TBWA\NEBOKO: The making of de Optimist-film voor Delta Lloyd

TBWA\NEBOKO: The making of de Optimist-film voor Delta Lloyd
  • Media
  • 30 sep 2013 @ 15:12
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieMakers

Delta Lloyd heeft vorige week zijn nieuwe campagne gelanceerd met de commercial de Optimist. De film, waarin een jongen in zijn bootje vol optimisme de oceaan op vaart, zit vol spectaculaire effecten en animaties. Voor bureau TBWA\NEBOKO, verantwoordelijk voor de mix van video en computerbeelden, was dit een van de meest intensieve producties van het jaar.

De beelden van de opnames met het bootje werden op een visueel geloofwaardige manier gecombineerd met 3D, compositing en special effects. 

Opnames voor de film

Executive creative director Bas Engels van TBWA\: "We hebben acht dagen opnames gedaan in Almere, Heiloo en Texel met de jongen, die speciaal zeilles kreeg van Olympisch zeiler Pieter-Jan Postma. Voor de beelden met de zeehonden hebben we duikers ingezet, om de effecten met het water zo realistisch mogelijk te krijgen. Regisseur Lieven van Baelen zorgde ervoor dat de live action beelden later op ambachtelijke, natuurlijke manier te integreren zouden zijn met de computerbeelden.”

De muziek werd speciaal voor de film gecomponeerd door Massive Music: voor iedere edit werd een track ontwikkeld om beeld en geluid zo goed mogelijk te matchen.

3D animaties, special effects

De 3D elementen als de zeehondjes, de storm, de draaikolk en de walvis konden pas als laatste worden toegevoegd, waardoor het geheel pas aan het einde beoordeeld kon worden. Creative managing director Yacco Vijn van TBWA\: "Je doet dus veel op gevoel en vertrouwen, je moet constant inschatten hoe het er het beste uit zal gaan zien. Om de 3D wereld goed te matchen met het opnames is het belangrijk dat die beelden niet te clean en te scherp in de film terechtkomen: dat zie je vaak fout gaan, dat de 3D shots scherper zijn en meer detail hebben dan de beelden van de camera."

Het bureau werkte met Digital District in Parijs, een partij die gespecialiseerd is in computerbewerking op het gebied van geloofwaardige waterbeelden: zo’n beetje het moeilijkste om te realiseren in special effects.

Campagne en concept

De zeereis van de jongen is een metafoor voor het financiële leven, waarin verzekeraar Delta Lloyd helpt alert te reageren op veranderingen. Annette Reijersen van Buuren, manager Merk & Strategie bij Delta Lloyd: “De komende jaren bouwen we aan ons merk met de nieuwe campagne de Optimist. We hebben een campagne laten maken waarin merk, marketingcommunicatie en zeilsponsoring samen komen.”

Yacco Vijn: "De grootste uitdaging voor ons was een filmverhaal te vertellen dat je meeneemt, wat je gelooft. Zodat je als kijker overtuigd wordt van het emotionele avontuur van het jongetje. We zijn trots op het resultaat."

Credits

Bureau: TBWA\NEBOKO / Creatie: Bas Engels, Yacco Vijn / Bureauproducer: Pum Buisman / Strategie: Kees Kalk, Simon Neefjes / Account: Marianne Herweijer, Christian van der Ven, Karin Spijkervet / Regisseur: Lieven van Baelen / Productiemaatschappij: Czar / Producer: Willem Bos / D.O.P.: Glynn Speeckaert / Offline: Manu van Hove / Special effects: Digital District, Parijs / Muziek: Massive Music / Sound: Kaiser Sound / Klant: Delta Lloyd / Verantwoordelijk bij klant: Annette Reijersen van Buuren, Annemieke Gerrits-Blom en Annelies ten Broek

www.tbwa.nl


.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken