Wat is native advertising? Een antwoord van Joe Pulizzi

Wat is native advertising? Een antwoord van Joe Pulizzi
  • Content
  • 10 jan 2014 @ 10:53
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Branded contentDigitaal

Volgens 'contentmarketinggoeroe' Joe Pulizzi (en met hem vele anderen) geloven in native advertising. Maar het is nog steeds onduidelijk wat het precies is en uit welke vormen het bestaat. Joe Pulizzi doet een goede poging om hier duidelijkheid in te scheppen.

Wat is native advertising precies?

Je kunt erg moeilijk over native advertising doen. Zo heeft de IAB (Interactive Advertising Bureau) een native advertising playbook gemaakt dat zes categorieen van native advertising beschrijft. Het is een vrij uitgebreid document, dus om het concept te simplificeren, heeft Joe het teruggebracht tot drie categorieen. In zijn optiek is native advertising:

  1. Betaald: native advertising is 'pay to play'. Als een merk of persoon niet voor de plek van de advertentie heeft betaald, dan is het geen native advertising.
  2. Meestal contentgebaseerd: de informatie is bruikbaar, interessant en zeer gericht op een specifieke doelgroep. Dit betekent dat het product of dienst van het merk dus niet gepromoot wordt in de advertentie. 
  3. Het wordt 'in-stream' geleverd: om echt native te zijn, moet de advertentie zo gebracht worden dat het normale gedrag van de gebruiker op dat kanaal niet veranderd of belemmerd wordt. 

Dus, het doel van native advertising is om de gebruikerservaring niet te verstoren, om informatie te brengen die bruikbaar is op ene of andere manier en die gelijk is aan de andere informatie op de website, zodat de native content leuker en beter gevonden wordt dan bijvoorbeeld een banner. 

Joe gaat in zijn artikel verder in op hoe belangrijk native advertising is en haalt daarbij het Hexagram's State of Native Advertising report aan. Verder geeft hij een aantal voorbeelden van hoe native advertising eruit kan zien.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken