[Moestuin hype] 60% Nederlanders prefereert groente en fruit uit eigen tuin
- Food-en-retail
- 20 apr 2015 @ 10:20
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 20 apr 2015 @ 10:20
- Redactie Food en Retail
Of er verband is met de recente AH-actie is niet keihard aangetoond, maar lijkt logisch: ruim 60 procent van de Nederlanders verkiest groente en fruit uit eigen tuin boven groente en fruit uit de winkel. Dat blijkt uit het grootste Europese tuinonderzoek dat is uitgevoerd in zeventien landen in opdracht van tuinspecialist Bakker.
Steeds meer mensen kweken hun eigen groente, fruit en kruiden. Ruim 60 procent van de Nederlanders wil het liefste groenten en fruit uit eigen tuin. Het gaat vooral om aardbeien (60 procent), gevolgd door kruiden (50 procent) en tomaten (43 procent). Dat zijn conclusies uit het grootste Europese tuinonderzoek dat in opdracht van tuincentrumt Bakker werd uitgevoerd. Er namen in 26.760 mensen deel aan het onderzoek, waaronder ruim 2.200 Nederlanders. Slechts 10 procent van de Nederlanders vindt een moestuin ouderwets. De verkoopcijfers van Bakker onderschrijven de resultaten. 'We signaleren de laatste tijd een stijging in de verkoop van moestuin producten. Daar spelen we op in door het assortiment zaden, kweekbenodigdheden en overige producten voor de moestuin uit te blijven breiden', aldus John van Rooijen, product manager van tuincentrum Bakker in vakmedium GF Actueel. De merkactivatiecampagne van Albert Heijn heeft hier wellicht iets mee te maken. Na de afloop van deze razend populaire actie, waarbij consumenten zelf groenten konden uitzaaien, haakten tuincentra in met verpottingsacties, kwam Hak met eigen zaaigoed en startte de EO een speciale serie over moestuinen. Ook het aantrekkend consumentbewustzijn met betrekking tot gezond, niet-genetisch gemanpuleerd of bespoten voedsel en de hang naar 'biologisch' stimuleert het kweken van eigen groente en fruit. De 'moestuin hype' zou zo wel eens naar een blijvende trend kunnen omslaan. (PvWK, bronnen: GF Actueel, CBS, MT7/'15 interview Allerhande)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- biologisch
- moestuin producten
- kas
- gezond
- moestuin
- stijging
- verkoop
- product
- resultaten
- fruit
- Allerhande
- assortiment
- zaden
- kweekbenodigdheden
- grond
- tuin
- groenten
- tuinieren
- eigen tuin
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
- [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
- [onderzoek] ABN Amro: 'Populariteit Black Friday stagneert'
- Lynn Trum (Nederlandse Loterij): 'Sterke merken durven keuzes...
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als... 27-11-2025
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit... 27-11-2025
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw... 25-11-2025
- [onderzoek] ABN Amro: 'Populariteit... 24-11-2025
- Lynn Trum (Nederlandse Loterij):... 24-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




