Unox zet in op plantaardig

Unox zet in op plantaardig
  • Food-en-retail
  • 8 mrt 2021 @ 10:35
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Het aanbod van vleesvervangers van foodmerk Unox moet in 2025 zijn verdubbeld. 'Zo kun je ook in de toekomst met een goed gevoel blijven genieten van een heerlijk bord stamppot of soep', verklaart marketeer Esther van Spronsen.

Unox werkt aan het toekomstbestendig maken van zijn assortiment en verandert daarmee de toekomst van de Hollandse pot. Door het verminderen van dierlijk vlees en toevoegen van meer groente in zijn producten maakt Unox het de Nederlander makkelijker om meer plantaardig te eten. Zo wil het merk dat in 2025 zijn aanbod van vleesvervangers is verdubbeld en werkt het aan de ontwikkeling van producten die deels uit vlees en deels uit groente en peulvruchten bestaan. Daarnaast vergroot Unox de hoeveelheid groente en peulvruchten in zijn soepen nog verder en zal het percentage vegetarische soepen groeien van 42% naar 60%. Alle innovaties hebben uiteindelijk als doel om Nederlanders op weg te helpen naar een eetpatroon met een 50/50 balans tussen dierlijke en plantaardige eiwitten, wat beter is voor mens, dier en planeet.

De toekomst van de Hollandse pot
Unox vindt dat de Hollandse pot altijd lekker moet blijven, nu en in de toekomst. Want tijden veranderen, maar we koesteren onze iconische gerechten, zoals erwtensoep en stamppotten, aldus Unox. 'Gerechten waar we een warm gevoel van krijgen. Om deze nostalgie te bewaken zet Unox zich in voor de toekomst van lekker Hollands eten; maaltijden die voedzaam zijn en tegelijkertijd het milieu minder belasten.'
Alle producten worden daarom voortaan getoetst aan de criteria ‘beter, minder en geen vlees’ en ‘meer groente’, belooft het food a-merk.

'Unox staat voor heerlijke, voedzame eenvoud en dat willen we behouden', aldus Esther van Spronsen, marketing director Unox. 'Met deze veranderingen helpen we consumenten om ook in de toekomst met een goed gevoel te kunnen blijven genieten van een heerlijk bord stamppot of een kom soep.'

Minder dierlijk en meer plantaardig vlees
Unox zegt het Nederlanders makkelijker te willen maken om minder dierlijk vlees te eten en er daarnaast voor zorgen dat het vlees dat wél gegeten wordt afkomstig is van dieren die een beter leven hebben gehad. Hiervoor verdeelt het merk zijn vleesportfolio in de volgende categorieën:
* Beter: 100% van het vlees krijgt per 2022 het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming en kippenvlees krijgt, vanwege de lage klimaatbelasting1 en minder verzadigd vet, meer focus naast varkensvlees. 
* Minder: Unox krijgt meer producten die bestaan uit een combinatie van groente en vlees. Voorbeeld hiervan zijn de chipolataworstjes die in mei van dit jaar worden geïntroduceerd. Hierin is een deel van het vlees vervangen door bijvoorbeeld kidneybonen en paprika.
* Geen: Per 2025 wil Unox het aanbod van vleesvervangers verdubbelen en worden 60% van de soepen vegetarisch versus 42% nu. 

Meer groente 
Een plantaardiger voedingspatroon gaat hand-in-hand met het eten van meer groente, dus wil Unox het de consument makkelijker maken om deze toe te voegen aan diens eetpatroon. Nieuwe Unox-soepen die vanaf 2022 worden geïntroduceerd bevatten daarom ten minste 140 gram groente per portie – versus gemiddeld 100 nu – al dan niet in combinatie met peulvruchten. Hierdoor bevatten de soepen meer vezels en eiwitten zodat deze goed passen in een dieet waarin minder tot geen dierlijk vlees gegeten wordt. Daarnaast biedt Unox receptinspiratie voor gerechten met meer groente, zoals verschillende stamppotvariaties met en zonder dierlijk vlees. 

50/50 in 2025
Momenteel eten Nederlanders wekelijks zo’n 3 kilogram dierlijke eiwitrijke producten, waarvan 20% vlees, 70% zuivel, 3% eieren en 3% vis, schaal- en schelpdieren2. De gemiddelde eiwitconsumptie bedraagt 78 gram per dag, bijna 25% meer dan nodig. De verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten in ons voedselpatroon is circa 61/393. 'De overconsumptie moet omlaag en de verhouding weer terug naar 50/50. Dat is beter voor onze gezondheid en voor de planeet', stelt de Green Protein Alliance, een grote kartrekker binnen de eiwittransitie. Unox neemt zijn rol hierin als gezegd serieus door de hoeveelheid vlees in zijn producten te verminderen en groente en peulvruchten toe te voegen.

'Het is een grote stap om Nederland te helpen in 2025 net zoveel plantaardige als dierlijke eiwitten te eten. Maar met het groeiende besef van de consument dat hun keuzes een positief effect kunnen hebben op hun gezondheid en op het milieu, zeker niet ondenkbaar', vervolgt marketeer Van Spronsen. '50% van de Nederlanders eet nog steeds dagelijks vlees. 43% is flexitariër en eet dus af en toe vlees en maar liefst 86% zegt minder vlees te willen eten. Hier valt dus veel winst te behalen. Omdat Unox jaarlijks gemiddeld bij acht van de tien huishoudens onderdeel is van de maaltijd kan het op grote schaal een positieve impact maken op de verandering van de Nederlandse keuken en de Hollandse pot. Met lekkere en plantaardige variaties maken we het makkelijker om de juiste keuze te maken: beter, minder of geen vlees én meer groente.'

Commitments onderdeel van Future Foods-strategie 
De commitments van Unox zijn onderdeel van Unilever’s Future Foods-strategie. Future Foods markeert niet alleen de toezegging om het foods-portfolio te verbeteren, het is ook de belofte om te helpen om het wereldwijde voedselsysteem te transformeren. Hiermee heeft iedereen, overal, toegang tot gezond en betaalbaar voedsel dat goed is voor de planeet. 
(PvWK)

(bronvermelding:)
* 1: Milieu Centraal
* 2: Voedselconsumptiepeiling
* 3: Voedselconsumptiepeiling

Over Unox  en Unilever
'Een oer-hollands merk dat al sinds 1937 alle Nederlanders een warm thuisgevoel geeft met zijn voedzame Hollandse portfolio. Unox associeer je met winterweer, snert, boerenkool met rookworst en staat voor gezellig samen zijn en heerlijk genieten van kleine geluksmomentjes. Meer info staat hier. Unox is een merk van Unilever. Unilever heeft in Nederland een sterke merkenportefeuille met bekende merken als Andrélon, Axe, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, Neutral, Ola, Omo, Prodent, Pukka, Rexona, Robijn, Sun, Unox en Zwitsal. Bij Unilever in Nederland werken in totaal circa 2.500 mensen op verschillende locaties. Meer informatie over Unilever en zijn merken is te vinden op www.unilever.nl.'

(bron: Unilever)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken