Lefgozer Arjen de Koning versus Appie en Bol

Lefgozer Arjen de Koning versus Appie en Bol
  • Food-en-retail
  • 1 mei 2014 @ 00:01
  • 28427 x gelezen
  • Link
  • Rupert Parker Brady
    Rupert Parker Brady

    directeur
    Retaildenkers
  • Marketing

Met een mengeling van afgunst en bewondering luisterden bezoekers van de Multichannel Conference op 24 april in het Retail Theater naar de stoute plannen van oprichter en eigenaar van de Paradigit Group. Ik had multimiljonair Arjen de Koning (44) uitgenodigd voor een live interview over PLUX. Het is de eerste en enige mobiele applicatie waarbij een ondernemer met 20 jaar ervaring in retail en ICT zijn eigen centen en tijd steekt om andere retailers te overtuigen dat ze gezamenlijk sterker staan tegenover de blauwe dominantie van Ahold die met haar winkelformules de Nederlandse markt sterker in haar greep wil krijgen.

PLUX is een online warenhuis voor de fysieke winkels van de winkelketens Praxis, Prénatal, Pet’s Place, ANWB, Bike Totaal, Libris, Bart Smit, Intertoys en Paradigit zijn te vinden. De Koning is al enige tijd in gesprek met een landelijke supermarktketen, en dat is niet Albert Heijn. De ambitie is om uiteindelijk alle productcategorieën in het mobiele warenhuis te verzamelen, op basis van exclusiviteit met marktspelers (fashion uitgezonderd). ‘Als de marktleider niet mee wil doen, mag de nummer twee meedoen. Maar die marktleider zal het niet leuk vinden als zijn concurrent tussen die andere marktleiders staat.’ Warenhuizen zijn niet uitgenodigd.

Nu is PLUX uitsluitend een app waar je gebruiksvriendelijk je passen op je mobiel kunt bewaren. Inmiddels hebben duizenden mensen dat al gedaan, en zijn er niet alleen spaarkaarten en Bonuskaarten opgeslagen, maar ook Museumkaarten, bibliotheek- en verzekeringspassen. In mei zullen de voorraadinformatie, reserveer- en koopopties ook beschikbaar komen. De Koning spreekt van een ‘enorme collectieve marketingpower’, die kan leiden tot een gezamenlijk loyaliteitsprogramma, een gezamenlijke cadeaukaart of gezamenlijke folders.
‘ik wil iemand die bij mij een computer koopt best vertellen bij wie hij voor een fiets terecht kan. Of voor dierenbenodigdheden. En al die kennis ontsluit je met één tik op je smartphone. Wij hebben straks 5000 winkels in onze app. Klanten kunnen reviews achterlaten en in gesprek gaan met het platform.

‘Omdat PLUX de retailers verlost van vergelijkingssites, kan de retailer dat voordeel rechtstreeks aan de klant geven. Voordeel wordt voor de klant dus ook echt voordeel. En – laat ik een voorbeeld nemen – via Libris kan de klant alle boeken ontsluiten. Maar de marge komt terecht bij de lokale winkel, zoals Van Piere in Eindhoven waar ik mede-eigenaar van ben. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

‘We zijn een platform, en hoewel we geld voor retailers kunnen innen zijn we geen handelaar. Feitelijk knopen we databases aan elkaar’, stelt De Koning, die de 900.000 klanten van Paradigit met een gerust hart deelt met de aangesloten partijen. Van hun wordt ook verwacht dat ze het doen. ‘Ze moeten bij PLUX de laagste prijs bieden, ze moeten PLUX promoten en ze moeten productdata aanleveren om consumenten te kunnen bedienen, nooit klantgegevens; retailers wijzen hun klanten alleen op het bestaan van PLUX. Aan de achterkant kunnen ze met elkaar informatie uit databases uitwisselen, maar nooit met namen van klanten.’

Niet alleen landelijke spelers komen in aanmerking voor deelname. ‘Overigens kunnen behalve de grote ketens zich ook nog local heroes toevoegen, via een plug-in. De app komt beschikbaar in gelokaliseerde varianten.’ Volgens De Koning biedt PLUX voor lokale helden een groot voordeel ten opzichte van de PLAZA interface van Bol.com omdat de winkelier eigenaar blijft van de klantgegevens.

Het klikt als een fantastisch verhaal en de scepsis is groot. Maar als iemand in staat is om een mobiele winkelapplicatie van de grond te tillen en succesvol te maken, dan is het wel deze ondernemer uit Eindhoven. Hij denkt als een retailer, hij spreekt de taal van een retailer en hij doorziet de onzekerheid van veel retailers over hoe ze online en offline moeten integreren. Het is niet alleen een kwestie van veel geld en overtuigingskracht. Arjen de Koning wordt vooral gedreven door de wil om zich niet te laten overheersen door de dominantie van Ahold die langzaam maar zeker in elke branche producten wil gaan aanbieden. ‘Wij gaan juist optrekken tegen Albert Heijn en Bol.com’, zei hij letterlijk over zijn start-up.

Zijn nieuwe onderneming begon ruim anderhalf jaar geleden, deels uit frustratie. ‘Consumenten die op internet willen winkelen, lopen daar vaak in de fuik van vergelijkingssites met bedrieglijk neutrale namen. Dan denken ze goedkoop uit te zijn, maar in werkelijkheid werkt dit soort sites prijsverhogend. Ze willen vooral veel geld verdienen en dat kan maar uit twee zakken komen: die van de consument of die van de ondernemer. Bovendien ben je, als je als ondernemer aan dit soort sites meewerkt, je klant kwijt: die pakken ze van je af en ze sturen hem naar de concurrent. Dat wil je niet: je wilt zelf je eigenaar blijven van de relatie met je klant. Dat is in een tijd dat de winkeltrouw van klanten afneemt van levensbelang voor een retailer.’

Ik zet mijn kaarten op PLUX. Heb ik aandelen in het bedrijf? Helaas niet, want ik weet hoezeer retailers worstelen met hun Big Data. De meest interessante ontwikkeling zit niet aan de voorkant van deze mobiele app, maar aan de achterzijde. Als De Koning inderdaad voor elkaar krijgt dat de deelnemende retailers de productgegevens van databases koppelen, wordt er eindelijk weer geld verdiend in de Nederlandse retail. En dan is Jumbo met haar e-commerce strategie in een klap een serieuze speler voor Albert.nl qua bereik en assortiment.

Rupert Parker Brady - Retaildenkers
 



Arjen de Koning   


PLUX in actie 

Rupert Parker Brady

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken