Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn, Etos en Gall&Gall: 'act before you're ready'

- Food-en-retail
- 20 mrt 2025 @ 10:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 20 mrt 2025 @ 10:00
- Peter van Woensel Kooy
Na een dienstverband van 28 jaar, waarvan de laatste zes jaar als CEO van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, heeft Marit van Egmond besloten haar loopbaan buiten Ahold Delhaize voort te zetten. 30 april 2025 is haar laatste werkdag. De procedure voor opvolging is gestart, meldt de retailketen. Lees hier ook haar dankwoord.
Marit van Egmond kwam in 1997 bij Ahold als management trainee en heeft sindsdien verschillende commerciële, operationele en leidinggevende functies binnen het bedrijf bekleed. In 2014 trad Marit toe tot het Albert Heijn directieteam als executive vice president commercie. In 2019 werd zij de nieuwe directeur van Albert Heijn en in 2021 ook eindverantwoordelijk voor Etos en Gall & Gall. Dit bracht verdere groei en meer synergie en samenwerking tussen de drie merken om klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Sinds haar aantreden als ceo steeg het marktaandeel van Albert Heijn met 3 procent van 34,7 procent naar 37,7 procent.
Albert Heijn had in Nederland in 2019 in totaal 950 winkels. De marktleider kreeg er in de daarop volgende jaren circa 300 vestigingen bij in Nederland en Vlaanderen. In 2024 had Albert Heijn als enige retailer meer dan 1000 filialen exclusief de To Go-keten en XL-formule).
Frans Muller, ceo Ahold Delhaize, bevestigt: 'Onder leiding van Marit heeft Albert Heijn zich ontwikkeld tot een vernieuwende omnichannel retailer. De vertrouwde en inspirerende partner voor klanten en voor de 125.000 mensen die er werken. Met een sterke focus op onze klanten, passie voor de producten, de kwaliteit en betaalbaarheid en haar diepgaande interesse in duurzaamheid, gezondheid en innovatie heeft zij het bedrijf succesvol door een turbulente periode genavigeerd. Marit heeft Albert Heijn niet alleen commercieel versterkt, maar ook maatschappelijk relevanter gemaakt.'
'Na 28 jaar neem ik afscheid van een geweldig bedrijf. Het is voor mij nu het juiste moment. Het gaat goed met Albert Heijn, Etos en Gall & Gall en er staat een sterk team klaar om door te gaan op de weg die we met elkaar zijn ingeslagen. Ik ben trots op de groei die we samen hebben gerealiseerd, op onze bijdrage aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving, én op de vele technologische en digitale stappen waardoor we in onze sector leidend zijn. Dankbaar kijk ik terug op de kansen die ik heb gekregen en op de ruimte die ik de afgelopen zes jaar heb gehad om Albert Heijn vanuit mijn visie op het voedselsysteem een nieuwe koers te geven. In het bijzonder ben ik dankbaar voor het vertrouwen dat ik van alle bevlogen collega’s heb gekregen. Albert Heijn is klaar voor een volgende fase. Daar past een nieuwe leider bij, die ik veel succes wens en net zoveel plezier als dat ik de afgelopen jaren heb gehad', reageert Van Egmond.
Claude Sarrailh, ceo van Ahold Delhaize Europe & Indonesia, spreekt namens de Executive Committee van Ahold Delhaize waardering uit voor de bijdrage van Van Egmond aan het succes en de consistente aanpak van de merkportefeuille. 'Marit heeft met visie, menselijkheid en daadkracht Albert Heijn, Etos en Gall & Gall geleid en een stevige basis gelegd voor de toekomst. We zijn haar dankbaar voor haar toewijding en passie en wensen haar veel succes in het volgende hoofdstuk van haar carrière.'
(PvWK | bron en foto: AH)
- Lees ook terug op MT: Merkwaardige bazen: Marit van Egmond (2021, 54K x gelezen)
- Of neem ons dossier Marit van Egmond door (83 files)
DANKWOORD

Dankwoord Marit
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- 28 jaar
- Marit van Egmond
- gezicht
- opvolger
- Etos
- retail
- Claude Sarrailh
- Albert Heijn
- Frans Muller
- retailmedia
- Gall&Gall
- B-corp
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein door warenhuis BHV Marais
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




