Europees parlement trekt ten strijde tegen techreuzen

Europees parlement trekt ten strijde tegen techreuzen
  • Online
  • 20 okt 2021 @ 09:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het Europees parlement heeft de buik vol van de techreuzen die op grote schaal de privacy aan hun laars lappen en schandalig veel geld verdienen aan tracking software. Dinsdag 19 oktober stuurden 19 leden van het Europees Parlement een brief naar de bedrijfsleiders van de grootste Europese adverteerders om hen op te roepen te stoppen met het gebruik van trackingadvertenties.

De coalite is een nipte meerderheid van de Sociaaldemocraten, de Groenen, Renew (voorheen Alde) en het linkse samenwerkingsverband GUE/NGL in het Europees Parlement. Onder de 100 ontvangers bevinden zich de CEO's van Volkswagen, Unilever, Shell en Heineken.

Alleen al in Europa gaven bedrijven in 2020 € 69,4 miljard uit aan digitale advertenties, waarvan Google en Facebook naar schatting 50-70% verdienden.

Afgezien van privacy schendingen en misbruik brengt het advertentiesysteem volgens de parlementariërs grote risico's met zich mee ‘voor onze samenleving als geheel door polariserende content-ranking algoritmes te stimuleren, door enorme hoeveelheden energie te verbruiken en door inkomsten weg te nemen van uitgevers.’

De 19 leden van het Europees Parlement in de brief: ‘Het is onze verantwoordelijkheid als beleidsmakers om fundamentele waarden te beschermen. Toch vinden wij het ook de verantwoordelijkheid van grote bedrijven om de manier waarop ze gebruikmaken van een systeem dat onze samenleving zo flagrant schaadt, te heroverwegen. Door gebruik te blijven maken van tracking advertising platforms financieren zij niet alleen de groei van een schadelijk systeem, maar zijn zij zelf ook slachtoffer van fraude en het afromen van de inkomsten.'

Wij vinden het ook de verantwoordelijkheid van grote bedrijven om de manier waarop ze gebruikmaken van een systeem dat onze samenleving zo flagrant schaadt, te heroverwegen

In de Volkskrant verscheen gisteren een uitgebreid artikel over de kritiek die de parlementariërs uiten en die zich vooral richt op gepersonaliseerde advertenties, die de grote techbedrijven en kleinere intermediairs met hulp van volgsoftware (cookies) op websites plaatsen. De krant schrijft onder meer: ‘De cookies volgen gebruikers van Google en Facebook ook op andere plekken op het internet, en leiden uit dat gedrag hun commerciële wensen af – waarna de bedrijven ze reclame voorschotelen op een plek die waar dan ook voorhanden is, en via een razendsnelle geautomatiseerde veiling wordt verkocht. Dat kan bijvoorbeeld ook op de site van deze krant zijn.’

De Volkskrant bericht verder: ‘Naast de privacyschendingen en het misbruik van persoonlijke gegevens, vormt het advertentiesysteem een grote bedreiging voor onze samenleving door algoritmen die polariserende inhoud bevoordelen en echokamers creëren’, schrijven de parlementariërs, onder wie de Nederlander Paul Tang van de sociaal-democraten. ‘Ook halen ze geld weg bij kleine bedrijven en kranten en tijdschriften, die zijn getroffen door gebrek aan inkomsten.’

Het doel van de brief is bestuursvoorzitters te wijzen op hun bijdrage aan dit systeem, zegt Tang. ‘Het is een oproep aan hen om eens kritisch te kijken naar hun eigen marketingbeleid. De signalen dat er iets mis is sijpelen gewoon niet genoeg door. We hopen dat ze zich dan ook over deze misstanden zullen uitspreken.’

Ook hopen de politici steun te krijgen voor twee Europese wetsvoorstellen die de macht van de grote techbedrijven aan banden moeten leggen, onder meer door trackingcookies te verbieden, aldus de Volkskrant.

De komende weken gaan de betrokken commissies in het Europees Parlement daarover stemmen, en eind dit jaar of begin volgend jaar het voltallige parlement. Tegen die wetsvoorstellen brengen de techreuzen nu hun enorme lobbykracht in stelling, die volgens de waakhond Corporate Europe Observatory tot bijna 100 miljoen euro is gestegen en daarmee groter is dan die van farmaceuten, banken, oliebedrijven of de auto-industrie. De laatste weken probeert met name Facebook zich in Europa via grote campagnes van zijn beste kant te laten zien door te benadrukken dat het veel kleine bedrijven helpt en werkgelegenheid creëert, aldus de Volkskrant.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken