TMG ziet reclame-inkomsten onverwacht sterk dalen
- Media
- 1 aug 2014 @ 11:08
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintZakelijkMediastrategieJournalistiek
- 1 aug 2014 @ 11:08
- Redactie Media
Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de inkomsten uit advertenties in de eerste helft van dit jaar harder dan verwacht zien krimpen. De totale omzet daalde met 5%, de advertentie-inkomsten met 12%. Kostenbesparingen kunnen dit gat niet dichten.
Vrijdag presenteerde TMG zijn halfjaarcijfers. De omzet van het uitgeefconcern daalde het afgelopen halfjaar naar 253,5 miljoen euro. Advertenties brachten daarbij 12% minder op dan een jaar eerder, terwijl ook de inkomsten uit de krantenverkoop verder afnamen. Met een flinke reorganisatie wist het mediabedrijf de kosten met 5% te verlagen. Dit kon echter niet voorkomen dat het bedrijfsresultaat (ebitda) met ruim een vijfde inzakte tot 21 miljoen euro.
Het bedrijf boekte in de eerste zes maanden van 2014 een nettoverlies van circa 300.000 euro. Een jaar eerder werd nog een winst van ruim 14 miljoen euro gerealiseerd. Het verlies kwam onder meer door de verkoop van Zoomin.TV en Ticketsplus, waarop een negatief resultaat van 4,6 miljoen euro werd geboekt.
TMG verwacht dat de omzet ook in de tweede helft van het jaar onder druk blijft staan en blijft daarom op zoek naar manieren om de kosten verder te drukken. Zo werd onlangs bekend dat de gratis kranten Metro en Spits worden samengevoegd. De reorganisatie en investeringen om de merken van het bedrijf te versterken moeten volgend jaar zichtbaar worden in de resultaten.
Bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek gaf in een toelichting aan dat TMG 'nog scherper' gaat kijken naar de manier waarop zijn klanten tegenwoordig zoeken naar nieuws en informatie. Met verkoop- en promotieacties zal worden geprobeerd de oplage van de betaalde kranten op te krikken.
Bekijk alle gepresenteerde bedrijfscijfers op TMG.nl.
Vanmorgen onthulde het FD dat Telegraaf Media Groep van plan is om NRC Media over te nemen. Een overnamebod van 90 miljoen euro is door Egeria afgewezen, maar TMG zint nog op een hoger bod.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Telegraaf
- verlies
- resultaat
- halfjaarcijfers
- Telegraaf Media Groep
- topman
- omzet
- ebitda
- Geert-Jan van der Snoek
- winst
- uitgeverij
- krant
- TMG
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Vandaag Inside en Krabbé winnen Televizier-Ring
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes