[Moestuin hype] 60% Nederlanders prefereert groente en fruit uit eigen tuin
![[Moestuin hype] 60% Nederlanders prefereert groente en fruit uit eigen tuin](/food-en-retail/nieuws/2015/04/[moestuin-hype]-60-procent-nederlanders-prefereert-groente-en-fruit-uit-eig/moestuin-juist.jpg)
- Food-en-retail
- 20 apr 2015 @ 10:20
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 20 apr 2015 @ 10:20
- Redactie Food en Retail
Of er verband is met de recente AH-actie is niet keihard aangetoond, maar lijkt logisch: ruim 60 procent van de Nederlanders verkiest groente en fruit uit eigen tuin boven groente en fruit uit de winkel. Dat blijkt uit het grootste Europese tuinonderzoek dat is uitgevoerd in zeventien landen in opdracht van tuinspecialist Bakker.
Steeds meer mensen kweken hun eigen groente, fruit en kruiden. Ruim 60 procent van de Nederlanders wil het liefste groenten en fruit uit eigen tuin. Het gaat vooral om aardbeien (60 procent), gevolgd door kruiden (50 procent) en tomaten (43 procent). Dat zijn conclusies uit het grootste Europese tuinonderzoek dat in opdracht van tuincentrumt Bakker werd uitgevoerd. Er namen in 26.760 mensen deel aan het onderzoek, waaronder ruim 2.200 Nederlanders. Slechts 10 procent van de Nederlanders vindt een moestuin ouderwets. De verkoopcijfers van Bakker onderschrijven de resultaten. 'We signaleren de laatste tijd een stijging in de verkoop van moestuin producten. Daar spelen we op in door het assortiment zaden, kweekbenodigdheden en overige producten voor de moestuin uit te blijven breiden', aldus John van Rooijen, product manager van tuincentrum Bakker in vakmedium GF Actueel. De merkactivatiecampagne van Albert Heijn heeft hier wellicht iets mee te maken. Na de afloop van deze razend populaire actie, waarbij consumenten zelf groenten konden uitzaaien, haakten tuincentra in met verpottingsacties, kwam Hak met eigen zaaigoed en startte de EO een speciale serie over moestuinen. Ook het aantrekkend consumentbewustzijn met betrekking tot gezond, niet-genetisch gemanpuleerd of bespoten voedsel en de hang naar 'biologisch' stimuleert het kweken van eigen groente en fruit. De 'moestuin hype' zou zo wel eens naar een blijvende trend kunnen omslaan. (PvWK, bronnen: GF Actueel, CBS, MT7/'15 interview Allerhande)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Allerhande
- stijging
- gezond
- product
- tuinieren
- zaden
- biologisch
- eigen tuin
- fruit
- tuin
- moestuin producten
- resultaten
- verkoop
- groenten
- kweekbenodigdheden
- grond
- moestuin
- assortiment
- kas
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Traditionele A-merken worden steeds minder relevant...
- Eerste NIO house in Rotterdam
- [CMO] Miranda Smit van Praxis: 'Rol vrouwelijke consument in...
- Albert Heijn verrast met uitgebreid assortiment voor Pasen
- Jenevermuseum herintroduceert drankmerk Rynbende
- Jasper Kessels nieuwe directeur Horeca Bierbrouwerij AB InBev
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [interview] Jack Daniel’s en... 31-03-2023
- Vegetarische Slager opent pop-up... 30-03-2023
- HappySoaps en DA starten... 30-03-2023
- Dutch Weed Burger lanceert de eerste... 30-03-2023
- Lindenhoff stopt webshop en focust... 30-03-2023
- [CMO] Miranda Smit van Praxis: 'Rol... 30-03-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day