[column] Hoe serieus moeten we voorspellingen nemen?

[column] Hoe serieus moeten we voorspellingen nemen?
  • Content
  • 14 okt 2022 @ 11:31
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Een verhaal op marketingfacts.nl waarin de auteur zich afvraagt welke content in 2023 populair zal zijn, zet aan tot lezen. Maar de stelligheid waarmee de trends worden voorspeld, roept natuurlijk wel de vragen op ‘wie is deze auteur en wat zijn de bronnen?’.

Na enig zoekwerk blijken de bronnen onderzoeken die zijn gepubliceerd in 2021. Dus die onderzoeken zijn van voor de pandemie. De bevindingen in het verhaal zijn als volgt:

  • We blijven bloggen, maar wel via een strategie en voornamelijk om waarde te delen en je te onderscheiden van de concurrentie.
  • We gaan podcasts opnemen om de kennis op een andere, humoristische en persoonlijke manier over te dragen op de doelgroep.
  • We gaan aan de slag met TikTok (ook wanneer je doelgroep een stuk ouder is).
  • E-mailmarketing blijft een waardevol onderdeel van onze contentmarketingstrategie.
  • We houden metaverse in de gaten, maar dat is realistisch gezien pas over enkele jaren écht interessant.

Maar ik vind het aanmatigend om dit te durven beweren terwijl de wereld in het afgelopen maanden dramatisch is veranderd. Wat extra research onder wetenschappers was op zijn plaats geweest. De praktijk zal het uitwijzen.

Verschrikkelijk
Op FW in ieder geval een verhaal dat meegaat in de hierboven beschreven trends: ‘De vernietigende verschuiving van social media: van netwerk naar content.’ Een quote uit het verhaal: ‘Het succes van TikTok blijft niet onopgemerkt. Inmiddels hangt Meta het socialnetwork-model aan de wilgen ten faveure van de ‘discovery engine’. Het wil de inhoud van je timelines laten bepalen door je interesses en niet je vrienden. Axios schrijft dat jongere gebruikers deze manier prefereren en dat Meta verwacht dat daar ook de groei van de platforms ligt.’ Ik verbaasde me er al over dat mijn instagramtijdlijn er drastisch anders uitziet. Ik sta in dubio of ik een blijver ben of iets anders opzoek. Waarom moet ik ineens naar allerlei filmpjes van klussen kijken? Omdat ik een klusser ben? Verschrikkelijk.

VK had zaterdag 1 oktober een interessant verhaal over AI. ‘Hoe komen de meeste mensen dagelijks in aanraking met AI? Het gebeurt vanaf het moment dat je wekker gaat tot je weer naar bed gaat. Via de tools op je telefoon. Via producten van banken, in het ziekenhuis of bij de overheid. Soms zichtbaar voor jou als gebruiker maar vaak onzichtbaar. Lang is het misverstand geweest: het is iets technologisch, dus het is neutraal. Dat dat niet zo is, wordt steeds beter bekend, maar er is nog een hoop te winnen.' Het is de moeite waard om dit verhaal terug te lezen. 'Wat AI zo sterk en uniek maakt zijn de gigantische hoeveelheden data waar systemen van leren. Ze halen daar allerlei kenmerken en patronen uit die wij niet kunnen zien. En ze bedenken misschien wel oplossingen waar wij niet op kunnen komen. Op terreinen als klimaat, energie, armoede, obesitas.’

Mobile first
Dit vond ik ook wel aardig om te delen: ‘Een marketing- en IT-team moet zich richten op de mobiele ervaring, de unieke functionaliteiten (AR, VR, 3D, locatiegebonden diensten en de integratie met social media), de schermgrootte en meer. Weg met de desktop. Het is mobile only vanaf 2023. Heeft jouw team meerdere telefoons in huis om de mobiele ervaring te toetsen? Android, iOS, Apple, Samsung, Xiaomi, OnePlus, Motorola, Redmi en OPPO: je kunt ze maar beter in huis hebben.’(Bron: retailtrends.nl) Facebook was één van de eerste bedrijven die openlijk sprak over de mobile first strategie. Achteraf gezien logisch, aangezien geen weldenkend mens op de desktop zijn of haar socia lmedia-kanalen bekijkt. Inmiddels zijn we alweer vele jaren verder. We kunnen in 2023 met een gerust hart mobile only prediken. Dat geldt voor vrijwel alle vormen van communicatie. Social media zijn dé toegangspoorten (touchpoints) naar de consument, mocht je het nog niet door hebben.

Uit hetzelfde verhaal haal ik de quote dat 1-op-1 marketing de belangrijkste focus is voor ‘morgen’. Dat kan door in te zetten op AI.

Misschien ontgroei ik de sociale media

Ik vraag me overigens wel af waarom je op sociale media relevantie moet behouden. De jeugd lacht je hartelijk uit als je pogingen waagt. Zelfs veertigers en dertigers kunnen zich belachelijk maken als ze krampachtig proberen mee te doen op de nieuwste kanalen. Hun kinderen en kleinkinderen grinniken erom. Voor contentmarketeers die de kanalen vullen met content is het beslist wenselijk om af en toe op de rem te trappen als ze zich richten op bepaalde doelgroepen. Instagram maakt zich voor mij volstrekt overbodig met haar nieuwe strategie. Veel te veel feeds die er voor mij niet toe doen. Misschien ontgroei ik de sociale media.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken