[Moestuin hype] 60% Nederlanders prefereert groente en fruit uit eigen tuin
- Food-en-retail
- 20 apr 2015 @ 10:20
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 20 apr 2015 @ 10:20
- Redactie Food en Retail
Of er verband is met de recente AH-actie is niet keihard aangetoond, maar lijkt logisch: ruim 60 procent van de Nederlanders verkiest groente en fruit uit eigen tuin boven groente en fruit uit de winkel. Dat blijkt uit het grootste Europese tuinonderzoek dat is uitgevoerd in zeventien landen in opdracht van tuinspecialist Bakker.
Steeds meer mensen kweken hun eigen groente, fruit en kruiden. Ruim 60 procent van de Nederlanders wil het liefste groenten en fruit uit eigen tuin. Het gaat vooral om aardbeien (60 procent), gevolgd door kruiden (50 procent) en tomaten (43 procent). Dat zijn conclusies uit het grootste Europese tuinonderzoek dat in opdracht van tuincentrumt Bakker werd uitgevoerd. Er namen in 26.760 mensen deel aan het onderzoek, waaronder ruim 2.200 Nederlanders. Slechts 10 procent van de Nederlanders vindt een moestuin ouderwets. De verkoopcijfers van Bakker onderschrijven de resultaten. 'We signaleren de laatste tijd een stijging in de verkoop van moestuin producten. Daar spelen we op in door het assortiment zaden, kweekbenodigdheden en overige producten voor de moestuin uit te blijven breiden', aldus John van Rooijen, product manager van tuincentrum Bakker in vakmedium GF Actueel. De merkactivatiecampagne van Albert Heijn heeft hier wellicht iets mee te maken. Na de afloop van deze razend populaire actie, waarbij consumenten zelf groenten konden uitzaaien, haakten tuincentra in met verpottingsacties, kwam Hak met eigen zaaigoed en startte de EO een speciale serie over moestuinen. Ook het aantrekkend consumentbewustzijn met betrekking tot gezond, niet-genetisch gemanpuleerd of bespoten voedsel en de hang naar 'biologisch' stimuleert het kweken van eigen groente en fruit. De 'moestuin hype' zou zo wel eens naar een blijvende trend kunnen omslaan. (PvWK, bronnen: GF Actueel, CBS, MT7/'15 interview Allerhande)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Allerhande
- kas
- groenten
- fruit
- moestuin
- biologisch
- kweekbenodigdheden
- grond
- verkoop
- product
- tuin
- resultaten
- moestuin producten
- eigen tuin
- stijging
- zaden
- gezond
- tuinieren
- assortiment
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers