[Moestuin hype] 60% Nederlanders prefereert groente en fruit uit eigen tuin

[Moestuin hype] 60% Nederlanders prefereert groente en fruit uit eigen tuin
  • Food-en-retail
  • 20 apr 2015 @ 10:20
  • 10314 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFood

Of er verband is met de recente AH-actie is niet keihard aangetoond, maar lijkt logisch: ruim 60 procent van de Nederlanders verkiest groente en fruit uit eigen tuin boven groente en fruit uit de winkel. Dat blijkt uit het grootste Europese tuinonderzoek dat is uitgevoerd in zeventien landen in opdracht van tuinspecialist Bakker.

Steeds meer mensen kweken hun eigen groente, fruit en kruiden. Ruim 60 procent van de Nederlanders wil het liefste groenten en fruit uit eigen tuin. Het gaat vooral om aardbeien (60 procent), gevolgd door kruiden (50 procent) en tomaten (43 procent). Dat zijn conclusies uit het grootste Europese tuinonderzoek dat in opdracht van tuincentrumt Bakker werd uitgevoerd. Er namen in 26.760 mensen deel aan het onderzoek, waaronder ruim 2.200 Nederlanders. Slechts 10 procent van de Nederlanders vindt een moestuin ouderwets. De verkoopcijfers van Bakker onderschrijven de resultaten. 'We signaleren de laatste tijd een stijging in de verkoop van moestuin producten. Daar spelen we op in door het assortiment zaden, kweekbenodigdheden en overige producten voor de moestuin uit te blijven breiden', aldus John van Rooijen, product manager van tuincentrum Bakker in vakmedium GF Actueel. De merkactivatiecampagne van Albert Heijn heeft hier wellicht iets mee te maken. Na de afloop van deze razend populaire actie, waarbij consumenten zelf groenten konden uitzaaien, haakten tuincentra in met verpottingsacties, kwam Hak met eigen zaaigoed en startte de EO een speciale serie over moestuinen. Ook het aantrekkend consumentbewustzijn met betrekking tot gezond, niet-genetisch gemanpuleerd of bespoten voedsel en de hang naar 'biologisch' stimuleert het kweken van eigen groente en fruit. De 'moestuin hype' zou zo wel eens naar een blijvende trend kunnen omslaan. (PvWK, bronnen: GF Actueel, CBS, MT7/'15 interview Allerhande)
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken