[column] Pendelen tussen de werkelijkheid en metaversums

[column] Pendelen tussen de werkelijkheid en metaversums
  • Content
  • 23 sep 2022 @ 13:29
  • 5050 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Heb je je kantoor net veranderd in een hybride werkomgeving, komen je medewerkers komende maanden weer massaal naar kantoor. Met zijn tweeën aan het bureau, lunch in ploegendienst, verzin het maar.

Waren we net blij dat we met zijn allen een paar dagen per week thuis konden werken, zorgt de energiecrisis ervoor dat alles weer wordt zoals het was. Als baas of werkgever heb je geen andere keus dan bij te dragen in de stookkosten van je werknemers die op jouw verzoek enkele dagen in de week thuiswerken. Bedrijven met hybride kantoren kunnen in de problemen komen als ze de werknemer niet tegemoet komen. Met de onbelaste thuiswerkvergoeding van 2 (2,13 in 23) euro per dag gaat een werknemer het niet redden. Hogere bedragen zijn belast, voor de werkgever en de werknemer. Genoeg stof voor de media en overheid. We gaan het merken.

Van marketingfacts.nl: Het is enkele gebruikers van TikTok opgevallen dat er een nieuwe feed is genaamd “in de buurt”. De nieuwe “in de buurt” feed is echter nog in een testfase. Enkele gebruikers van de app kunnen filmpjes te zien krijgen, die door de mensen of bedrijven in de buurt zijn geplaatst. De ontwikkeling van een nieuwe TikTok-feed kan voor veel lokale merken en bedrijven een belangrijke rol gaan spelen om mensen in hun omgeving te bereiken. In deze social update is al eerder gesproken over een verandering in het zoekgedrag van jongere gebruikers. De nieuwe “in de buurt” feed zal daarom een goede ontwikkeling zijn voor bijvoorbeeld restaurants, evenementen en toeristische activiteiten om jongere doelgroep beter te benaderen en zichzelf te promoten.

Ik begrijp na het lezen van verschillende verhalen dat mijn kleinkinderen van 8, 5, 1,5 en 1 behoren tot de generatie Alpha. Op retaildetail.nl lees ik ‘Van Gen Z – de generatie geboren tussen 1996 en 2015 – weten we dat ze niet loyaal is, maar weinig op heeft met merken en zeer goed geconnecteerd is: 82% kijkt meteen op de smartphone als ze iets willen doen. Retail zal zich daar dus moeten afspelen, op de smartphone,’ zegt Maarten Leyts, oprichter van Trendwolves. Voor Generatie Alpha, geboren vanaf 2016, geldt dat nog veel meer: deze kinderen werden tijdens de pandemie noodgedwongen in virtuele werelden geduwd voor hun sociale interactie. Ze bewegen zich comfortabel in omgevingen als Minecraft of Roblox. ‘Dat heeft een enorme impact tijdens hun vormingsjaren. Zij zijn de consumenten van binnen 20 à 30 jaar. Ze hebben vandaag al een beeld van hoe ze willen kopen, zich ontspannen en zich verenigen in de toekomst.’ Het statement komt van Maarten Leyts. Ik kan me er nog niet zoveel bij voorstellen, hoewel die van 1 al weten hoe ze op het scherm van mijn ipad kunnen swipen naar andere filmpjes. ‘En dat zal dus deels in het gedecentraliseerde web 3.0 zijn, en in metaversums, virtuele 3D-omgevingen. Jongeren raken vandaag al vertrouwd met NFT’s, tokens, virtueel bouwen, of digitale kleren en schoenen kopen voor hun avatar.’ Mijn alphaatjes zijn gelukkig nog niet zo ver.

Deze alinea op emerce.nl roept zoveel vragen op dat ik blij ben dat het vak van content-analyst of redactie-analist zoals besproken in mijn column van vorige week, een opkomend nieuw beroep is. ‘Door meer relevante content te maken in de awareness-fase kun je je merk als expert in de markt zetten. De kwaliteit van de content is te meten door middel van metrics als time-on-page en de clicks. En ook kun je bijvoorbeeld met behulp van de metric ‘page depth’ van Hotjar meten of gebruikers je content consumeren en dus met je merk interageren. Ben je veel content aan het pushen via andere kanalen en op veel meer plekken zichtbaar dan alleen Google? Dan wil je dat ook terugzien in je branded zoekvolume en (sociale-media-)vermeldingen. Zo meet je bijvoorbeeld unaided brand awareness.’ Hoe krijg je het als auteur uit je pen. Maar misschien ben ik nog niet klaar voor communicatie gericht op metaversums.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken