Facebook en Instagram verwijderen 'gevoelige' targeting categorieën
- Online
 - 10 nov 2021 @ 09:14
 - Link
 - 
  
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
 
- 10 nov 2021 @ 09:14
 - Michiel van Zaane
 
Facebook en Instagram verwijderen eind januari duizenden ‘gevoelige’ advertentie categorieën zoals seksuele geaardheid, ras, religie en politieke geaardheid. Dat meldde Facebook in een bericht op haar businesspagina’s.
De wijzigingen gaan in op 19 januari 2022 en omvat volgens het bericht onder meer:
- Medische termen (bijv. ‘Bewustwording van longkanker’, ‘Wereld Diabetes Dag’ en ‘Chemotherapie’)
 - Seksuele geaardheid (bijv. ‘huwelijk van hetzelfde geslacht’ en ‘LHBT-cultuur’)
 - Religieuze praktijken en groepen (bijv. ‘Katholieke kerk” en ‘Joodse feestdagen”)
 - Politieke overtuigingen
 
Meta erkent dat het verwijderen van die categorieën het voor bedrijven en organisaties lastiger maakt heel precies doelgroepen te benaderen, maar stelt experts zeggen dat ‘zulke targetingopties gebruikt kunnen worden op manieren die leiden tot negatieve ervaringen voor mensen in ondervertegenwoordigde groepen’. De wijziging geldt voor alle platforms van Meta zoals Facebook, Instagram en Messenger.
Illustratie: ©rafapress/123RF.COM
- 
Michiel van Zaane
 - Werkt Bij: BBP Media
 - Functie: Allround Redacteur
 - Website:https://www.marketingtribune.nl
 - Profiel »
 
- meta
 - inclusiviteit
 - targeting
 - categorieën
 - sekusele geaardheid
 - politiek
 - diversiteit
 - religie
 - ras
 - gevoelig
 - messenger
 
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
 - Inschrijven
 
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
 - ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
 
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit... 04-11-2025
 - [column] Amazon belooft poort... 03-11-2025
 - Shortlist TikTok Ad Awards 2025 bekend31-10-2025
 - Prime Video lanceert The Moderators... 22-10-2025
 - Thuiswinkel.org lanceert campagne... 21-10-2025
 - OBA lanceert nieuw digitaal huis... 17-10-2025
 
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
 - Klaar voor Black Friday?
 - De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
 - Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
 - Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
 - The State of AI in Customer Experience 2025
 

