[column] Škoda, koploper in marketing en Tour

  • Design
  • 21 mrt 2023 @ 10:06
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Škoda timmert met aantrekkelijke modellen en onderscheidende reclame flink aan de weg. Met een eigen marketingaanpak én het claimen van de wielersport heeft het Tsjechische merk in de afgelopen decennia de sprint naar een fraaie marktpositie afgelegd.

Wie dagelijks op pad is telt de vruchten daarvan en ziet talrijke Enyaq’s aan zich voorbijtrekken. Daarnaast blijft ook de Škoda Octavia Combi één van de meest populaire stationcars van Nederland. Unique selling points zoals ruimte, gebruiksgemak en kwaliteit hebben het Tsjechische automerk in rap tempo van een schattig Oostblok autootje in een serieuze speler getransformeerd. Deze maand blaast de Škoda Octavia Combi alweer 25 kaarsjes uit en maakt de toekomstvisie Škoda Vision 7s op hetzelfde moment een toer langs de Nederlandse dealerships. Een geschikt moment om het voortdurende succes van Škoda eens onder de loep te nemen.

Value for money brand

De Škoda Octavia combi is één van de belangrijkste modellen van het Tsjechische merk. Vooral leaserijders vallen massaal voor deze ruime stationcar. Deels is dat succes bij zakelijke rijders te danken aan ons Nederlandse bijtellingsbeleid, want de Škoda Octavia Combi biedt vanouds veel value for money. Veel spulletjes voor een acceptabele catalogusprijs levert de leaserijder een behapbare bijtelling op en de ervaring leert dan dat het met de verkoopaantallen verder wel goed komt.

Toch zijn er meer redenen voor het verkoopsucces. Denk aan de pragmatische insteek van het model, maar zeker ook aan de specifiek op Nederland gerichte marketing.

Als één van de hoofdrolspelers in het ‘zaterdagfamilie-marketingthema’, is de Škoda Octavia Combi top of mind bij de doelgroep gezinnen. En dankzij die relevantie staat de Tsjechische stationcar dan ook al jaren op het boodschappenlijstje van de Hollandse families. Succes verzekerd.

Lokaal thema

Vooropgesteld dat stationcars in Nederland altijd erg populair zijn geweest. Ook nu de markt overspoeld wordt door de ene na de andere SUV blijven de zogenaamde combi’s mateloos populair. Zeker als het de leasemarkt betreft, want leaserijders met een paar kids rijden maar wat graag in een stationcar. Daarbij biedt de Škoda Octavia Combi traditioneel veel ruimte voor z’n geld en blijkt het model al sinds de lancering praktischer dan de concurrentie uit hetzelfde segment. De consistente positionering van Škoda als handige gezinsauto voor de zaterdagfamilie doet beslist een extra duit in het zakje.

Herkenbaarheid verkoopt immers. Die zaterdag-boodschap past heel fraai bij gezinnen op zoek naar ruimte en gemak.

Dat deze in Nederland bedachte (én gemaakte) strategie zijn vruchten afwerpt, blijkt als Škoda afgelopen november voor dit thema een Gouden Effie wint. Alleen al omdat maar weinig automerken het lef hebben hun merk op te hangen aan een lokale aanpak, is deze award voor effectieve marketing meer dan verdiend.

Meer dan 7 miljoen Octavia’s

Los van de winnende marketingstrategie staat de Škoda Octavia Combi symbool voor de opmars van het merk. In een periode van slechts 25 jaar groeit de Octavia-serie uit tot Škoda’s bestseller en rollen er meer dan 7,1 miljoen exemplaren verdeeld over vier generaties de fabriek uit. De eerste Škoda Octavia komt in 1996 op de markt, toen nog ondersteund met generieke reclame. Nieuwe modellen volgen in respectievelijk 2004, 2012 en 2020. Bijna 40% van alle geproduceerde Škoda Octavia’s is het model Combi. De huidige generatie Octavia Combi debuteert in november 2019 en is voor het eerst ook leverbaar als mild-hybride en als plug-in hybride. Ook deze generatie is mede door de efficiënte aandrijving weer bijzonder populair. Blijft de vraag hoe lang het succes van de Škoda Octavia nog houdbaar is. 25 jaar aan de top van het klassement is immers een prestatie van formaat.

Tech-Deck-gezicht

Stilstand is echter achteruitgang en daarom presenteert Škoda vorig jaar augustus het elektrische studiemodel Vision 7S. Deze visie op de toekomst van Škoda is ontworpen vanuit de nieuwe designtaal van de Tsjechen. Een ontwerprichting die het succes van de afgelopen jaren moet prolongeren en tevens eigentijdse inspiratie vormt voor aankomende productiemodellen.

De Vision 7S heeft 600 kilometer elektrisch bereik en is het eerste model met Škoda’s nieuwe ‘Tech-Deck’-gezicht.

Kenmerkend daarvoor is de grille, die platter en breder is. Op de hoeken zien we smalle, rechtopstaande koplampen, die samen met de ver in de voorschermen doorgetrokken dagrijverlichting een T-vorm hebben. Net zoals bij iconen zoals de Škoda Octavia staat ook de Škoda Vision 7S voor de merkwaarden robuustheid, functionaliteit en authenticiteit en biedt ook dit studiomodel royaal ruimte aan de maximaal 7 inzittenden. Als echte familieauto heeft de Škoda Vision 7S ook een geïntegreerd kinderzitje in de middenconsole. Midden in een auto is immers de veiligste plek in het interieur en die reserveer je als ‘vader’ van de zaterdagfamilie natuurlijk voor de allerkleinste aan boord.

Met de nieuwe designtaal en een inspiratiebron vol slimmigheden neemt Škoda zo haar nieuwe afslag naar succes. Dat zou zo maar de tussensprint naar een nog hoger plekje in de verkooplijstjes kunnen worden en misschien komt daarmee voor de zaterdagfamilie zelfs wel de gele trui in zicht.

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken