Meer vertrouwen in e-commerce dankzij reclame

Meer vertrouwen in e-commerce dankzij reclame
  • Online
  • 9 feb 2021 @ 08:44
  • 17717 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Een derde van de Nederlanders (31%) geeft aan meer vertrouwen te hebben in de daadwerkelijke bezorging door e-commerce bedrijven wanneer ze reclame maken op tv. Voor social media reclame (16%) en online reclame (20%) is dat een stuk lager.

Marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel heeft eind 2020 onderzoek gedaan naar het e-commerce aankoopgedrag en de rol die media daarbij spelen. De vragenlijst is zowel in Nederland als in België uitgevraagd.

Bijna alle Nederlanders van 18 jaar en ouder doen online aankopen

Het onderzoek is van 25 november tot 7 december 2020 uitgevoerd onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. De steekproef bestaat uit 1.102 respondenten die het afgelopen jaar weleens online wat hebben gekocht. Dat is 97% van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder, bijna de gehele Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. Slechts 3% van alle Nederlanders heeft het afgelopen jaar geen online aankopen gedaan. Na de beginvragen over het online aankoopgedrag, die aan alle respondenten zijn gesteld, zijn de respondenten random ingedeeld in vier verschillende blokken die ieder apart de vragen kregen over de rol van één van de vier verschillende onderzochte media: tv, radio, social media en online reclame.

 

Drie op de tien Nederlanders koopt online boodschappen

De producten die Nederlanders het afgelopen jaar het meest online hebben gekocht zijn achtereenvolgens kleding, spullen voor huis & tuin, boeken/games/cd’s/dvd’s, avondeten, vakantie/reis/hotel/appartement en verzorgingsproducten. Drie op de tien Nederlanders, 29%, koopt weleens boodschappen online. Vrouwen kopen significant vaker speelgoed, verzorgingsproducten, boodschappen, kleding & make-up. Mannen kopen significant vaker computer/mobiele telefoon, andere elektronische apparatuur, financieel product en klusartikelen.

Bron: Ruigrok NetPanel n = 1.102

 

Persoonlijke relevantie meest belangrijk voor reclame om te inspireren tot een online aankoop

Aan de respondenten die hebben aangegeven dat zij geïnspireerd raken door reclame om online aankopen te doen is gevraagd: waaraan moet reclame voldoen om te inspireren tot een online aankoop? Het belangrijkste is volgens de ondervraagden dat de reclame een product moet bevatten dat relevant is voor de persoon zelf. Dan volgt 'de reclame moet leuk zijn om naar te kijken', 'de reclame moet te begrijpen zijn' en 'de situatie moet herkenbaar zijn'. Het minst belangrijk vindt men dat de reclame iets nieuws moet leren.

Bijna twee derde van de Nederlanders (31%) heeft meer vertrouwen in de daadwerkelijke bezorging door e-commerce bedrijven wanneer zij reclame maken op TV

We denken dat het vertrouwen in de bezorging door webshops al redelijk hoog is, omdat we zien dat Nederlanders volop online bestellen. Reclames zorgen ervoor dat dit vertrouwen nog hoger wordt. Van de ondervraagden is 31% het eens of helemaal mee eens met het statement ‘wanneer een webshop reclame maakt op tv heb ik er meer vertrouwen in dat de producten die ik bestel ook daadwerkelijk bezorgd zullen worden’. Voor radio is dat percentage iets lager, namelijk 27%. Voor online reclame (20%) en social media (16%) wordt daar een stuk minder vaak mee ingestemd.

  Bron: Ruigrok NetPanel TV n = 301, Radio n = 241, Social media n = 270, Online reclame n = 290

De vergelijking met België

Ruigrok NetPanel heeft in opdracht van VIA, de Belgische Screenforce, in december 2020 hetzelfde onderzoek uitgevoerd in Vlaanderen en Wallonië. Waar we zien dat in Nederland 97% van de bevolking in het afgelopen jaar een aankoop online heeft gedaan, is dit in België niet veel minder met 94%. Wel is het zo dat het aandeel Nederlanders dat bijvoorbeeld wel eens kleding, avondeten, spullen voor huis en tuin, tickets, vakanties/reizen online koopt flink hoger ligt dan in België. Hier zien we wel in terug dat online shoppen in Nederland groter is dan in België. Binnen België is hier ook een groot verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Vlaanderen lijkt wat dat betreft hierin meer op Nederland.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken