Nederlandse hotels zien bezetting met 7% stijgen

Nederlandse hotels zien bezetting met 7% stijgen
  • Food-en-retail
  • 24 jan 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConsumentenOnderzoek

Hotels in Nederland hebben het afgelopen jaar de bezettingsgraad zien stijgen tot 70%. Dit is een stijging van 7% ten opzichte van het jaar daarvoor. De stijging wordt met name veroorzaakt door de komst van buitenlandse gasten.

Dit blijkt uit een analyse van Mews, leverancier van cloudgebaseerde software ten behoeve van hotels.   

Met een bezettingsgraad van 70% steekt de Nederlandse hotellerie positief af waar het wereldwijde gemiddelde hotel een bezittingsgraad van 58% procent kent (VS 49,1% en de UK 62%). Daarentegen scoort Nederland relatief laag op het gebied van online inchecken dat wereldwijd juist aandeel wint. Het merendeel van de Nederlanders (85%) checkt in via de hotelreceptie terwijl in Engeland juist 23% van de gasten al online incheckt. Dit blijkt uit een analyse van Mews, leverancier van cloudgebaseerde software ten behoeve van hotels.   

Matt Welle, Mews CEO: 'De Nederlandse hotelsector is sterk aan het veranderen. En hoewel de dagprijs van een kamer 152 euro ten opzichte van de VS en de UK misschien wat aan de lagere kant is stijgen de inkomsten per gast spectaculair en rekent de Nederlandse hotelgast gemiddeld 195 euro af. Bovendien zie je hotels creatiever worden. Nederland loopt hier samen met de UK in voorop.'

Welle: 'Eén op de vier hotels in Nederland gebruikt Mews, dus we weten dat de markt vol zit met vooruitstrevende hoteliers. En dat loont. Kijkend naar bezettingsgraden steekt de Nederlandse hotelindustrie met kop en schouders boven de rest uit.'
Hij voegt eraan toe: 'De inkomsten per gast stijgen omdat hotels creatiever worden met de hoe ze ruimtes gebruiken en de diensten en faciliteiten die ze de gasten bieden. Hierdoor zijn de inkomsten van hotels diverser. Meer hotels, vooral in de grote steden, zijn in staat om een hybride verblijf aan te bieden. Gasten verlengen hun zakenreis met een paar dagen om nog wat te ontspannen en te kunnen genieten van hun verblijf. Ook dit levert meer inkomsten op.'

Verkopen parkeerplek is aantrekkelijk 
Het aantal gasten dat een upgrade deed tijdens het online inchecken is bijna verdubbeld sinds vorig jaar, wat hotels gemiddeld € 37 opleverde voor elke geüpgradede reservering. Het ontbijt de grootste ‘upsell’, maar de parkeerplaats levert ook veel extra inkomsten op. De gemiddelde opbrengst per parkeerplaats in Nederland is met 35% gestegen, met een gemiddelde opbrengst per parkeerplaats in 2023 van € 5.460,58. 

Veel personeelsverloop 
Uit het onderzoek van Mews blijkt dat het jaarlijkse personeelsverloop wereldwijd is gestegen tot 44% waar dit in 2022 39% was. Welle: 'De arbeidsmarkt staat in alle sectoren onder enorme druk en dat geldt ook voor de horeca. Dit is waar technologie kan helpen om de efficiëntie te verbeteren, zodat het hotelpersoneel zich echt op de gasten kan richten. Met een groeiend personeelsverloop is het belangrijk voor hotels om eenvoudige technologie te implementeren die nieuwe medewerkers gemakkelijk kunnen gebruiken.'
(PvWK, beeld: Tim Mossholder / Unsplash)
 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken