Barbara Barend: 'Ik moet meer leren loslaten'

Barbara Barend: 'Ik moet meer leren loslaten'
  • Media
  • 16 sep 2020 @ 14:06
  • 26059 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MakersPersonalia

Barbara Barend, directeur van uitgeverij Helden Media, over positieve PR, kansen pakken in coronatijd en haar rol als generalist. ‘Mijn kracht is ook mijn valkuil: ik vind heel veel dingen leuk.’

Hoe gaat het met Helden Media sinds het uitbreken van corona?

We zijn snel gaan kijken naar dingen die wél kunnen. Al een week voor de eerste persconferentie van premier Rutte heb ik het worst case-scenario geschetst en een streep door de Olympische Spelen en EK Voetbal gezet. Vervolgens zijn we de zakelijke kant op orde gaan brengen. Natuurlijk was er wel een shock, maar we hebben snel een defense en offense team ingericht. Na de lockdown is ons team dag en nacht bezig geweest met nieuwe activiteiten. Van 's ochtends kwart voor 9 tot 's avonds 11 uur stond Helden 'aan', iedereen in verschillende etappes.

Hoe staat het er verder organisatorisch voor met Helden?

We zijn er om sport, merken en media te verbinden. Voor hen activeren wij. Alle plannen die we hadden met NOC*NSF, de KNVB en verbonden partners zijn gecanceld. Dat had natuurlijk een grote impact op onze bedrijfsvoering. En we hebben helaas afscheid moeten nemen van een aantal freelancers waar we nauw mee samenwerkten op die grote projecten. We dachten voor corona te gaan opschalen, maar nu werd het team kleiner om flexibel te blijven. De omvang van het bedrijf is nu gezonder.

Maar er waren ook veel positieve effecten. We merkten ook dat mensen enorme behoefte hadden aan mooie verhalen, dus ons magazine werd goed gelezen. Online zijn we gaan experimenteren, daar hebben we veel van geleerd en maken we nu toekomstplannen op. Ook merken zijn steeds meer op de achtergrondverhalen gaan zitten, dus daar helpen we ze graag bij.

Helden Media zet flink in op content in samenwerking met grote partners, zoals KNVB en TUI. Wat levert jullie dit precies op?

Al voór corona werkten we voor merken en media. We bedenken activatiestrategieën, concepten en doen de uitvoering. Een van die middelen zijn videocontentproducties. Een mooi middel om mensen die in deze tijd meer media consumeren te kunnen bereiken. Veel van wat we nu doen levert nieuwe opdrachten of positieve PR op. Vanuit de gedachte 'never waste a good crisis' zijn we gaan nadenken waarom we op de wereld zijn en wat we kunnen toevoegen. Zo zijn we met TUI creatief gaan samenwerken rondom vakanties en met de KNVB hebben we afgelopen zomer een nieuwe serie LeeuwinnenTalk gemaakt.

Door het brede palet dat Helden Media biedt, kan ik me voorstellen dat jij als uitgever voortdurend meerdere ballen in de lucht moet zien te houden. Waar ligt de uitdaging op dit vlak?

Mijn kracht is ook mijn valkuil: ik ben een generalist. En ik vind heel veel dingen leuk: ons magazine, maar ook ons bureau. Dat heeft ons dit jaar zeker geholpen, zo hebben we bijvoorbeeld twee specials gemaakt: online en in print. Doordat we zoveel zelf kunnen, van activaties in print en video tot merkstrategieën, kunnen veel merken bij ons terecht. Voor Gazelle creëerden we in coronatijd een tv-campagne die niet eens sport-gerelateerd was. Ook dat was onze kracht en valkuil tegelijk. Mijn enthousiasme is soms nodig, maar soms ook gevaarlijk. We moeten namelijk wel onze focus bewaren. Ik ben goed in ideeën verzinnen en contact met klanten onderhouden, maar ik moet ook meer loslaten en niet overal vanaf willen weten. Dat lukt gelukkig steeds beter.

Wat is jouw advies aan mediabedrijven die het op dit moment zwaar hebben?

In een crisis moet je aan dingen werken waarvan je altijd al dacht dat je het wilde gaan doen, maar waar je nooit tijd voor had. En je moet je tijd goed besteden. Doe dus iets wat nieuwe kansen of PR oplevert. Er wordt veel geroepen dat je creatief moet zijn, maar dat kan volgens mij alleen maar binnen de mogelijkheden die je hebt. Als discotheek kun je creatief zijn, maar de aantallen van vroeger ga je niet halen, dus je kunt alsnog failliet gaan. De crisis is een mooie kans om te kijken naar hoe je bedrijf gestructureerd is, wat je nu precies aan het doen bent, hoe je een reset kunt maken en hoe je dat in positiviteit kunt omzetten.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken