[Stelling van de week #16] 'Contentmarketing kan het nooit alleen af, het moet ondersteund worden met andere marketingacties'

[Stelling van de week #16] 'Contentmarketing kan het nooit alleen af, het moet ondersteund worden met andere marketingacties'
  • Content
  • 20 apr 2016 @ 09:15
  • 9735 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Er wordt nog wel eens vergeten dat echte contentmarketing zich onderscheidt door het effect dat ermee gerealiseerd wordt. Het gaat uit van de behoeften van de doelgroep en speelt daar op in met journalistieke content die vaak van hoge kwaliteit is. De kracht van dit soort redactionele content is dat je een behoefte kunt creëren. Met bijvoorbeeld een goede commercial versterk je het bewustzijn voor een merk of dienst. Waarna je met een scherpe aanbieding je kunt ‘scoren’. Dus kan contentmarketing het alleen af? Ik weet het niet hoor.

Sak van den Boom: ‘In de jaren ‘70 van de vorige eeuw toen contentmarketing zijn intrede deed in de vorm van sponsored magazines, was standaard onderdeel in mijn presentatie: ‘Besef dat het magazine het nooit alleen af kan. De kracht van redactionele content is dat je preferentie kunt creëren. Met een goede commercial versterk je het bewustzijn voor een merk of dienst. Een keiharde aanbieding heb je vervolgens nodig om te scoren.’ Vergelijk het met voetbal. Mooi voetbal is genieten, voor een geweldige actie kom je uit je stoel, en je springt in de lucht als wordt gescoord.

Met goede content creëer je een aangename sfeer waarbij of waarbinnen een consument zich prettig voelt. Wanneer een consument een besteding overweegt komt je naam makkelijker bovendrijven. Het hangt dan van je aanbod af of de consument ook daadwerkelijk tot kopen over gaat.’
 

Jasper van Zandbeek, Zandbeek: ‘Over de precieze definitie van contentmarketing zijn marketeers nog lang niet uitgesteggeld. Sommigen scharen voor het gemak al hun publicaties onder de noemer contentmarketing. Maar daarmee vergeten ze dat echte contentmarketing zich onderscheidt door het effect dat je ermee bewerkstelligt: contentmarketing gaat uit van de behoeften van de doelgroep en speelt daarop in met, vaak journalistieke, hoogwaardige contentproducties. Maar hoe nobel je streven ook is, niet al jouw boodschappen zijn altruïstisch. Soms wil je gewoon vertellen hoe goed je producten zijn, wat voor geweldige aanbieding je hebt of hoe maatschappelijk verantwoord je aan het ondernemen bent. En daar is niets mis mee. Sterker nog, je hebt het zelfs vaak nodig om van een lead een klant te maken. Oftewel: maak die commercial, toon die banner of verstuur dat persbericht. En wees niet vies van een beetje borstklopperij!’

 

Koen Denolf, The Fat Lady: ‘Contentmarketing gaat over gevonden worden, maar ook over ‘gezien worden’ en dan heb je een combinatie nodig van push en pull. Ik zie te veel initiatieven stranden op een te mager bereik, omdat ze denken dat aanwezig zijn, weliswaar geoptimaliseerd voor zoekmachines, voldoende is. Je hebt iets relevant te vertellen voor je doelgroep, dan mag/moet je hen dat best wel ook laten weten. Schakel dus al je owned media in, maar vul die ook aan met influencers en paid media op relevante touchpoints.

Los daarvan zijn er natuurlijk ook kortlopende objectieven: een actie, een introductie van een nieuw product,… We weten ondertussen dat content marketing vooral op langere termijn werkt, dus heb je ook wel andere methodes, zoals klassieke advertising nodig, om die objectieven waar te maken.’

 

Al eerder werd gereageerd op de stellingen: 

  1. Contentcreatie begint met een goed idee. Maar begint een goed idee bij jezelf of bij de klant?
  2. Informatieve content werkt het beste als tekst
  3. Het effect van storytelling is vaak niet wat het zou kunnen zijn
  4. Branded content is een wolf in schaapskleren
  5. Een goed idee vindt zijn publiek vanzelf
  6. Met weinig budget kun je toch starten met contentmarketing
  7. Contentmarketing is hetzelfde als storytelling
  8. Video wordt zwaar overschat als middel in een contentstrategie
  9. De samenleving heeft behoefte aan betrouwbare content, geproduceerd volgens journalistieke principes
  10. Eén video die viraal gaat is effectiever voor je merk dan een jaar lang inhoudelijke blogs publiceren
  11. Goede tekstschrijvers zijn onontbeerlijk voor goede content
  12. De effectiviteit van contentmarketing is een kwestie van lange adem
  13. Contentmarketing is geen wondermiddel
  14. Hoe meet ik het succes van contentmarketing?
  15. Je moet altijd nieuwe content creëren
Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken