[column] Buikpijn
- Bureaus
- 14 jun 2022 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Marketing
- 14 jun 2022 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
We begeven ons op glad ijs, want we bespreken dit keer het buikgevoel in de reclame. Zeg maar humor met een kapitale H. Het overbrengen van emotie of in ieder geval iets dat ons als weldoorvoede en kritische consument nog echt raakt. Niet toevallig ook het thema van de SAN dit jaar: Raak me.
Want in communicatie is dat toch wat we nastreven, dat we de consument verleiden, meenemen in ons verhaal en het liefst op een onderhoudende manier. Hoe vangen we de aandacht van de man/vrouw in de straat? Vroeger was dat heel eenvoudig. Dan ging je als creatief en marketeer nog uit van een simpel big idea en dan kwam je als vanzelf op Melk de witte motor, Ik ga bij Japie wonen, Liever naakt dan namaak, Even Apeldoorn bellen, Fa met De wilde frisheid van limoenen of Ik zei nog zo: geen bommetje. Maar merken manoeuvreren tegenwoordig voorzichtig en zijn bang weggezet te worden als racistisch, discriminerend, klimaatontkenner, vleeseter, oorlogshitser of seksist. Voor je het weet lynchen ze je op social media.
Als je dan als merk na lang zwoegen en creatief puffen een hit te pakken hebt, die wordt bekroond met een Accent, dan mag je wat mij betreft best even in de schijnwerpers staan. De SAN dacht er dit jaar echter anders over en bedacht een curieuze ‘hit & run catwalk’ van honderden mensen die allemaal zo snel als mogelijk hun award moesten zien te bemachtigen. SAN je Rot, net wat u zegt. De techniek haperde nogal en vaak was niet duidelijk wie nou wat had gewonnen. De toegevoegde waarde van presentator Frits Sissing ontging ons daarom compleet, omdat hij zich vooral ontplooide als de opperstalmeester van een paardenrace waarbij elke seconde telde.
We dragen SAN een warm hart toe, en we begrijpen ook in deze tijd waarin elke minuut telt dat awards uitreiken vooral snel moet worden gedaan, maar dit was een adverteerdersinstituut als de SAN onwaardig. Ze hebben ons inderdaad geraakt, maar helaas op de verkeerde manier.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 09, 2022.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen...
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij door DDB Amsterdam overall...
- Leer emoties herkennen als waarschuwing tegen fraude
Laatste Nieuws
- 113 Zelfmoordpreventie start... 28-10-2025
- Tatoma start Agency Circle: AI als... 27-10-2025
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
- Huisdieren geven levensles in nieuwe... 23-10-2025
- Jumbo blaast nieuwe... 23-10-2025
- Kruidvat houdt het nuchter met... 20-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

