Pilot direct winkelen vanaf foodblogs bij Albert Heijn en Jumbo een succes
- Food-en-retail
- 14 nov 2022 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StorytellingFoodMarketing
- 14 nov 2022 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
In 2021 startten Albert Heijn en Jumbo een pilot met bestelknoppen op foodblogs en culinaire websites. Nu, een jaar verder, is het bereik van deze bestelknoppen verviervoudigd tot ca. 70% van het receptenverkeer in Nederland.
Met de knoppen kun je met één klik de ingrediënten van een recept in je online winkelmandje plaatsen. MarketingTribune signaleerde de ontwikkelingen als eerste en schreef dit over de voortgang.
Wat zijn de drijfveren achter het succes van het betrokken Nederlandse bedrijf Food Influencers United? En wat zijn hun vervolgstappen?
'Foodblogs en andere websites met recepten groeien al jaren. Miljoenen Nederlanders zoeken wekelijks online naar culinaire inspiratie', zegt Kees Meershoek van Food Influencers United. 'Corona zorgde voor de groeispurt. Men at meer thuis en met de sluitingen van de horeca ging er ook meer aandacht naar het koken. Foodblogs zagen hun verkeer met tientallen, soms honderden procenten toenemen. Dit verkeer is na afloop van alle lockdowns gebleven.'
Ook online boodschappen profiteerde in coronatijd. Waar er in 2021 even sprake was van een correctie, is het aandeel online boodschappen nu al weer groter dan ooit. Zowel het gebruik van foodblogs als het online boodschappen doen zitten dus in de lift. 'Na een geslaagde pilot hebben we het aantal aangesloten foodblogs kunnen verdubbelen', aldus Meershoek.
Daarnaast voorziet Food Influencers United nu ook product- en recept pagina’s van food brand websites van bestelknoppen. Tientallen merken waaronder Grand’ Italia, Koopmans, Conimex, Dr. Oetker en Lassie zijn in de afgelopen periode live gegaan. Paul Stam, marketing en innovatie manager bij Lassie is enthousiast: 'Je ontwikkelt, publiceert en promoot recepten op eigen website. Dan wil je toch ook dat ze gekocht worden?'
In Nederland is Food Influencers United de enige partij met deze 'Recipe to Basket' technologie vanuit blogs en culi-sites. Maar daar blijft het niet bij, vertelt Meershoek trots: 'Onze ambitie is internationaal. Er zijn op dit moment een handvol partijen wereldwijd die recepten automatisch kunnen omzetten naar gevulde winkelmandjes. Geen tijd te verliezen dus. In 2023 maken we de stap naar het buitenland.'
(PvWK, beeld: Pradeep Javedar / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- foodblog
- FIU
- gemak
- millenials
- pilot. koopknop
- influencers
- Gen Z
- foodblog
- Food Influencers United
- Kees Meershoek
- AH
- bestellen
- Jumbo
- marketing
- doorklik
- online
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers