Gazelle ontwikkelt met Giugiaro Design conceptfiets van de toekomst

Gazelle ontwikkelt met Giugiaro Design conceptfiets van de toekomst
  • Design
  • 21 jun 2016 @ 09:03
  • 6576 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Concept

In samenwerking met designbureau Giugiaro Design presenteert Koninklijke Gazelle hun ‘fiets van de toekomst’: de Nº1, een connected e-bike die ondersteuning biedt tot 45 kilometer per uur. Met deze conceptfiets experimenteert Gazelle met geavanceerde toepassingen die de komende jaren gemeengoed worden.

De reguliere e-bike is als een gewone fiets met daarop een motor. De ontwerpfilosofie achter de Nº1 is anders: ‘Het is één esthetisch geheel. De techniek – accu, motor, aandrijving en kabels – is weggewerkt in de drive train, het onderste deel van de fiets. Daarboven zit het topframe, het modieus gevormde deel dat het amorfe uiterlijk bepaalt en waar de user interface zit. Er zijn verschillende topframes mogelijk. Het gaat om modulaire frames in de maten S, M en L. De fiets is uitgerust met bodypanelen, dit geeft de Nº1 een strak uiterlijk en draagt bij aan een stille fiets. Onderhoud is dankzij de bodypanelen eenvoudig uit te voeren.’

Smartphone
Gazelle heeft de smartphone een centrale plek gegeven. Zo is het overbodig om een extra scherm te monteren en blijft het stuur clean en opgeruimd. Als tijdens de rit een telefoontje binnenkomt kan de fietser deze via een duimknop op het stuur aannemen. Met diezelfde knop kan men gebruikmaken van andere functies. Het touchscreen van de smartphone functioneert niet als de bestuurder van de fiets harder gaat dan vijf kilometer per uur om onveilig rijgedrag te voorkomen. Andere aspecten op het gebied van veiligheid: het high power led-remlicht en de geïntegreerde side lights die doorlopen op de zijkant van de spatborden. Deze verlichting staat standaard ingeschakeld als de fiets connected is.

Techniek
De ontwerpers hebben gekozen voor gewichtscentralisatie. Hierdoor ligt het zwaartepunt lager, wat zorgt voor stabiliteit en een goede wegligging. De Nº1 weegt 25,5 kilo en is deels uitgevoerd in carbon. Dat heeft de ontwerpers meer vrijheid gegeven in de vormgeving zonder dat dit ten koste is gegaan van de veiligheid en stijfheid.

Dankzij de NuVinci-hub, die is geïntegreerd in het carbon achterwiel, schakelt de versnelling automatisch, zodat de fietser steeds dezelfde trapfrequentie kan aanhouden. Andere onderdelen van carbon zijn het stuur, de beltdrive, het topframe, de voorvork, de zijpanelen en de zadelpen. Met de carbon beltdrive is het niet meer nodig een ketting te smeren of tandwielen te vervangen.

De fiets is uitgevoerd met Magura MT5-schijfremmen en Continental-banden. De accu (612 wattuur) gaat ongeveer duizend laadcycli mee en is in drie uur volledig opgeladen. Afhankelijk van de rijomstandigheden en het gewicht van de fietser kan de actieradius van deze fiets oplopen tot 200 kilometer. De Nº1 is met de hand gebouwd bij Gazelle in Dieren.

App
Om de Nº1 te kunnen besturen maakt de fiets gebruik van het Cobi-systeem, bestaande uit de Cobi-hub, duimregelaar en een app. De hub bestaat uit een main module, speaker en lichtmodule die de fietser aanstuurt middels de app. Deze app biedt routeplanning, een navigatiefunctie, weersverwachtingen, een trackingsysteem, muziekafspeelmogelijkheden, een weergave van ritdata en een fitnesstool. De lichtmodule, de zogeheten AmbiSense Light Technology, heeft drie verschillende intensiteiten.

Vooralsnog zijn er van de concept Gazelle Nº1 vijftig exemplaren gebouwd. De concept Gazelle Nº1 is niet te koop. De komende jaren experimenteert Gazelle met geavanceerde toepassingen die door de jaren gemeengoed zullen worden.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken