[interview] Wat is de invloed van AI en de sharing economy?

[interview] Wat is de invloed van AI en de sharing economy?
  • Food-en-retail
  • 28 mrt 2019 @ 11:00
  • 14697 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenInteractieInterview

Wat is de invloed van AI en de sharing economy op de retailmarkt? Hoe zijn de kaarten qua aanbieders geschud? Hoe kan het dat nieuwe spelers in korte tijd een aanzienlijk marktaandeel kunnen verwerven? Informatief interview met Corey Tollefson van Infor.

Infor is een van de grootste softwareleveranciers wereldwijd en kreeg in januari 2019 een investing van $1,5 miljard. U kan retailers als Whole Foods en Nike tot uw klanten rekenen. Wat moeten we nog meer van u weten ter introductie?

'Sinds vier jaar ben ik senior vice president & general manager retail bij Infor, een leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties. Ik leid het wereldwijde team dat zich bezighoudt met het ontwikkelen en op de markt brengen van onze cloudgebaseerde retailsuite, en met het verlenen van service. In mijn meer dan twintig jarige loopbaan mocht ik werken met enkele van de grootste retailers ter wereld, waaronder Macy’s, Safeway en Williams Sonoma.

De retail is voor mij speciaal omdat het een sector is die het dichtst bij de consument ligt. Het is ook de eerste sector die, sinds de introductie van de iPhone het afgelopen decennium, de impact voelt van consumentgerichte innovaties. Het is ons streven om retailers dag in dag uit te helpen hun klanten tevreden te stellen en in te spelen op veranderingen. Voor iemand die houdt van retail, technologie en uitdaging is dit een geweldig werkveld.'

OK. Wat is volgens u de invloed van AI en de sharing economy op de retailmarkt?

'Machine learning is de tak van AI die we in retail op de korte termijn het belangrijkst vinden vanwege al de gegevens die in onze sector gebruikt worden. Het voorspellen van de vraag en het beheren van het aanbod wordt sterk verbeterd door het gebruik van een machine-learning engine die rekening houdt met zaken die van invloed zijn op de beslissing van de consument.

De deeleconomie heeft de consument meer inzicht gegeven in de waardepropositie achter elke transactie. Moet ik dit bezitten? Hoe vaak gebruik ik dit na aankoop? Is dit een impulsaankoop? Dit is uiteindelijk allemaal van invloed op de prijs die consumenten willen betalen, en dus ook op de marge van de retailer.'

Hoe zijn de kaarten qua aanbieders geschud?

'Amazon is duidelijk de grootste innovator en disrupter in de westerse markt. Ze leiden de online innovatie en beginnen te investeren in fysieke retail. Hoewel ze de online leider zijn, staan ze in de fysieke wereld voor veel uitdagingen. Discountwinkels zoals Ikea en TK Max bieden klanten een quasi speurtochtervaring die ervoor zorgt dat ze naar de winkels terugkeren. Andere retailers zoals Selfridges en Tiffany’s bieden een persoonlijke ervaring die online niet gerealiseerd kan worden. Zo kan men de producten zien en voelen.'

Hoe kan het dat nieuwe spelers in korte tijd een aanzienlijk marktaandeel kunnen verwerven?

'Klanttevredenheid is de enige manier om succesvol te zijn. Een geweldig idee dat aansluit op de behoefte van een klant, krijgt grip op het huidige netwerk van verbonden consumenten. En je hebt zelfs nog geen bekende endorsers nodig. Eén authentieke Instagram-testimonial is genoeg om ​​het viraal bewustzijn van uw product aan te zwengelen. We vertellen onze grote retailklanten dat ze als een startup en een softwarebedrijf moeten denken en zich moeten concentreren op klanttevredenheid. Reageer snel op feedback en blijf altijd grenzen verleggen om klanten tevredener te maken.'

Hoe kunnen retailers zich beter wapenen op de toekomst?

'Niemand is slim genoeg om de toekomst van de detailhandel en de toekomst van de retailtechnologie te voorspellen. Er is gewoon te veel innovatie om een ​​enkele koers van hier naar daar in kaart te brengen. Een winkelier moeten zijn organisatie digitaal transformeren met moderne platformen die innovatie mogelijk maken, zodat ze beter kunnen voorspellen en wendbaar genoeg zijn om zich aan te passen aan verschuivingen in de vraag van de consument. Retailers kunnen bijvoorbeeld hun supply chain met GT Nexus digitaliseren voor meer flexibiliteit en om de levenscyclus van producten te verkorten.'

Nog ander nieuws over Infor dat u wilt delen?

'Ja. Wij waren een van de eerste leveranciers die moderne, cloudgebaseerde platforms mogelijk maakten die bedrijven kunnen gebruiken voor innovatie. En daar zijn we trots op. Maar we zijn zelfs nog trotser op het feit dat we blijven innoveren, dat we zowel machine learning als de Coleman AI digitale assistent konden introduceren en dat onze oplossingen in bedrijfsnetwerken integreerbaar zijn voor meer effectiviteit. Omdat alle aandacht is gericht op automatisering en efficiëntie, heeft Infor tot missie technologie te gebruiken om het menselijk potentieel te maximaliseren en ervoor te zorgen dat die boodschap overal goed wordt ontvangen door consumenten, klanten en werknemers.'
 

Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen en trends in de retailmarkt?

'Retailers begrijpen dat de consument digitale verstoring veroorzaakt en ze reageren met meer klantgerichte innovatie en betere diensten zoals gratis verzending, ophaalmogelijkheden in de winkel en eenvoudig retourneren. De winkelervaring begint bij de telefoon, en retailers moeten hun marketing richten op de kanalen waar de consumenten zijn, zoals Instagram en Pinterest.

Winkels krijgen ook een facelift omdat winkeliers weten dat klanten online aankopen kunnen doen zonder in lange rijen te hoeven wachten en zonder het risico te lopen dat ze tevergeefs naar de winkel gaan omdat het product niet voorradig is. De winkels die een ervaring bieden, trekken nog steeds klanten, zodat retailers hun fysieke winkelstrategie heroverwegen. Dit betekent mogelijkheden zoals self-checkout, maar ook betere interacties tussen klanten en medewerkers die door technologie mogelijk worden gemaakt.'

tekst: Peter van Woensel Kooy

Meer info over Corey klik hier

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken