[column] Top 5-TikTok-trends: B&B vol content, baby's maken, one doll to rule them all

[column] Top 5-TikTok-trends: B&B vol content, baby's maken, one doll to rule them all
  • Media
  • 21 jul 2023 @ 11:15
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1.   TOPIC: De ondergang van Van Moof

 

Het zal niemand ontgaan zijn: afgelopen week werd - na enkele roerige weken - bekend dat de Amsterdamse fietsenmaker Van Moof officieel failliet verklaard is. Bij het bedrijf was jarenlang alles schone schijn, wat maakte dat velen dit grootse fietsongeluk niet zagen aankomen. Terwijl eigenaren zich massaal afvragen over of ze hun fiets nog wel terugkrijgen of hoe ze voortaan op hun werk moeten komen, is de ondergang van het bedrijf een hot topic op TikTok waar bedrijven op diverse manieren op in kunnen haken. In de fietsenhoek kun je bijvoorbeeld denken aan een ludieke actie voor Van Moof-eigenaren, maar ook andere branches kunnen inspelen op het nieuws met herkenbare en humoristische inhakers. Wie weet verzachten die het leed nog enigszins. (:



2.   HYPE: állemaal in een Barbie world

Barbie mag inmiddels dan wel de zestig gepasseerd zijn, maar de meid is nog behoorlijk bij de ‘pinken’ (pun intended). Een kloddertje roze hier en een kloddertje roze daar… De bekende modepop is momenteel letterlijk óveral. Deze week ging de langverwachte Hollywoodfilm over het plastic fantastic personage in première en dat kan zelfs de grootste kluizenaar niet ontgaan zijn. Zelden was de marketing van een film zó on point. Naar verluidt is hier zelfs maar liefst 100 miljoen dollar aan besteed en er is haast geen merk dat níét strooit met unieke Barbie-collecties of -producten. Van Airbnb tot Zara, het is Barbie wat de klok slaat. En terwijl de Barbie-marketingtrein in volle vaart doordendert (net als de Barbie-tram in Amsterdam), is de film dan ook hét topic om op in te haken. Dat geldt voor letterlijk íedere branche: if it’s pink, it’s perfect.


@minnidip This Barbie is a ✨MINNIDIP✨ Barbie. Our blush collection just dropped on Target.com and it’s giving MAJOR barbie vibes💕💦😎. Come on barbie let’s go party 🎉😉. #minnidip #target #targetfinds #targetmusthaves #barbie #barbiegirl #barbiecore #pink #barbiemovie #inflatablepool #inflatablefurniture #foryoupage #fyp ♬ Barbie Girl - Lady Aqua

3.   TREND: baby’s maken op TikTok

Als jouw For You-page de afgelopen dagen níét volledig roze kleurde, heb je misschien een andere opmerkelijke trend voorbij zien komen. Momenteel zijn TikTokkers namelijk druk bezig met baby’s maken. Nee, het regent geen vieze filmpjes, maar wél video’s waarin gebruikers met AI en foto’s van zichzelf en een ander een beeld creëren van hoe hun gezamenlijke kind er uit zou zien. Dit wordt volop gedaan in combinatie met celebrities, maar ook door stellen die al kinderen hebben en benieuwd zijn in hoeverre hun AI-kind lijkt op hun echte kind. Een tipje van de sluier: in veel gevallen is dat angstaanjagend veel. Wederom een trend die laat zien dat AI zich steeds beter ontwikkelt én steeds meer terrein wint op het platform.



4. TOPIC: B&B Vol Liefde

Er wordt met de dag minder lineaire televisie gekeken, maar wij durven te gokken dat de tv in veel huishoudens deze zomer weer iets vaker aan staat. Vorige week ging een nieuw seizoen van de realityserie B&B Vol Liefde van start en da’s voor velen smullen met een hoofdletter S. In de serie, een soort mix tussen tv-hits Ik Vertrek en Boer Zoekt Vrouw, gaan Nederlandse B&B-eigenaren in het buitenland op zoek naar de ware. De show is een aaneenschakeling van ongemakkelijke momenten en tenenkrommende scènes, die zich perfect lenen voor het schetsen van herkenbare situaties op TikTok. Je raadt het al, dat wordt dan ook in groten getale gedaan en is eigenlijk voor ieder bedrijf zeer makkelijk toe te passen. Ook Videoland, waarop de serie eveneens massaal gestreamd wordt, doet mee en met succes.


@videolandnl Wat een takkezooi, snoeihard de wind van voren! 💥 #BenBVolLiefde ♬ Niet blij B en B Vol Liefde - Videoland

5.   BEDRIJF: AirUp

Deze specifieke video is heel erg on trend, mede dankzij de ‘pickpocket-sound’ die booming is (tip van Flip), waarin iemand mensen op straat waarschuwt voor zakkenrollers. Maar terug naar AirUp, het bedrijf achter misschien wel de populairste waterfles van dit moment. Het Duitse bedrijf gaat als een raket op het platform, maar snapt ook dat lokale TikTok-accounts voor andere landen een slimme zet zijn. Er is dan ook een Nederlands account, waar veel en vooral consistent gepost wordt. Met al bijna 45.000 volgers boeren ze goed, maar daar wordt dan ook wel geld tegenaan gegooid. Zo heeft enkel de pickpockets-video al 1,2 miljoen views en zagen we deze ook als advertentie voorbij komen.


@airupnl Sterk staaltje content, en air up fles die je water 14 uur koel houdt. Doei.💦#airupnl ♬ original sound - user2117519005342

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken