[column] Zie de granfluencer niet over het hoofd

[column] Zie de granfluencer niet over het hoofd
  • Content
  • 30 nov 2022 @ 08:48
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Knap, een tekst zonder inhoud schrijven: ‘Een SEO-specialist houdt zich bezig met zoekoptimalisatie. Dit zijn alle activiteiten die te maken hebben met het hoger positioneren van je website in Google. Hierbij wordt als eerste een goede strategie bedacht die vervolgens in de praktijk wordt gebracht. Met behulp van deze strategie wordt de techniek en de content van de website verbeterd om ervoor te zorgen dat je website beter gevonden wordt in Google.’

In essentie staat hier niets. Nog zo’n lege huls: ‘Je website is bedoeld voor de bezoeker, niet voor Google. Een tekst lezen die volgestopt is met keywords wekt irritatie op. Tegenwoordig herkennen zoekmachines deze tactiek en straffen het misbruiken van keywords. Dit betekent niet dat keywords niet meer belangrijk zijn, het is namelijk nog steeds belangrijk om je content rond keywords te schrijven, maar het mag niet overdreven worden. Een goede SEO-specialist richt zich op content die jouw klanten echt interesseert en die aansluit op de zoekopdrachten van de bezoeker.’ Winmag.nl blinkt uit in teksten zonder inhoud. Ik ben benieuwd wat Google ervan vindt. Wil je leren hoe het niet moet, lees dan dit verhaal.

Echte social media bestaat niet, en het heeft ook nooit bestaan

Op vice.nl lees ik: ‘In plaats van de stervende social media zoals Facebook, Twitter en Instagram winnen  YouTube, TikTok, Twitch en talloze andere streamingplatforms. Zij hebben een wortelvormige structuur van conversaties tussen meerdere gebruikers vervangen door iets wat in essentie eenrichtingsverkeer is: een uitzendmodel, waarin ‘mutuals’ worden vervangen door een contentmaker en diens publiek.’ In het verhaal lees je een fascinerende visie op sociale media. ‘Echte social media bestaat niet, en het heeft ook nooit bestaan.’

Neurodivers
Het woord neurodivers prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Op FW komt communiceren voor neurodiverse mensen uitgebreid aan de orde. ‘Neurodiversiteit is een verzamelnaam voor mensen met andersoortige hersenen. En daarmee komt ook een andere communicatiebehoefte. Door rekening te houden met deze behoefte, verbeter je niet alleen de toegankelijkheid voor deze groep, maar voor iedereen.’ Nieuwsgierig, lees dan het verhaal, want het gaat simpelweg om gefocuste communicatie. (Bron: FW)

Het woord granfluencer dat ik tegenkwam in de grootste krant van ons land, las ik voor het eerst. ‘Het refereert aan grandma en natuurlijk is een oma ook gewoon iemand met kleinkinderen, maar het impliceert ook dat je te oud bent voor iets’, ruimt social media-deskundige Kirsten Jassies dit vooroordeel én de term gelijk uit de weg. ‘Terwijl het online een groeiende groep is.’ Een doelgroep met personen die ‘precies weten wie ze zijn en wat ze willen, met koopkracht en vaste merken, en daarmee een interessant publiek’, aldus Jassies. ‘Meer dan voor jongeren geldt voor ouderen dat het verhaal of de boodschap online, of dat nu zelf vertellen of aanhoren is, echt, integer en kloppend moet zijn. Meer dan voor jongeren geldt voor ouderen dat het verhaal of de boodschap online, of dat nu zelf vertellen of aanhoren is, echt, integer en kloppend moet zijn.’ Met de vergrijzing van Nederland vergrijzen ook de sociale media en dat biedt kansen voor bedrijven, merken én oudere sociale mediagebruikers. Wil je het hele verhaal lezen, ga dan even naar ‘Telegraaf.nl’. De moeite waard.

Negatief effect
Content is een valuta, een mooie metafoor die ik tegenkwam op baaz.nl. ‘Content bouwt merkwaarde op. In een tijdperk waarin consumenten digitale vermoeidheid ervaren, is het van vitaal belang om content als kunst te behandelen. Om het te personaliseren, interactie aan te moedigen en niet bang te zijn om iets nieuws te proberen. Content creëren zonder hier een goede strategie voor te hebben kan een negatief effect hebben op een merk. Voor CMO's is dit cruciaal om te begrijpen. Volgens deskundigen denkt slechts 23 procent van de CMO’s namelijk dat ze weten hoe ze de juiste content voor het juiste publiek en in de juiste vorm moeten produceren. Gebruik daarom je platforms, tools en publiek in je voordeel. Gebruik daarom je platforms, tools en publiek in je voordeel.’ 

Dit is ook een mooie quote, een doordenker, van Customerfirst.nl: 'Organisaties zien dat er iets moet veranderen om Gen Z aan boord te brengen, én te houden. Jonge talenten willen graag ervaren dat een nieuwe baan een vrijwel perfecte match is met wie zij zelf zijn. En ze willen zo snel mogelijk meepraten en meedoen. Op hun eigen manier, waarbij hun eigen authenticiteit en hun eigen persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Als een organisatie daar geen rekening mee houdt, komt die op een jong talent binnen no-time heel verouderd over.’

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken