[interview] Van Santvoort (Holie): 'Rol van CMO is enorm veranderd'

[interview] Van Santvoort (Holie): 'Rol van CMO is enorm veranderd'
  • Food-en-retail
  • 21 okt 2020 @ 08:51
  • 13344 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInterviewMarketing

Valentijn van Santvoort is co-founder & 'Chief Brand' van het nieuwe foodmerk Holie. Hiervoor werkt hij als merkstrateeg in de bureauwereld. Gesprek over Holie, food en mvo: 'de marketeer van vandaag verbindt disciplines.'

De afgelopen tien jaarbouwde Van Santvoort (foto) als strateeg merken bij verschillende internationale bureaus in Amsterdam. 'De beginjaren bij het onafhankelijke Lemz hebben mij al vroeg in mijn carrière gevormd. Merken die daadwerkelijk een bijdrage leveren aan sociaal-maatschappelijke vraagstukken of concrete problemen oplossen, daar krijg ik nog steeds de meeste energie van', zegt hij nu.

Wat heb je precies met marketing?
'Veel. De rol van een marketeer, of CMO, is de laatste jaren enorm ontwikkeld. De marketeer van vandaag verbindt disciplines, vertegenwoordigt primair de klant en bewaakt te allen tijde de relevantie van het merk in het navigeren door business strategische wateren. Wat dat betreft is marketing leuker dan ooit.'

Hoe kwam plan Holie tot stand en sinds wanneer?
'De aarde warmt te snel op. Dit heeft nu en in de toekomst grote gevolgen voor mensen en de wereldwijde biodiversiteit. Daarom zijn wij met Holie op een missie om de planeet te supporten. Vanuit deze drive zijn we in 2018 begonnen. Wij zijn het eerste Nederlandse voedingsmerk dat klimaatpositief gaat ondernemen. Dit betekent dat iedereen die een Holie product koopt een positieve impact maakt op de planeet. 50% van onze winst investeren wij in het planten van bomen. Alles is vegan, wordt lokaal geproduceerd en bevat 0% toegevoegde suiker. Zo helpt Holie steeds meer mensen om op dagelijkse basis iets goeds te doen. Voor zichzelf én de planeet.'

Met wie werk je samen?
'Een van de succesfactoren van onze exponentiële groei is ons complementaire team. Merick Schoute, voormalig category manager Ahold Delhaize, is verantwoordelijk voor algemeen management en sales. Marc Veltman is voormalig chef-kok en werkt al jaren als voedingstechnoloog. Hij ontwikkelt onze producten en snapt als geen ander hoe je gezond én lekker eten van nu maakt.'

OK. Hoe is je distributie?
'Op dit moment verkopen wij granola en hummus in alle grote supermarkten in Nederland, België en deze maand gaan wij het schap op bij Edeka in Duitsland. We zien dat onze missie en producten ook erg goed resoneren in het buitenland. Dit is ontzettend gaaf om te zien!'

Duurzaam is belangrijk voor Holie. Waarom en leg uit?
'Duurzaamheid is de hoeksteen van Holie. Wij geloven in een vorm van “conscious capitalism” waarin bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en hun business gebruiken als een kracht om het goede te doen. Een economie waarin we van een shareholder naar een stakeholder model bewegen, waarin mens én milieu even belangrijk zijn als het maken van winst. Met Holie zijn wij daarom op een duurzame missie om onze planeet te ondersteunen in de context van klimaatverandering en committeren wij ons aan een business model wat de planeet boven het maken van winst stelt.'

Hoe vul je de purpose doelen in?
'Holie zegt: “We exist to drive positive change for our planet.” Daarom willen met Holie voor 2023 een klimaatpositief bedrijf zijn. Enerzijds brengen wij onze volledige CO2 uitstoot in kaart samen met onafhankelijk adviesbureau GiantLeaps. Met deze informatie zullen wij onze eigen uitstoot nog verder minimaliseren. Anderzijds gebruiken wij 50% van onze winst voor het planten van bomen met gecertificeerde NGO partners zoals Trees for All en Justdiggit. Zo nemen wij in de toekomst meer CO2 op dan dat wij uitstoten.  En we maken al positieve impact. Komend jaar plant Holie al 22.500 bomen in projecten in Nederland, Oeganda en Tanzania. Hiermee gaan wij ca. 7.5 miljoen Kg CO2 opnemen uit de atmosfeer en een gebied vergroenen ter grootte van de binnenstad van Amsterdam. Onze projecten vormen een essentiële schakel in de strijd tegen klimaatverandering, omdat die bijdragen aan CO2 reductie, meer biodiversiteit en het vasthouden van water. Tot slot creëren we met Holie op een lichtvoetige manier aandacht voor klimaatverandering en laten wij mensen genieten van “conscious food” met een positieve impact.'

Met wie en met hoeveel mensen werken jullie?
'Holie bestaat uit drie founders en twee stagiaires. Daarnaast werken wij samen met productie, logistieke- en retail partners. Feitelijk bouwen we een marketing- en sales organisatie met een geweldig netwerk aan partners die geloven in onze missie.'

Heeft de pandemie jullie marketingstrategie beïnvloed?
'Niet direct. Wel voelen we dat onze boodschap relevanter en urgenter is dan ooit. Juist nu is het een goed moment om stil te staan bij de impact van de mens op de planeet en een thema als bewuster leven. Wij hopen dat Holie mensen inspireert en helpt om samen groener én gezonder uit de crisis te komen.'

Wat zijn je plannen met Holie voor 2021?
'We gaan de business exponentieel uitbouwen in Europa. Door opschaling en snelle innovatie willen we binnen 3 jaar door de €10 miljoen omzet heengaan. Dit betekent dat we op internationale schaal mensen helpen om middels gezonde voeding een positieve impact te maken op onze planeet. Zo schudden wij de gevestigde orde wakker om structureel anders naar hun business en verantwoordelijkheid in de wereld te kijken. Met Holie laten we zien dat commerciële- én positieve impact op de planeet hand in hand kunnen gaan. En het is nog lekker ook.'

tekst: Peter van Woensel Kooy


Valentijn van Santvoort, co-founder & 'Chief Brand' Holie.


Impressie productportfolio & team Holie

Meer Holie info vindt u hier.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken