Nieuw bureau Hibou haalt emotie uit marketingbudgetten
- Content
- 1 feb 2019 @ 10:58
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - NieuwkomersContent
- 1 feb 2019 @ 10:58
- Redactie Contentmarketing
Hibou, een nieuw bureau voor datagedreven reputatiemanagement, ziet het daglicht. Het bureau wil door middel van data-analyse aannames en emotie uit marketing- en communicatiebeslissingen halen.
Hibou werkt inmiddels voor internationale opdrachtgevers zoals het Italiaanse racefietsbandenmerk Vittoria en Nederlandse merken als Pitpoint Clean Fuels, Munt Hypotheken en Dr Leenarts.
Hibou stelt dat marketingcampagnes nog vaak op basis van de onderbuik worden geïnitieerd. Oprichter Matthijs Rutten is afkomstig uit de traditionele bureauwereld (onder meer LVB) en zag daar hoeveel budget marketeers verspillen als gevolg van verkeerde beslissingen. 'Organisaties weten vaak niet hoe ze worden gepercipieerd door hun doelgroepen. Dan kunnen ze dus ook niet de juiste beslissingen nemen om deze perceptie te beïnvloeden. Vervolgens krijg je een marketingverhaal dat totaal niet past bij wat de doelgroepen echt over de betreffende organisatie denken. Dat werkt geregeld zelfs averechts, waardoor het merk schade oploopt.'
Het begint volgens Hibou bij weten wat consumenten en andere stakeholders over jouw merk zeggen op social media platforms, blogs en review sites. Hibou stelt dat je zonder een juiste interpretatie van data er niet de juiste acties aan kunt verbinden. Daarom heeft het bureau een team van social onderzoekers in dienst om deze data te interpreteren.
Joint venture
Door deze open data te analyseren, moeten inzichten ontstaan die een vertrekpunt vormen om de reputatie te beïnvloeden. Dit doet Hibou door middel van campagnes op het gebied van PR en contentmarketing, maar ook social media en influencer marketing worden opgezet en uitgevoerd. Een joint venture met onderzoeksbureau MWM2 moet hieraan bijdragen. Govert van den Bos, directeur van MWM2, laat weten: ‘Motiverend om te zien dat onderzoeksresultaten ook worden vertaald naar concreet beleid en campagnes. Op deze manier kunnen merken het meeste uit hun marketing- en onderzoeksbudgetten halen en maken we als bureau maximaal impact voor onze klanten.’
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen...
- GPCM2025: 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en...
- ‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend...
- FME en We Agency lanceren jongerenplatform Dukteep
- Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met...
- Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
Laatste Nieuws
- GPCM2025: 'De verleiding is om lui... 17-09-2025
- Lego World 2025: bouwen aan beleving... 16-09-2025
- Bibliotheek Rotterdam belicht... 16-09-2025
- 'De Grand Prix draait niet om... 16-09-2025
- Groei Veilig start campagne voor... 16-09-2025
- GPCM2025: 'Een helder concept kan... 16-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes