'Contentmarketing speelt een prominente rol in de huidige mediawereld'

'Contentmarketing speelt een prominente rol in de huidige mediawereld'
  • Content
  • 8 mei 2017 @ 10:10
  • 16918 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MakersContent

Ieder bureau en elke journalist kan een goed verhaal schrijven of een mooi concept bedenken. Maar zorgen dat die content ook gelezen wordt, is een ander verhaal. ‘Organisaties hebben vaak moeite met het bereiken van hun publiek. En daar ligt nu juist de kracht van een uitgeverij. Die kan met haar journalisten als geen ander die verhalen ophalen en vervolgens via de verschillende kanalen en merken verspreiden zodat ze bij een relevant publiek terechtkomen’, zegt Mirjam Brinks, creative director van TMG Natives.

Brinks vindt het belangrijk om breder te kijken dan de eigen branche. Ze heeft ervaring in de contentmarketing-wereld en aansluiten bij een branchevereniging zoals Platform Content vindt ze een logische stap. ‘Zo blijf je op de hoogte van trends en ontwikkelingen in het vakgebied en krijg je de kans tot een kijkje achter de schermen bij anderen. Daar leren we van. En natuurlijk willen wij net als de andere bureaus graag op die pitchlijst van bedrijven staan en klanten bedienen met contentmarketing.’

Waar werk je en wat houdt je functie in?
Mirjam Brinks: ‘Ik ben van oorsprong journalist en heb van 1997 tot 2007 gewerkt op verschillende redacties van De Telegraaf. Sinds oktober 2015 ben ik terug bij TMG. Ik ben gestart met wat nu TMG Natives is; het branded content huis van TMG.

Vroeger draaide het vooral om onafhankelijke journalistieke verhalen en was de wereld van betaalde advertenties een verhaal apart. Maar tijden zijn veranderd. Alleen een advertentie plaatsen is niet meer zo populair. Bedrijven willen hun verhaal vertellen en delen met hun publiek. Journalisten kunnen als geen ander een goed verhaal boven tafel krijgen. Adverteerders zien graag dat journalisten meedenken over hoe zij het beste hun doelgroep kunnen bereiken. Het liefst zien zij hun verhalen redactioneel opgetekend in de kolommen van De Telegraaf. Dat is uiteraard onbespreekbaar. De scheiding tussen onafhankelijke journalistiek en betaalde content moet heel helder zijn. Je moet de lezer niet voor de gek houden, maar een betaald verhaal hoeft aan de andere kant zeker niet onder te doen voor een redactioneel artikel. Als het gelabeld is als betaalde content, kan het wat mij betreft prima tussen de redactionele artikelen staan. Over het plaatsen en labelen van betaalde content ben ik dagelijks in gesprek met de hoofdredactie.

Waarom is TMG Natives aangesloten bij de branchevereniging Platform Content?
Iedereen kent TMG maar nog veel meer mensen mogen weten dat we ons bezighouden met contentmarketing. Ik wil dat TMG Natives meer bekend raakt bij potentiële klanten én contentmarketingbureaus. Dat zij weten dat we er zijn en wat we kunnen bijdragen aan dit vakgebied. Klanten zijn nog (te) vaak verbaasd wanneer ze horen dat wij ons ook bezighouden met contentmarketing. Dat is ook niet zo gek. Het grote publiek kent ons vooral van de branded content campagnes in onder meer De Telegraaf, Metro en Vrouw. Sinds een jaar maken we echter ook het donateursmagazine voor de KNRM (Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij). Dit magazine wordt drie keer per jaar verspreid onder 95.000 donateurs. De KNRM had als doelstelling meer donateurs aan zich te binden. Wij hebben deze pitch gewonnen omdat we bereik konden toevoegen aan het magazine. Hoe we dat doen? Redactioneel interessante content uit het magazine wordt doorgeplaatst in de zaterdagbijlage VRIJ van De Telegraaf en in Metro (print en online) waardoor het bereik enorm vergroot wordt.

Wat vind je van de ontwikkeling in het vakgebied contentmarketing?
Contentmarketing speelt een prominente rol in de huidige mediawereld. Ik denk dat wij als uitgever hier een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren. Dankzij onze journalistieke achtergrond en breed merkenpalet kunnen wij betaalde content maken die waardevol is voor zowel klant als consument. Ik ben ook blij met de toenemende vraag naar kwalitatieve content. Goede content vertelt een verhaal dat zorgt voor meer betrokkenheid van de consument bij het merk. Ook betaalde content moet een goed verhaal vertellen. Hierbij is het van belang dat je je doelgroep op de juiste wijze weet te bereiken, dus zorgt voor relevant bereik. Bereik dient te zorgen voor bewustzijn en content voor betrokkenheid. Onze verhalen en onze merken maken dit mogelijk. Begin dit jaar heb ik een bezoek gebracht aan de T Brand Studio, de brand unit van The New York Times in New York. Zij zijn naar mijn idee hét voorbeeld van hoe een contentmarketingbureau binnen een uitgeverij moet werken. Hier kunnen we in Nederland nog veel van leren. Zo worden alle producties bij hen door journalisten gemaakt. Een journalist van de T Brand Studio doet niet onder voor zijn collega van de New York Times. Hier kijken we toch op een andere manier naar commerciële tekstschrijvers. Maar ook vanuit de betalende klant wordt er anders omgegaan met het productieproces. Waar hier de klant zo vaak mogelijk de merknaam in het artikel genoemd wil hebben weet de klant in de VS al langer dat zijn merkverhaal vele malen krachtiger is zonder te strooien met merknaam en logo’s.

Hoe zie je jullie eigen rol in de ontwikkeling binnen het vakgebied?
We werken met negen collega’s op onze afdeling waarvan vier journalisten. Zij schrijven de meeste verhalen. Daarnaast hebben we een flexibele schil met schrijvers en contentmanagers die zo nodig worden ingeschakeld. De werkwijze bij ons is niet anders dan bij een ander contentmarketingbureau. Voordat we met een productie van start gaan, beleggen we een redactievergadering waar in principe altijd dezelfde partijen bij aanwezig zijn: een contentmanager, een journalist en de klant. Iedereen geeft aan welke onderwerpen aanspreken en belangrijk zijn. Daarna bepalen we welke formats en verhalen voor de klant passend zijn, én waar de lezer iets aan heeft.

 

Lees het volledige interview op Platform Content.

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken