[Stelling van de week #16] 'Contentmarketing kan het nooit alleen af, het moet ondersteund worden met andere marketingacties'
- Content
- 20 apr 2016 @ 09:15
- Link
-
Lisette Gerbrands
Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 20 apr 2016 @ 09:15
- Lisette Gerbrands
Er wordt nog wel eens vergeten dat echte contentmarketing zich onderscheidt door het effect dat ermee gerealiseerd wordt. Het gaat uit van de behoeften van de doelgroep en speelt daar op in met journalistieke content die vaak van hoge kwaliteit is. De kracht van dit soort redactionele content is dat je een behoefte kunt creëren. Met bijvoorbeeld een goede commercial versterk je het bewustzijn voor een merk of dienst. Waarna je met een scherpe aanbieding je kunt ‘scoren’. Dus kan contentmarketing het alleen af? Ik weet het niet hoor.
Sak van den Boom: ‘In de jaren ‘70 van de vorige eeuw toen contentmarketing zijn intrede deed in de vorm van sponsored magazines, was standaard onderdeel in mijn presentatie: ‘Besef dat het magazine het nooit alleen af kan. De kracht van redactionele content is dat je preferentie kunt creëren. Met een goede commercial versterk je het bewustzijn voor een merk of dienst. Een keiharde aanbieding heb je vervolgens nodig om te scoren.’ Vergelijk het met voetbal. Mooi voetbal is genieten, voor een geweldige actie kom je uit je stoel, en je springt in de lucht als wordt gescoord.
Met goede content creëer je een aangename sfeer waarbij of waarbinnen een consument zich prettig voelt. Wanneer een consument een besteding overweegt komt je naam makkelijker bovendrijven. Het hangt dan van je aanbod af of de consument ook daadwerkelijk tot kopen over gaat.’
Jasper van Zandbeek, Zandbeek: ‘Over de precieze definitie van contentmarketing zijn marketeers nog lang niet uitgesteggeld. Sommigen scharen voor het gemak al hun publicaties onder de noemer contentmarketing. Maar daarmee vergeten ze dat echte contentmarketing zich onderscheidt door het effect dat je ermee bewerkstelligt: contentmarketing gaat uit van de behoeften van de doelgroep en speelt daarop in met, vaak journalistieke, hoogwaardige contentproducties. Maar hoe nobel je streven ook is, niet al jouw boodschappen zijn altruïstisch. Soms wil je gewoon vertellen hoe goed je producten zijn, wat voor geweldige aanbieding je hebt of hoe maatschappelijk verantwoord je aan het ondernemen bent. En daar is niets mis mee. Sterker nog, je hebt het zelfs vaak nodig om van een lead een klant te maken. Oftewel: maak die commercial, toon die banner of verstuur dat persbericht. En wees niet vies van een beetje borstklopperij!’
Koen Denolf, The Fat Lady: ‘Contentmarketing gaat over gevonden worden, maar ook over ‘gezien worden’ en dan heb je een combinatie nodig van push en pull. Ik zie te veel initiatieven stranden op een te mager bereik, omdat ze denken dat aanwezig zijn, weliswaar geoptimaliseerd voor zoekmachines, voldoende is. Je hebt iets relevant te vertellen voor je doelgroep, dan mag/moet je hen dat best wel ook laten weten. Schakel dus al je owned media in, maar vul die ook aan met influencers en paid media op relevante touchpoints.
Los daarvan zijn er natuurlijk ook kortlopende objectieven: een actie, een introductie van een nieuw product,… We weten ondertussen dat content marketing vooral op langere termijn werkt, dus heb je ook wel andere methodes, zoals klassieke advertising nodig, om die objectieven waar te maken.’
Al eerder werd gereageerd op de stellingen:
-
Lisette Gerbrands
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- Jasper van Zandbeek
- stelling van de week
- content
- contentmarketing
- Koen Denolf
- Sak van den Boom
- Zandbeek
- The Fat Lady
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
- Tabloo start speelse... 16-04-2025
- Sterk, creatief en vol lef - ANWB... 11-04-2025
- McDonald’s laat lef en... 09-04-2025
- Heineken introduceert ‘The Flipper’... 09-04-2025
- Fjällräven opnieuw verkozen tot... 07-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management