Leverancier huismerk strenger aangepakt

Leverancier huismerk strenger aangepakt
  • Food-en-retail
  • 24 jun 2014 @ 10:07
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • KennissessieConsumenten

Om het vertrouwen van consumenten terug te winnen en om nieuwe voedselschandalen te voorkomen, gaan retailers strengere regels hanteren voor huismerkleveranciers. De FNLI sluit zich bij de stappen van het CBL aan.

Dat maakte het CBL (Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel, red.) bekend op een bijeenkomst voor aangesloten supermarktformules. De sector gaat ondermeer onaangekondigde controles houden en beter informatie uitwisselen.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) verwelkomt de stappen die het CBL aankondigt om het vertrouwen van consumenten in de voedselketen terug te winnen. De koepelorganisatie voor levensmiddelenfabrikanten werkt zeer nauw samen met de retail bij het uitbannen van voedselfraude en het herstellen van vertrouwen, en heeft vergelijkbare beleidslijnen met haar achterban uitgezet. Beide brancheorganisaties trekken bovendien met elkaar en met overheid en andere ketenpartners op in de Taskforce Voedselvertrouwen, om het vertrouwen van burgers en consumenten te herstellen.

De FNLI ondersteunt het uitbreiden van GFSI-erkende (Global Food Safety Initiative) kwaliteitssystemen met een 'Food Fraud' module, waardoor niet alleen de voedselveiligheid maar ook productintegriteit geborgd wordt. De FNLI pleit, net als het CBL, ook voor optimale informatie-uitwisseling tussen bedrijfsleven en overheid en tussen bedrijven onderling, daar waar het mededingingsrecht dat toelaat. Bovendien besloot de FNLI twee jaar geleden zich hard te maken voor onaangekondigde inspecties. Bedrijven kunnen zo te allen tijde aantonen dat ze voldoen aan de strenge kwaliteitseisen.

De FNLI bevestigt dat de acties die de Taskforce Voedselvertrouwen uitvoert hard nodig zijn en dat de opgestelde actiepunten volgens plan worden uitgevoerd. 'Voor fraude met voedsel bestaat geen enkel excuus: bedrijven die het vertrouwen van hun afnemers en uiteindelijk de consument beschamen en wetgeving met voeten treden geen deel mogen uitmaken van de voedselketen', meldt Magreet Schijvens, communicatiemanager FNLI. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken