Paulien Wesselink (O My Bag) wint Veuve Clicquot Bold Future Award

Paulien Wesselink (O My Bag) wint Veuve Clicquot Bold Future Award
  • Food-en-retail
  • 15 okt 2021 @ 08:12
  • 21922 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardsWinkelenPersonalia

Paulien Wesselink en heeft de Bold Future Award, een prijs voor aanstormend talent, gewonnen. Zij viert dit jaar bovendien het tienjarig bestaan van haar Nederlandse tassenmerk O My Bag, dus dubbel feest.

Changing the world, one bag at a time, is de ambitieuze missie van Paulien Wesselink (1984), oprichter en eigenaar van het Nederlandse tassenmerk O My Bag. Met een kersverse talentprijs Bold Future Award op zak blijkt dit volgens de jury een ijzersterke strategie, maar zo voor de hand liggend was dit 10 jaar geleden niet. Toen begon ze na het behalen van een BA Algemene Letteren en MA Internationale Betrekkingen aan de Universiteit van Utrecht als pionier in fair fashion met een reis naar India. Duurzame partners vinden was moeilijk, maar ze vond uiteindelijk productiepartners die de makers van goede werkomstandigheden voorzien. Ook ontdekte Wesselink de mogelijkheden voor milieuvriendelijker gelooid leer.

Haar doorzettingsvermogen en unieke kijk op productie viel op 11 oktober 2021 ook de jury van de Veuve Clicquot Bold Future Award op. De jury reikte een award uit aan een jonge ondernemer die gedurfde keuzes durft te maken. De jury koos Wesselink wegens het grote succes van O My Bag, de duurzaamheidsmissie van de onderneming en de ongekende vastberadenheid waarmee Wesselink daar invulling aan geeft. De jury bestond dit jaar onder anderen uit Annemarie Jorritsma, Ingrid Thijssen en Mireille Kaptein.

Een voorbeeld als het gaat om duurzaam en sociaal ondernemen
Wesselink werkt volgens het ‘Trade, not aid’ principe. Dit economische idee onderstreept het belang van eerlijke handel om de plaatselijke economie te bevorderen. Met haar merk O My Bag zorgt ze ervoor dat men bij de aankoop van een tas, ook een positieve bijdrage levert aan het leven van Indiase mensen werkzaam in de productieketen. Het merk zorgt namelijk voor eerlijke arbeidsvoorwaarden en zet zich in voor een leefbaar loon. Ook investeert O My Bag in de gemeenschap door lokale projecten te ondersteunen en jaarlijks 1% van de omzet terug te geven aan projecten die te maken hebben met women empowerment en educatie, waaronder toegang tot onderwijs voor meisjes. Tot slot is het tassenmerk volledig CO2-neutraal. De volledige voetafdruk van alle O My Bag-activiteiten stond in 2020 gelijk aan 85 retourvluchten van Amsterdam naar New York. De uitstoot wordt sindsdien volledig gecompenseerd.

One to watch in zakentijdschrift Forbes
Het moge duidelijk volgens de jury duidelijk zijn: na een decennia ondernemen weet Wesselink als geen ander hoe je sociaal en duurzaam kunt ondernemen en hoe je een bedrijf internationaal zichtbaarheid geeft. Daarnaast weet ze uit ervaring hoe je in het buitenland produceert en je producten wereldwijd exporteert. Door die ondernemerskennis is Wesselink een veelgevraagd spreker tijdens events, waaronder The Self-Made Summit. Daarnaast veroverde Wesselink een plek op de lijst met 100 meest succesvolle vrouwelijke ondernemers van Nederland (TheNextWomen), gaf ze in mei een keynote in Carré voor MA studenten International Business van de UVA én werd haar verhaal opgetekend door het bekende Amerikaanse zakentijdschrift Forbes.

Wesselink staat bekend om haar transparante houding over het ondernemerschap. Zo deelt ze niet alleen de hoogtepunten, maar vertelt ze ook over de lastige momenten die ze als ondernemer ervaart. Ze benadrukt dat die lastige momenten ervoor zorgen dat ze nog trotser is op haar merk. 'Als het aankomt op succes is het verleidelijk om te focussen op de feestelijke momenten waarop de champagne vloeit, de goodiebags glanzen en het confettikanon knalt, maar daarbij vergeten we dat de momenten van twijfel en tegenslag misschien nog wel belangrijker zijn. Want het is het doorzettingsvermogen dat bepaalt of we iets dat onmogelijk lijkt tóch waarmaken.' Die vasthoudendheid zorgt voor een enorme groei. Zo is het assortiment uitgegroeid van 5 naar meer dan 100 tijdloze ontwerpen. O My Bag ontwikkelde zich tot een internationaal fair fashion-merk met 20 medewerkers. Afgelopen zomer opende het merk een winkel in de iconische 9 Straatjes, wat de teller van het aantal verkooppunten op 287 zet, verspreid over 28 landen.

Toekomstplannen
De komende jaren gaat O My Bag doen wat nodig is om het toonaangevendste fair fashion-merk van de wereld te worden. Met het reduceren van de eigen footprint, het nog verder verbeteren van de supply chain en een toegewijde focus op women empowerment, wil O My Bag in 2030 meer dan 100.000 levens positief beïnvloed hebben. Een ander doel is het creëren van werk voor vrouwen in hogere posities, voornamelijk in het productieland India.
(PvWK, foto: Veuve Clicquot)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken