Albert Heijn bereidt zich voor op alternatieve kerst

Albert Heijn bereidt zich voor op alternatieve kerst
  • Food-en-retail
  • 25 nov 2020 @ 15:45
  • 18588 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodTrendsMarketing

De grote focus op thuis, het spreiden van kerst over meerdere dagen en het vieren in kleinere gezelschappen heeft ook impact op wat we deze feestperiode op tafel zetten. Bij de presentatie van de nieuwe Kerst Allerhande ontvouwt AH de plannen, waaronder winkelopening tot middernacht.

Tijdens het kerstdiner ligt op zes miljoen borden een gerecht dat is gemaakt met inspiratie en ingrediënten van Albert Heijn. De supermarkt weet als geen ander wat Nederland graag eet met kerst en creëerde weer een Allerhande met maar liefst 74 lekkere recepten voor een bijzondere kerst, zo ondervond een selecte groep foodjournalisten zojuist tijdens de digitale vernissage van het decembernummer dat pal na Sinterklaas in de winkels ligt.

In de app en op de website Ah.nl staan intussen meer dan 1.850 kerstrecepten klaar. Vandaag werd de cover onthuld met daarop de trifle. Volgens AH 'hét ultieme nagerecht dat door tienduizenden Nederlanders met kerst wordt geserveerd.'

Albert Heijn deed onderzoek naar hoe Nederland verwacht kerst te vieren en dat ziet er anders uit dan andere jaren. 'Deze kerst zitten we niet met de hele familie aan één grote tafel, maar vieren we het thuis met kleinere gezelschappen én verspreid over meerdere dagen. Doordat we het intiemer vieren, koken we veel uitgebreider op de speciale dagen. Op de andere momenten gaan we juist meer voor gourmetten, snel klaar gerechten en aangeklede borrels. Waar we normaal bezoeken hadden gepland aan kerstmarkten, kerstshows, familie, dagtripjes zouden maken of op vakantie zouden gaan, blijven we nu thuis. Hierdoor hebben we de behoefte om het huis extra feestelijk te versieren en hangen de meeste mensen dit jaar veel eerder de lichtjes op.'

Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn vult aan: '2020 was een heel bijzonder jaar. Het is een jaar dat we nooit zullen vergeten. Alles is anders dan anders. Dat geldt ook voor kerst. Des te meer reden om er iets moois van te maken met elkaar. Albert Heijn heeft alle ingrediënten in huis om er een bijzondere feestmaand van te maken: met een heerlijk uitgebreid en vers feestassortiment, extra lange openingstijden van onze winkels en de online bestelde boodschappen op zondag én dit jaar zelfs óók op tweede kerstdag thuisbezorgd. En, als iedereen de boodschappen op tijd en gespreid doet dan helpt dat om het prettig en ontspannen te houden. Een bijzondere kerst voor iedereen, daar gaan wij bij Albert Heijn voor. Dat betekent ook dat we ons, samen met onze maatschappelijke partners - Het Rode Kruis, Linda Foundation en Voedselbanken Nederland - dit jaar extra inzetten voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.'

De kersteditie van Allerhande
Met een oplage van zo'n twee miljoen is Allerhande het grootste en meest toonaangevende food/kerst-magazine van Nederland. Vanaf zondag 6 december 2020 ligt de kersteditie met 225 pagina's in alle Albert Heijn winkels. Een moment waar ieder jaar veel mensen naar uitkijken. De rode draad in deze Allerhande is een avontuurlijke receptuur van klassiekers op basis van de favoriete kerstgerechten van Nederland. Nieuw dit jaar is de extra aandacht voor kinderen, met volwaardige voor-, hoofd- en nagerechten waar zelfs de allerkleinsten heel blij van worden. Bijvoorbeeld regenboogcarpaccio, kerstboompizza of magische snow globes. Ook zijn er genoeg vegetarische alternatieven, van bietentartaar en gevulde pompoen tot gebraad van knolselderij. 'Deze gerechten zijn een lust voor het oog.'

Joyce Bierman, verantwoordelijk voor onder andere Allerhande bij Albert Heijn: 'Deze kerst staan er in Allerhande weer veel klassiekers op het menu. Bijvoorbeeld gerookte zalm, eigenlijk elke kerst een held en dit jaar gecombineerd met avocadomousse in de vorm van een tompouce. Vertrouwde smaak maar in een modern jasje.' Als dessert is dit jaar de trifle met amandelkoekjes, bessencrème en honeycomb het spektakelstuk op tafel. Dit feestelijke nagerecht siert dan ook de cover. Joyce Bierman: "Deze trifle is echt een allemansvriend, met frisse smaken, romige mascarpone, fruit en knapperige honingschotsen. Én het ziet er ook spectaculair uit, een magisch slot van het kerstdiner. Dat zijn ook de de twee voorwaarden waar het coverrecept van de kersteditie van Allerhande altijd aan moet voldoen. Iedereen moet het lekker vinden en het moet er waanzinnig uitzien! Tip van ons: serveer deze trifle in een rechte glazen schaal of een brede rechte vaas, zodat je de laagjes mooi op kunt bouwen. In de Allerhande staan uiteraard alle tips en trics op een rij. De trifle is er ook in een mini-variant, in een glaasje per persoon en dus helemaal aangepast op een kerstdiner in kleinere kring.'

Bekijk alle kerstfavorieten van 2020 volgens AH hier.

Albert Heijn lanceert Culii
Voor wie deze kerstperiode bijzonder wil eten maar niet zo lang in de keuken wil staan, introduceert Albert Heijn in december iets nieuws: Culii. Culii is verkrijgbaar in voor-, bij-, hoofd- en nagerechten voor twee personen, met bijzondere ingrediënten en verrassende culinaire combinaties. Elk gerecht bestaat uit verschillende componenten, waarmee klanten in een handomdraai een extra lekkere maaltijd op tafel kunnen zetten. Culii is het hele jaar rond beschikbaar met wisselende smaken van het seizoen, zoals voor de komende feestperiode rivierkreeftjescocktail met avocadocrème, bietencarpaccio met geitenkaas en hazelnoot, biefstuk Madeira met paddenstoelen, zalmfilet prosecco met pistachenootjes en zeekraal, gegratineerde mini bloemkool, stoofpeertjes in rode wijn, regenboogwortels gekaramelliseerd in honing-sinaasappelsaus en appel peer crumble met blauwe bessen. Culii is vanaf 17 december 2020 verkrijgbaar bij Albert Heijn.

Winkels open tot middernacht
Albert Heijn verwacht dit jaar extra drukke weken. In de aanloop naar kerst zijn meer winkels op zondag geopend en ook langer open.

* Op de drukke dagen voor kerst zijn zo'n 250 winkels open tot middernacht, zodat klanten nog beter verspreid hun boodschappen kunnen doen.
* Op eerste kerstdag zijn 645 winkels van Albert Heijn open. Op tweede kerstdag zijn dat er 914. Op nieuwjaarsdag zijn opnieuw 645 winkels open.
* Albert Heijn bezorgt dit jaar voor het eerst de online bestelde boodschappen op tweede kerstdag en daarnaast vanaf 29 november 6 weken lang op zondag. Dat betekent diverse extra bezorgmomenten voor klanten om zo de online drukte zoveel mogelijk te spreiden.
* 'Tip aan klanten: leg alvast online bezorgmomenten vast in december en doe op tijd en gespreid de boodschappen.'

'Albert Heijn maakt kerst bijzonder makkelijk'
Albert Heijn beloofde tijdens de digitale vernissage klanten ook dit jaar weer om 'zelf makkelijk een persoonlijk kerstmenu samen te stellen voor ieder kookniveau en iedere portemonnee':

* In de winkels van Albert Heijn zijn van alle kerstfavorieten van Nederland speciale kerstgerechtkaartjes verkrijgbaar met informatie hoe je het gerecht zelf kunt maken.
* Er zijn feestelijke verspakketten speciaal voor december en het assortiment 'AH Excellent voor de Feestdagen' is weer flink uitgebreid.
* Via de Albert Heijn app is het makkelijk en snel kiezen uit alle inspiratie, producten en recepten. Ook zijn er instructievideo's. Door de QR-code in het magazine te scannen, komen klanten op de receptpagina en kunnen direct alles op het boodschappenlijstje zetten.
* Dit jaar zijn er ook diverse 'how to' filmpjes over de aankleding. Denk aan het feestelijk dekken van de tafel of het mooi opmaken van een bord. Zo kan iedereen de tafel extra bijzonder maken.
* Bij elk gerecht in Allerhande wordt de moeilijkheidsgraad aangegeven, waarbij 'een koksmuts' makkelijk is en 'drie koksmutsjes' wat uitdagender.
* Voor alle culinaire vragen over de bereiding van het kerstdiner kunnen klanten dit jaar appen naar 'Allerhande Helpt!'. Deze service is bereikbaar van 20 t/m 26 december 2020 van 12.00 tot 20.00u op 06 48484040.
* Klanten van Albert Heijn kunnen deze feestperiode doorsparen voor exclusieve pannen. De collectie bestaat zoals eerder gemeld op MarketingTribune uit drie formaten koekenpannen, een hapjespan, wok, braadpan, grillpan en een gourmetstel. De pannen van Royal Begeer & van Kempen zijn van excellente kwaliteit, 3-laags en PFAS-vrij.

Een bijzondere kerst voor iedereen
Iets extra's in de feestmaand is niet voor iedereen vanzelfsprekend, stelt ook AH. Tijdens de perspresentatie onthult het Allerhande-team dat naast de reguliere donaties en diverse acties, Albert Heijn in december 17.000 cadeauboxen zal schenken aan haar maatschappelijke partners - Het Rode Kruis, Linda Foundation en Voedselbanken Nederland - 'om zo iets extra's te doen voor mensen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken'. In elke box zit onder meer een boodschappenkaart van €25,-. Zo kunnen mensen zelf producten kopen die ze lekker vinden of waar zij behoefte aan hebben. Ook zit er een lekkere AH Excellent feeststol in en die heeft een extra betekenis. 'De hele maand december gaat er van elke verkochte stol 1 euro naar Het Rode Kruis, Linda Foundation en Voedselbanken Nederland. Albert Heijn hoopt meer dan anderhalf miljoen stollen te verkopen om zo een significante bijdrage te kunnen leveren aan de hulpprogramma's van deze bijzondere organisaties.'

Digitale toast
Hierboven zie je de nieuwe kerstcover van Allerhande 2020, gemaakt met de vaste contentmarketingpartner bureau MPG. Hieronder de actieposter voor de extra charity. Bekijk hier de film die zojuist vertoond werd tijdens het onthullingsmoment voor de pers. Vanmorgen deelden Constantijn Ninck Blok en Johan van der Zanden de presentatie met alle supermarktmanagers, winkelmanagers en AH-ondernemers in Nederland en Vlaanderen. 'Ik weet zeker dat we er samen voor al onze klanten een mooie kerst van gaan maken', aldus Van Der Zanden, head of marketing & communication bij Albert Heijn / Ahold Delhaize. Vanuit de 'keuken van Ilse' hief hij daartoe digitaal het glas.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken