[Esprix] Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen

[Esprix] Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen
  • Bureaus
  • 30 jan 2024 @ 06:46
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De inschrijving voor de Esprix 2024 voor de beste cases is weer gestart. Tijd om te starten met ‘Drie vragen aan…’. Dit keer juryvoorzitter Annette Menheere in gesprek met Boris Nihom, juryvoorzitter van de categorie New business concepts

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
Vorig jaar hebben wij in onze categorie 'Feelee' bekroond: een slimme app die helpt om mensen hun mentale gezondheid te verbeteren. Binnen Feelee benoem je in een paar kliks wat je gevoel is, niet met woorden maar met laagdrempelige emoji's. En je krijgt inzicht in welke gewoontes je een boost geven. Feelee is ontwikkeld in samenwerking met Amsterdam UMC en de UvA en wordt ondersteund door partners als Oidido, Deutsche Telekom en FC Utrecht. De jury was onder de indruk van de relevantie van het idee: de wachtrijen in de gezondheidszorg zijn lang en de meeste huidige oplossingen sluiten niet aan bij het digitale appgebruik van jongeren. Feelee laat zien dat je door net even anders te kijken met een paar 'simpele' tweaks een positieve gedragsverandering teweeg kan brengen én grote wetenschappelijke en corporate partners aan je kan binden. In 2022 bekroonden we het Helpende Bord van Hak met goud; tof om in 2023 een idee dat meer uit de start-up hoek kwam te bekronen.

Wat beschouw je als de grootste uitdagingen voor inzendingen in de categorie New Business Concepts
Het lastige aan deze categorie is dat we soms appels met peren moeten vergelijken. Want eigenlijk alles dat niet een campagne is, maar wel tot commerciële groei of positief maatschappelijk resultaat moet leiden heeft kans op bekroning: nieuwe producten of diensten van grote corporates, nieuwe start-ups of corporate ventures, of slimme digitale innovaties. Dat maakt dat inzenders soms niet helemaal lijken te weten waar ze zich op moeten focussen bij een inzending. Om inzenders een handje te helpen hierbij drie essentiële tips:

1. Omschrijf je doelstelling simpel, maar kraakhelder: Wat wilden jullie bereiken? Waarom wilden jullie dat bereiken (context)? En hoe maak je succes meetbaar?

2. Richt je case op de kern van het businessidee. Wat is het concrete 'ding' dat jullie hebben ontwikkeld dat mensen kunnen gebruiken? Welke keuzes zijn hierbij essentieel voor het succes? Bij een businessidee waar ook campagne voor is gevoerd, kijkt onze jury hoe jaloersmakend de propositie zelf is, eerder dan naar de campagne eromheen.  

2. Wie is/zijn de afzender(s)? Dit kan een corporate zijn, een bureau, een start-up, een investeerder of elke andere mogelijke combinatie van opdrachtgevers, uitvoerders en geldschieters. Bedenk dat een goed businessidee vele vaders (m/v/x) kan hebben en verval dus niet in traditionele klant/bureau conventies ("We hebben het in-house ontwikkeld en het bureau heeft alleen de campagne gedaan, dus we sturen alleen campagneresultaat in"). Wees transparant over ieders rol. 

Aan welk land kan Nederland internationaal een voorbeeld nemen voor wat betreft de categorie New Business concepts?
Er is niet echt een land dat hierin voor- of achter loopt. Voor inspiratie raad ik inzenders aan om vooral te kijken naar de Cannes Lions en Eurobest winnaars van afgelopen jaar in categorieën als "creative business transformation", "creative commerce" en "innovations". De winnaars zijn eenvoudig via Google te vinden en alle case films staan hier: https://lovetheworkmore.com/2023-2/ 

Mijn persoonlijke favorieten van afgelopen jaar zijn: Vaseline - See My SkinRenault - Plug Inn en Europharma - Scrolling Therapy

Meer over het inzenden voor Esprix is hier te vinden.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken