Facebook en Instagram verwijderen 'gevoelige' targeting categorieën

  • Online
  • 10 nov 2021 @ 09:14
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Facebook en Instagram verwijderen eind januari duizenden ‘gevoelige’ advertentie categorieën zoals seksuele geaardheid, ras, religie en politieke geaardheid. Dat meldde Facebook in een bericht op haar businesspagina’s.

De wijzigingen gaan in op 19 januari 2022 en omvat volgens het bericht onder meer:

  • Medische termen (bijv. ‘Bewustwording van longkanker’, ‘Wereld Diabetes Dag’ en ‘Chemotherapie’)
  • Seksuele geaardheid (bijv. ‘huwelijk van hetzelfde geslacht’ en ‘LHBT-cultuur’)
  • Religieuze praktijken en groepen (bijv. ‘Katholieke kerk” en ‘Joodse feestdagen”)
  • Politieke overtuigingen

Meta erkent dat het verwijderen van die categorieën het voor bedrijven en organisaties lastiger maakt heel precies doelgroepen te benaderen, maar stelt experts zeggen dat ‘zulke targetingopties gebruikt kunnen worden op manieren die leiden tot negatieve ervaringen voor mensen in ondervertegenwoordigde groepen’. De wijziging geldt voor alle platforms van Meta zoals Facebook, Instagram en Messenger.

Illustratie: ©rafapress/123RF.COM

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken