Pro-actief concept voor Greenpeace jaagt schrik aan met zeespiegelstijging

Pro-actief concept voor Greenpeace jaagt schrik aan met zeespiegelstijging
  • Bureaus
  • 18 jul 2022 @ 13:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AIConcepten

'Ons klimaat breekt af. Stijgende zeeën en extreme weersomstandigheden kosten te veel levens', stelt Greenpeace. Maar hoe visualiseer je dit en toon je de urgentie? Het creatieve team van Dall-E2 biedt pro-actief soelaas met AI.

Greenpeace signaleert de gevaren van de climate change en stijgende zeeën. 'Miljarden mensen hebben al moeite om het hoofd boven water te houden en het zijn de armsten die het hardst worden getroffen. Wonend in de bevoorrechte delen van de wereld, zoals in Nederland, zijn klimaatgerelateerde rampen en verwoestingen niet bepaald top of mind. Boeren willen blijven boeren, politici willen blijven kibbelen, onze haven wil blijven importeren en toeristen willen blijven vliegen... Maar we hebben verandering nodig. Snel', aldus de milieu-organisatie, die zich in juni 2022 ook op het Lions Festival in Cannes niet onbetuigd liet. Twee jaar terug kwam het merk al met een campagne over de zeespiegelstijging, die iets minder apocalyptisch is.

Virtuele vertaling
'Het zien is het geloven. Dus kwamen mijn vriend Olivier Teepe en ik in een kleine brainstorm op het idee om via AI het soort confronterende journalistieke beelden te maken die we hier in Nederland - knock on wood - gelukkig nog niet in onze media zien', blikt Rodger Werkhoven, creative director bij bureau Dall-E2, op de conceptfase terug terug. Het team ging pro-actief (zonder opdracht) voor Greenpeace aan de slag en ontwikkelde imposante schrikbeelden van Nederlandse iconen, bedreigd door te hoog (zee)water. 'Trouwens Dall-E2 heeft maar een paar seconden nodig om dit soort beelden op de computer te maken. Server- en datacentertijd zijn hierdoor tot een minimum beperkt', haast Werkhoven zich te zeggen. Het knappe resultaat zie je hier boven en onder. Onder andere de Nicolaaskerk in Amsterdam centrum, Schiphol en 'De Zwaan'-brug te Rotterdam spelen een bedreigde hoofdrol. Greenpeace Nederland laat de redactie weten dat deze beelden niet in een lopende campagne zijn opgenomen. 'Er is alleen inspiratie uit onze campagnes gehaald en zijn ze op basis van onze berichtgeving aan de slag gegaan- wij zijn nooit gecontacteerd. (...) Het gaat absoluut niet om een verzoek van Greenpeace aan de makers', reageert Isabel Willemsen, persvoorlichter van Greenpeace Nederland.

Mooi om te delen
De creaties van Teepe en Werkhoven zoals gedeeld op Linkedin en nu hier, zijn zoals drie keer gezegd een eigen initiatief van de heren. Maar daarom niet minder spectaculair en volgens de redactie genoeg reden om te delen.
(PvWK, bronnen: Linkedin / Dall-E2)

Klik op de linkjes om meer te zien:
GP-body-1.jfif
GP-body-2.jfif
GP-body-3.jfif

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken