Alipay en Uefa sluiten miljoenendeal

Alipay en Uefa sluiten miljoenendeal
  • Sponsoring
  • 15 nov 2018 @ 10:43
  • 15616 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkOnline betalenSponsorshipVoetbal

Alipay, het betaalplatform van Alibaba-oprichter Jack Ma, heeft een sponsordeal gesloten met de Europese voetbalbond Uefa. Het Chinese bedrijf betaalt 200 miljoen dollar om zijn naam te verbinden aan de komende twee EK's en de landencompetities.

Alipay wil een mondiale grootmacht in betalen worden en heeft veel geld over om dat beeld er bij de mondiale consument in te branden. Het sponsorbedrag van 200 miljoen dollar is achterhaald door The Financial Times.

Concurrentie met Mastercard

De komende jaren zal het logo van Alipay ongetwijfeld goed zichtbaar zijn bij de Europese Kampioenschappen van 2020 en 2024, maar dus ook de komende acht jaar bij de landencompetities van de voetbalbond. Bij de clubtoernooien is Mastercard de officiële betaalpartner.

De deal houdt in dat Uefa bij landentoernooien voortaan het betaalsysteem van Alipay accepteert. Dat heeft als bijkomend effect dat Chinese toeristen eenvoudiger kaartjes voor wedstrijden kunnen kopen. Voetbal is in China enorm populair, dus is het ook voor de thuismarkt een belangrijk sponsor-object.

Alipay heeft wereldwijd meer dan 900 miljoen gebruikers, waarvan meer dan 700 miljoen actieve gebruikers in China. Zij betalen online met de dienst, maar gebruiken het ook in fysieke winkels. Alipay heeft daarvoor onder andere QR-codes en gezichtsherkenning, meldt het FD. Het neemt het daarmee op tegen onder meer WeChat Pay, van het eveneens Chinese Tencent.

Reacties van Uefa en Alipay

Beide partijen zijn uiteraard heel content met de gesloten deal. Uefa-president Aleksander Čeferin: 'Alipay is at the forefront of digital payments and in association with its global partners, Alipay has unique connections with over 900 million users. We believe the partnership will further innovate the way in which Uefa engages with football fans around the world.'

Eric Jing, CEO van Ant Financial, dat verbonden is aan Alipay: 'We are thrilled to work with Uefa to bridge the world through the common language of football. We will empower Uefa to engage with football fans around the world through digital platforms and help Uefa reach and interact with billions of potential audience in Asia. By partnering with Uefa, we hope to share the passion and happiness of football with more people across the world and bring them the benefits of digital life.'

Alipay wordt door deze overeenkomst de derde nationale teamsponsor van de Uefa, na Volkswagen en Booking.com die eerder al deals tekenden tot 2022.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken