DOSSIER DATASTROMEN: Martin Leeflang van Validators

DOSSIER DATASTROMEN: Martin Leeflang van Validators
  • Online
  • 9 jun 2022 @ 08:00
  • 27442 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Big data

In een onzekere macro-economische situatie, zoals een pandemie of oorlog, ziet marktonderzoeksbureau Validators juist dat marketeers meer behoefte krijgen aan data. Onder data verstaan zij informatie over hoe mensen denken, wat ze doen en hoe ze te bereiken. Het is hun beeld dat marketeers steeds bewuster met data omgaan om strategische marketingbeslissingen te nemen.

Democratie van data

Martin Leeflang, CEO Validators : 'Als we kijken naar de populariteit en de leesfrequentie van de Monitor Consumentengedrag op MarketingTribune, waarin we het consumentengedrag op de voet volgen en met experts bespreken, dan klopt dit beeld helemaal. De combinatie van in- en externe data is een stevig fundament voor de toekomst van het marketingvak, mits goed verzameld, samengebracht, geïnterpreteerd en geïmplementeerd.'
Pragmatisme in data is de verschilmaker volgens Leeflang.

‘We staan aan het begin van een data intelligentietijdperk; voor marketeers valt er veel te winnen’

'Data moet wel van nut zijn voor het maken van beslissingen. Hierbij weten innovatieve patroonherkenningsmethodes in grote datasets - met AI en algoritmes - steeds meer aan toegevoegde waarde te winnen. We staan aan het begin van een data-intelligentietijdperk. Voor marketeers valt er veel te winnen.’

Triangulatie
In de ‘democratische datawereld’ wordt data slim samengebracht en via digitale platformen ontsloten. Een aantal jaren geleden noemde strateeg Daan Muntinga van het bureau Mensch dit samenbrengen triangulatie. Hij doelde daarmee op het feit dat drie datasets samen een beter beeld van de waarheid geven. Validators past triangulatie toe door data uit creatie-testing, campagne-evaluatie en merkonderzoek samen te voegen, om zo de mentale beschikbaarheid van merken in de hoofden van consumenten meetbaar te maken. Leeflang: 'De wetmatigheid die hierbij hoort: meer democratie = meer triangulatie = meer innovatie = beter kijken door ogen van consumenten. Hoe meer triangulatie, hoe meer databehoefte je hebt.'

Data integreren
Voor de toekomst ziet hij dat merken vaker via (open) softwareplatforms zullen werken, die direct te integreren zijn in de dagelijkse dataomgeving van marketeers, bijvoorbeeld via Microsoft Power BI en Tableau (Salesforce). 'Onderzoekdata wordt dan direct ingeladen in de eigen dataomgeving. Ook externe data worden hier ontsloten, zodat het niet langer losse silo’s zijn, maar een datageheel. Onderzoeksbureau worden dan onderdeel van het merkeigen platform en leveren methodes, data en analyses,' aldus Leeflang.
Daarmee kantelt het platformeigendom volgens Leeflang: waar vroeger vooral bureaus de leveranciers waren van een slimme dataomgeving, zijn merken en marketeers nu zelf in charge van hun totale dataset. Bureaus kunnen hen nu juist voeden met innovatieve tools, platforms en aanvullende deep dives op datasets. 'Marketeers zijn meer getraind en datawijs geworden, bureaus leveren de tools en experts voor meer specialistische projecten. In de toekomst zullen marketeers alleen maar meer hongerig zijn naar data,' zegt hij tot slot.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 08, 2022.

LEES HIER HET VOLLEDIGE DOSSIER OVER DATASTROMEN.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken