AI schrijft de social media-posts tijdens Horecava 2024
- Food-en-retail
- 8 jan 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Social mediaFood
- 8 jan 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Bureau Lekker Sociaal Media heeft een app ontwikkeld die social media posts schrijft met AI. De app is speciaal ontwikkeld voor horeca. Horecava gaat deze app tijdens Horecava 2024 gebruiken om de social media posts op Insta.
De horeca kampt met een personeelstekort en social media wordt steeds belangrijker als marketingkanaal voor horeca ondernemingen. Dit is een probleem, want het goed onderhouden van social media kanalen en het schrijven van teksten is arbeidsintensief. Een oplossing hiervoor is AI. Het social media marketing bedrijf Lekker Sociaal Media levert ter demonstratie een AI-bijdrage aan de Horecava, die vandaag in de Rai Amsterdam begint.
Florentine Rijkmans, directeur Horecava, legt uit: 'Social media spelen een steeds grotere rol bij de marketing van restaurants, cafés en hotels. Niet alleen de free publicity van klanten die foto’s van hun bord op insta zetten, maar ook de horeca ondernemer zelf moet aan de bak. Bij een stijgend personeelstekort is het lastig om dit goed te doen. Kunstmatige intelligentie zou hier een geweldig hulpmiddel bij kunnen zijn.'
Proof of concept
Social media zijn voor Horecava een belangrijk marketingmiddel. Er loopt een team van 7 mensen over de beursvloer dat de hele dag bezig is om op social media te posten over alle nieuwe trends, wedstrijden, exposanten en ervaringen. Zij doen dit om zo veel mogelijk mensen uit de branche mee te laten beleven wat er op Horecava gebeurt, maar ook om der voor te zorgen dat de juiste doelgroep op alle vier de beursdagen Horecava bezoekt. Een deel hiervan uitbesteden aan een algoritme is een grote stap.
Tijdens Horecava 2024 zullen de social media posts van Horecava op Instagram geschreven worden met de 'AI Berichtenmaker voor Horeca'. Lekker Sociaal Media heeft de app naar eigen zeggen getraind met de schrijfstijl van Horecava, zodat de tone of voice behouden blijft. Met deze pilot wil Horecava de branche meenemen de toekomst in. Mineke Vrijenhoek, brand marketing manager Horecava: 'Dit is natuurlijk een spannende stap. Je laat min of meer de controle los en vertrouwt op de techniek. Maar ik denk dat het belangrijk is voor Horecava om dit te doen en zo de branche meer vertrouwen te geven in nieuwe technologische ontwikkelingen.'
Eerste voor horeca ontwikkelde social media AI-toepassing ter wereld
Lekker Sociaal Media ontwikkelde de app, die vanaf 8 januari in Betaversie beschikbaar is in de App Store en Google Play Store, speciaal voor horecabedrijven. Wie de app opent ziet een chatvenster dat doet denken aan Chat GPT van het Amerikaanse bedrijf Open AI. De gebruiker van de app kan de chatbot vragen om leuke social media posts te schrijven. Anders dan bij Chat GPT is de chatbot van Lekker Sociaal Media getraind met een unieke dataset van speciaal voor horecabedrijven ontwikkelde social media teksten. De chatbot doet alleen tekstvoorstellen die gebaseerd worden op deze dataset. Daardoor zijn de tekstvoorstellen goed bruikbaar voor horecabedrijven. Voor het samenstellen en personaliseren van de teksten gebruikt de chatbot AI.
Floor Eizema, eigenaar Lekker Sociaal Media: 'Als eigenaar van een marketingbureau zie ik dat social media voor horeca niet moeilijk is. Het vroeg alleen te veel tijd en creativiteit van de horecaondernemer. Daardoor bleef de social media van horecabedrijven niet up to date of de ondernemer maakte de keuze om veel geld aan een marketingbureau te besteden. Dat lost de AI Berichtenmaker voor Horeca op. Met deze app maken wij onszelf als social media bureau overbodig.'
(PvWK)
Meer info over de Horecava en inschrijven kan via deze link
Over Lekker Sociaal Media
'Sinds 2019 ondersteunt Lekker Sociaal Media horecaondernemers bij het up to date houden van social media. Van een klassiek marketingbureau bij de start heeft Lekker Sociaal Media zich ontwikkeld tot social media opleider en inspirator voor horeca. Met de nieuwe AI-app - Lekker Gastvrij Online – wil het bedrijf social media ondersteuning toegankelijk maken voor elke horecaondernemer.'
(bron: LSM)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- kok
- service
- RAI
- app
- brand marketing manager
- AI
- Florentine Rijkmans
- pilot
- personeelstekort
- Horecava
- LSM
- Mineke Vrijenhoek
- Insa
- event
- trends
- merk
- food
- A
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Kerst 2024: Sainsbury's brengt ode aan Roald Dahl
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kerst 2024: Sainsbury's brengt ode... 10-11-2024
- Oot Granola in zee met Yvette van... 08-11-2024
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro... 08-11-2024
- Taste of Horecava biedt ruimte... 08-11-2024
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en... 07-11-2024
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail... 07-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing