Omzet detailhandel groeit
- Food-en-retail
- 15 feb 2019 @ 10:47
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - OnderzoekRetailWinkelenPrijs
- 15 feb 2019 @ 10:47
- Lucas Boon
In 2018 heeft de detailhandel 3,3 procent meer omgezet dan in het jaar daarvoor, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 2,8 procent hoger.
De omzet van zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food groeide. Online is bijna 18 procent meer omgezet. In de maand december is de omzet met 2,3 procent gegroeid.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel 0,9 procent hoger dan in december 2017.
Op één na hoogste omzetgroei na 2006
De detailhandel realiseerde in 2018 een omzetstijging van 3,3 procent. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 was de omzetgroei 4,2 procent.
Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen lag daarentegen ruim 18 procent hoger dan voor de crisis.
Omzet non-foodsector bijna 2 procent hoger in 2018
De omzet van de winkels in non-food groeide in 2018 met 1,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,5 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en huishoudartikelen en de drogisterijen realiseerden de grootste omzetstijging. Ook de kledingwinkels behaalden meer omzet dan in 2017. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in schoenen en lederwaren boekten echter een omzetverlies.
Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 3 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar 3,2 procent meer omgezet dan in 2017. Het volume groeide met 2,2 procent. Supermarkten zetten bijna 4 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken een fractie kromp. Ook het volume was bij de supermarkten hoger dan in 2017 en bij de speciaalzaken lager.
Online omzet bijna 18 procent hoger
In 2018 was de online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 26 procent.
Bekijk meer cijfers hier.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing