Chateau Amsterdam wil wijnmerk zijn in en voor de stad

Chateau Amsterdam wil wijnmerk zijn in en voor de stad
  • Food-en-retail
  • 6 apr 2022 @ 11:55
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMerkenStrategie

Wijn gaat niet over wijn, vinden ze bij Chateau Amsterdam. Deze urban winery wil wijn toegankelijk maken voor iedereen en vinologische dogma’s doorbreken, ontdekte netwerkclub PIM onlangs tijdens een ledenborrel bij Chateau Amsterdam.

‘Wijn gaat voor ons in de eerste plaats over verbinden,’ zegt oprichter en mede-eigenaar Remy Harrewijn. Wie het proeflokaal betreedt, voelt dat. Het proeven maakt nog iets duidelijk: de smaak van deze urban wines is minstens zo goed als die van de traditionele wijnhuizen.

Het verhaal begint in 2017, als Remy Harrewijn plaats over heeft in zijn communicatiebedrijf en vader Jos, wijnkenner, zegt: ‘Waarom ga je daar geen wijn maken?’ Het idee werd een project en het project werd een passie. In vijf jaar tijd is het bedrijf gegroeid van drie naar twintig medewerkers, van nul naar 60.000 flessen wijn per jaar en verhuisd naar een grote loods in Amsterdam-Noord. Die alweer te klein is.

Breng de druiven naar de drinker
Elk jaar in de maanden van augustus tot oktober is het hier een komen en gaan van vrachtwagens die druiven brengen van partners uit heel Europa. Chateau Amsterdam maakt er wijn van: in de stad, voor de stad. ‘We willen het productieproces naar de mensen brengen,’ vertelt Remy. ‘Zo verbinden we de stad met het platteland en consumenten met productie.’ Want de wijnmakerijen die Nederland nu kent, werken allemaal met druiven uit hun eigen teelt, met alle beperkingen van dien. Door de wijnproductie los te koppelen van de wijngaard, en over te hevelen naar de stad, biedt het chateau een ervaring waar zowel jonge als ervaren wijndrinkers blij van worden.

Weg met dogma’s
Chateau Amsterdam wil ook dogma’s doorbreken die de ontwikkeling van de wijnmarkt nu tegenhouden. Remy vervolgt: ‘Met name in klassieke wijnlanden zoals Frankrijk en Italië mag meer niet dan wel. Daardoor krijgt innovatie geen kans. Wij willen juist innoveren met smaken, stijlen en technieken. We combineren bijvoorbeeld een frisse rieslingdruif uit Duitsland met een warmzoete moscatel uit Spanje, wat een prachtige smaakschakering geeft. Een ander bijzonder product is het circulaire zomerdrankje Piquette, dat we geen wijn mogen noemen. Het wordt gemaakt van het restproduct van de wijnproductie, zoals de schillen die overblijven. Piquette heeft een laag alcoholgehalte van 5% en is het meest duurzame drankje dat je je kunt voorstellen. In Europa mag het wel gemaakt worden, maar niet verkocht, door de wijnwetten die hier gelden. Wij vinden dat belachelijk en dagen de markt nu uit door te laten zien dat dit drankje echt een plek in het schap verdient. In de VS mag het bijvoorbeeld wel.’

Wijnwelkom
Wie het proeflokaal van de chateauloods betreedt, voelt zich direct welkom. De vrolijke wijnetiketten lachen je toe, de gele kuipstoeltjes nodigen uit en voor je het weet, heeft een gastvrije Chateaumedewerker je voorzien van een ‘Still waters run deep’ of een ‘wild horse’. Wekelijks zijn hier vele wijnproeverijen, direct naast de ketels waar de wijn voor het volgende seizoen staat te rijpen. Het werkt. Zien hoe het gemaakt wordt, het verhaal horen, de sprankeling in de ogen van de eigenaars en medewerkers zien: het maakt je als consument enthousiast en geeft het gevoel dat je ergens onderdeel van bent.

Crowdfunden
Laat dat nu net de bedoeling zijn. Remy: ‘We zijn klein begonnen, en hebben kunnen groeien met startkapitaal afkomstig van zeventig mensen die iets in dit concept zagen. Met deze vrienden zijn we tot hier gekomen. Het zijn allemaal mensen die houden van iets maken, van innoveren, van het ambacht en van de stad. De energie als wij bij elkaar zijn, die is magisch. Om groter te groeien, hebben we meer van zulke vrienden nodig. Daarom kan iedereen nu eigenaar worden van een stukje Chateau Amsterdam, door aandelen te kopen. Ook dat is verbinding, we bouwen samen verder.’ Dat mag je heel letterlijk nemen. De huidige loods van 1.400 m2 is te klein geworden voor de ambities en de groeimogelijkheden van het bedrijf. De 60.000 flessen die ze nu per jaar in Amsterdam produceren, moeten er 200.000 worden. Ook wil het chateau een restaurant koppelen aan de winery. Om dat allemaal te realiseren, wordt nu een nog grotere loods, een paar honderd meter verderop in Amsterdam-Noord, klaargestoomd voor de volgende stap.

Marketing
Als je een ding kunt zeggen over de marketing van Chateau Amsterdam, dan is het wel dat hier geen purpose-meetings nodig zijn. De ziel straalt uit elke fles die er gemaakt wordt en uit elk glas dat wordt geschonken. Maar dan ben je er nog niet. Daarom werkt Head of Marketing Fleur de Vries er hard aan om het merk Chateau Amsterdam nationaal en internationaal op de kaart te zetten. ‘Dat is nog niet zo vanzelfsprekend bij wijn,’ vertelt ze. ‘Het is nauwelijks een merkgedreven product. Toch willen wij onszelf juist als merk neerzetten. In 2025 willen we dat elke wijndrinker in Nederland die je naar wijnmerken vraagt, Chateau Amsterdam bij de eerste drie noemt. En in 2029 willen we in de top 10 van Europa staan.’

Grote plannen
Vooruit, Remy neemt ons mee voor een sneak preview in de nieuwe loods, die nu nog helemaal kaal is en ruikt naar … lege loods. Mede-oprichter Tom Veugen is hier druk bezig met de verbouwing. Hij gebaart: ‘Daar komt de wijnmakerij die 200.000 flessen moet gaan produceren, in het midden het proeflokaal met de bar en daarnaast het restaurant.’

Een constructie met veel glas – want iedereen mag alles zien, en alles meemaken. Van het persen van de druiven tot het klinken bij zonsondergang op het grote buitenterras. In september 2022 moet het allemaal klaar zijn. Maar zelfs deze lege loods ademt nu al de energie en bevlogenheid van de makers. Tom en Remy bevestigen met een lach dat dat precies is wat ze hopen. Op dat moment komt een medewerker langs, met op zijn T-shirt het motto van deze urban winery: 'Vier het leven!'
(PvWK, met dank aan PIM)


Kasteelheer en -dame Remy Harrewijn en Fleur de Vries

Meer info klik hier

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken