productiebedrijf, maar met de energie en wendbaarheid van een boetiek studio.

Op welke animaties ben je extra trots?
Bijvoorbeeld op de serie Zo maakt geld gelukkig voor ASN Bank in samenwerking met Selmore. En op Anna voor Unox samen met TBWA/Neboko, waarin het hoofdrolspeelstertje stiekem de worst omruilt voor een vegetarische variant. Dit was de eerste geanimeerde commercial van Unox. In de post-test van Kantar scoorde de film 97% op plezier, 98% op branding en 99% op relevantie, differentiatie en overtuiging.

 

EXPERTISE: animatie en creatieve productie, met Visual FX en CG als grote passie
AMBITIE: Brand refresh met nieuwe creators en een sprong vooruit in de sonic branding
FTE: 85
STANDPLAATS: Amsterdam en New York
Klanten: booking.com, Albert Heijn (Ahold), TBWA worldwide, Anomaly NYC, 72andSunny

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2021, met als thema 'Ode aan de makers'.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken