Loetje gaat plantaardige biefstuk serveren

Loetje gaat plantaardige biefstuk serveren
  • Food-en-retail
  • 21 jun 2022 @ 08:52
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketing

Loetje heeft een plantaardige versie van zijn befaamde biefstuk ontwikkeld. De scepsis over deze 'Biefstuk Bali' uit de 3D-printer verstomt intussen, na de eerste smaaktests.

Plantbased food verovert de wereld en geen marketeer denkt er meer buiten. Toch waren de eerste reacties op social media over de plantaardige biefstuk van restaurantketen Loetje kritisch. Die hard vleeseters spraken van 'verraad' of prezen juist 'de enige echte in de jus van Blueband' de hemel in. Loetje werkte samen met producent Redefine Meat om een bestaand recept Biefstuk Bali nu uit te voeren op plantaardige basis. Foodmedium Culy maakt de volgende proefnotitie:

'(De sambal in de jus) uit het recept zorgt niet alleen voor pit, maar ook voor subtiele, fruitige tonen. Bovendien is het witbrood dat je er standaard bij krijgt het ideale vehikel om die verslavend lekkere sambaljus uit je bord te soppen. En wat blijkt? Een plantaardig stuk vlees doet op geen enkele manier af aan die succesformule. Culy mocht de Biefstuk Bali 0.0 voorproeven en hoewel we aanvankelijk sceptisch waren (eerlijk is eerlijk), moeten we die mening toch bijstellen. We merkten het al meteen toen we de vleesvervanger in de pan zagen sissen in Loetjes royale portie boter; allemaal verrassend gelijkwaardig aan het echte werk.

Snijden we de plantaardige biefstuk vervolgens aan, dan valt vooral de stevige vleesstructuur op – exact hoe het aansnijden van een ‘gewone biefstuk’ aanvoelt. Als gevolg is ook de structuur opmerkelijk herkenbaar: geen vega sojamengsel waar je makkelijk doorheen bijt, maar diezelfde draderige textuur van een steak. En de smaak? We durven het haast niet te zeggen (en zijn ons bewust van de clichés…) maar toegegeven: het verschil met een steak is verwaarloosbaar. En zo snappen we he-le-maal waarom al die topchefs om zijn. Heeft Loetje goed gezien.'

Ook online lifestyle magazine Amayzine is enthousiast:

'Niet alleen de smaak, ook de structuur en het mondgevoel van de nieuwe Loetjes Biefstuk Bali 0.0 zijn van hoogstaande kwaliteit. Het sist in de pan, er lopen "vleessappen" uit en het is gekaramelliseerd aan de buitenkant en rosé vanbinnen. Het ruikt en smaakt naar biefstuk en combineert perfect met de befaamde sambaljus'.

De scepsis op social media lijkt intussen om te slaan in verbazing en nieuwsgierigheid.

De plantaardige Biefstuk Bali staat vanaf 15 juni 2022 op het menu voor € 26,50 bij locaties in Amsterdam (Zuidas), Ouderkerk aan de Amstel, Nijmegen, Rotterdam (centrum) en Eindhoven. Naar verwachting staat eind 2022 het nieuwe gerecht in Loetjes door heel Nederland op de kaart.

(PvWK, bronnen: Culy en beeld: Amayzine i.s.m. pressroom Loetje)

Lees ook: [interview] 'De kracht van Loetje zit 'm in het gouden randje'
En: Redefine Meat gaat in Nederland plantaardige biefstukken 3D-printen

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken