Vice lanceert genderneutrale stem
- Content
- 12 mrt 2019 @ 09:26
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentCreatie
- 12 mrt 2019 @ 09:26
- Lucas Boon
Virtue, het creatieve bureau van Vice, kondigde gisteren op SXSW de ontwikkeling van 's werelds eerste genderneutrale stem aan, genaamd Q. Vice wil hiermee genderdiscriminatie in technologie tegengaan.
Door de bank genomen wordt de mannelijke stem gebruikt in autoritaire rollen, zoals apps voor bankieren en verzekeren, en de vrouwelijke rol in dienstbare rollen, zoals Alexi en Siri. Deze gendervooroordelen dringen door tot de platformen die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit het dagelijks leven, terwijl ze gedateerde stereotypes versterken en de ontwikkeling van de perceptie van gender tegenhouden, stelt Virtue. Om hier een einde aan te brengen werkte het Scandinavische team van het bureau samen met Copenhagen Pride voor de lancering van Q, dat moet dienen als een voorbeeld van inclusiviteit en diversiteit binnen technologie.
Ryan Sherman en Emil Asmussen, van Virtue Nordics en het creatieve team achter Q: 'Technologie zou moeten voortkomen uit nieuwe culturele waarheden in plaats van ouderwetse gedachten. We hebben een verplichting om mee te helpen aan de diversificatie van representatie in media die vandaag de dag cultuur vormen. Door data en inzichten te gebruiken uit ons wereldwijde Vice-netwerk, hebben we een mooie mogelijkheid geïdentificeerd om dagelijks gebruikte technologie naar een hoger niveau te tillen. Q vertegenwoordigt niet slechts één stem, maar de stem van velen die allemaal vechten voor een inclusieve toekomst.'
Virtue werkte samen met Anne Jørgensen, taalkundige en onderzoeker aan de Universiteit van Kopenhagen, om de parameters van een genderneutrale stem te definiëren op basis van haar academisch onderzoek en advies. Om Q te creëren, werden vijf stemmen opgenomen waarvan niet te horen is of ze vrouwelijk of mannelijk zijn. De stemmen werden vervolgens met modulatiesoftware naar een genderneutrale toonhoogte omgezet. De aangepaste stemmen werden voorgelegd aan 4600 mensen in heel Europa, die de stemmen een cijfer moesten geven op een schaal van één (mannelijk) tot vijf (vrouwelijk). Op basis van die data is de stem nogmaals aangepast tot deze volledig als genderneutraal werd ervaren.
De volgende stap voor Q is een artificial intelligence framework bouwen voor de stem. Vanuit daar is het de ambitie van Virtue om Q te implementeren in spraakgeassisteerde producten, maar ook te gebruiken als stem voor openbaar vervoer en games.
Ga voor meer informatie naar de website.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing