[column] Wordt livestream de nieuwste contentmarketing tool?

[column] Wordt livestream de nieuwste contentmarketing tool?
  • Content
  • 23 feb 2022 @ 09:11
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

De tijd dat je rond je twintigste een diploma haalde en daar je hele arbeidzame leven op kon teren is voorbij. We praten tegenwoordig over een leven lang leren, want het is niet uitgesloten dat je misschien vaker dan je wenselijk is van baan verandert, en zelfs van sector naar sector springt.

Zo is het ook in de contentmarketingwereld. Kon je als bureau vroeger nog volstaan met een team van goede schrijvers en enkele vakbekwame vormgevers, tegenwoordig is het palet diensten van een contentmarketingbureau uitgebreid. Daar komt nu livestreamcontent bij.

Livestream-shopping is een snelgroeiende trend die momenteel voornamelijk populair is in China, lees ik op marketingfacts. Livestream shopping is simpel gezegd een manier waarop potentiële klanten producten kunnen kopen gedurende een livestream. Een influencer gaat  live op een app zoals Instagram, Facebook of Amazon om de producten te beschrijven en uit te proberen. Kijkers kunnen dan vragen stellen over het product en het product gelijk aanschaffen. (bron: marketingfacts.nl)

Niks nieuws onder de zon, volgens mij. Afgelopen weken heb ik digitaal verschillende huizen bekeken. Niet eens vanwege corona, maar simpelweg omdat duizend kilometer rijden voor een bezichtiging iets te veel van het goede is. In sommige landen is de livestream-bezichtiging de gewoonste zaak van de wereld. Tijdens corona heeft de livestream-bezichtiging ook in ons land al een voorzichtig voetje aan de grond gekregen. Steeds meer makelaars gaan bezichtigingen live streamen. Het fijne van zo’n livestream is dat je niet de enige bent die digitaal meeloopt door een huis, dat alle vragen in de vorm van een chat op je scherm verschijnen, dat meer mensen meer en vooral meer relevante vragen stellen waarvan jij er vast een aantal over het hoofd had gezien.

En heb je in de afgelopen twee jaar te maken gehad met het overlijden van een naaste, dan weet je dat het normaal is geworden om een afscheid te streamen. Afstanden spelen geen rol meer, je kunt er gewoon bijzijn.

Een van mijn kinderen overweegt een trouwerij. Leuk natuurlijk. Het boterbriefje geeft zoveel meer zekerheid. Maar zijn familie woont op een ander werelddeel. Het is de bedoeling dat zijn hele familie de bruiloft meemaakt via een livestream.

‘Met livestreaming, in allerlei vormen, kun je mensen bereiken of samen laten komen zonder dat ze fysiek bij elkaar hoeven te zijn. Zie het als een interactieve live tv-uitzending via internet, waarbij je zelf bepaalt wie mag kijken en meedoen.  De mogelijkheden zijn legio: Je kunt uitzenden in een afgeschermde omgeving, zodat de organisator zelf kan bepalen wie mee mag kijken en wie niet. Je kunt je meeting interactief maken. Je kunt sprekers op verschillende locaties laten deelnemen.  Talloze apps bieden je de mogelijkheid om online meetings te organiseren van achter je bureau.’ Dit citaat komt van audiovision.nl.

Het aantal fysieke bijeenkomsten wordt minder nu livestreaming blijkt te werken. Voor een livestream worden er diverse camera’s op locatie geplaatst en wordt er een internet verbinding tot stand gebracht. Zo kunnen de live beelden worden verzonden naar de kijkers. Doordat er op locatie ook techniek voor de regie aanwezig is, kunnen de beelden worden gecombineerd met bijvoorbeeld foto’s, powerpoint presentaties of eerder opgenomen interviews of video’s. Dit maakt livestreaming heel geschikt om – voor diegenen die niet bij het evenement aanwezig zijn – een erg complete en realistische indruk te krijgen van wat er gebeurt. Dit citaat komt van livestream-service.nl.

De livestream wordt volgens mij een interessante contentmarketing tool die steeds vaker zal worden ingezet door merken, bedrijven en instellingen. Zeker als interactie mogelijk is. Voor de contentbedrijven is het daarom relevant zich te verdiepen in deze nieuwe manier van communiceren die dankzij de pandemie vaste voet aan de grond heeft gekregen.

Steeds meer bedrijven zullen de kracht van een livestream ontdekken. Een nieuwe markt met nieuwe mogelijkheden voor contentmakers.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken