Biografie
Gerard van den Bogaart


[column] Copy tips voor politiek correcte inhoud
Nu de geglobaliseerde wereld zich meer bewust wordt van de gevoeligheden van verschillende culturen en levensstijlen, biedt deze blog tips, rode vlaggen en bronnen om ervoor te zorgen dat jouw woorden anderen niet beledigen.

[column] Virtuele teambuilding juist nu essentieel
We hebben allemaal de talrijke tips gezien om thuiswerken waardevol te maken. Toch worstelen veel bedrijven ook met de vraag: Hoe houd je thuiswerkende teams verbonden en productief? Referro houdt a.s. vrijdag een gratis webinar over dit onderwerp.

[column] APK voor je SEO
Een contentaudit is een soort voorjaarsschoonmaak. Een keer per jaar (of volgens een ander regulier schema) ga je door je website heen en verwijder je pagina's die niet langer bij jou of je merk passen.

Referro introduceert: De Marketing Architect
In mijn blogserie over moderne marketingfuncties is dit keer de marketing architect aan de beurt. Hoezo een architect hoor ik je denken? Gaan we bouwen dan? Wat heeft architectuur met marketing te maken? Heel veel, kan ik je zeggen. Alleen bouwen we geen huis, maar een machine. Voordat er met de bouw gestart kan worden, moeten enkele zaken duidelijk zijn: Uit welke onderdelen bestaat de machine? In welke volgorde bouwen we? Hoe ziet de planning eruit? Welke bouwers hebben we nodig? Etc, etc. Zonder een tekening, zonder een plan, zonder een architectuur, geen machine…

Referro introduceert: De Creative Engineer
In mijn serie blogs over moderne marketingfuncties gaat veel aandacht uit naar veranderingen van ons vakgebied als gevolg van digitalisering. Terecht want de impact is enorm. Mijn vorige blog over de marketing technologist gaat in op de technische kant van ons werk. 'Maar is creatief werk dan niet meer belangrijk?', hoor ik je vragen. Jawel mevrouw, jawel meneer, u weet niet hoe gelukkig ik word van die vraag! Te vaak willen opdrachtgevers vooral met ons praten over marketing automation implementaties of andere projecten waarbij de inzet van een slimme tool het doel op zich lijkt te zijn. Maar een tool is echt niets meer dan een tool. Je verkoopt er geen pepernoot extra door als het niet goed wordt gebruikt. En als niet aan de aloude marketingwetten wordt voldaan: Gij zult relevant zijn voor uw doelgroep, gij zult onderscheidend zijn ten opzichte van uw concurrenten, gij zult uw propositie op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengen…

Referro introduceert: de Marketing Technologist
In dit blog introduceer ik de Marketing Technologist, een functie waar enkele jaren geleden nog niemand van gehoord had. Een functie die is ontstaand door de digitalisering van ons vakgebied. Welke competenties dien je dan in huis te hebben voor de juiste invulling van die functie? In hoeverre heb ik al de juiste competenties in huis? Gaat er een mismatch ontstaan tussen door bedrijven gezochte marketingcompetenties en het aanbod op de arbeidsmarkt?

Marketingcompetenties en digitalisering: reden voor paniek?
Digitale innovatie heeft een enorme impact op de benodigde competenties binnen een modern en effectief marketingteam. Uit recent onderzoek van Randstad blijkt dat slechts 1/3 van de Nederlandse beroepsbevolking wil werken voor digitaal innovatieve bedrijven. Gaat er in de toekomst een mismatch ontstaan tussen vraag en aanbod? Welke marketingfuncties ontstaan uit digitalisering?
- AlgemeenWeblog [column] Magnum haalt de teugels...Nieuws JONGERENICONEN 2026 - Gezocht:...Nieuws ‘Je moet tegelijkertijd vraag...Nieuws Dans keert terug via herseninterfaceNieuws Inzenden Esprix start al voor kerstNieuws Spotler Group neemt Capital ID over
- B2BNieuws Marketingtransfers week 51, 2025Nieuws Conclusion Experience bereikt...Nieuws Marketingtransfers week 50, 2025Nieuws Marketingtransfers week 49, 2025Nieuws Sanne Hartman (Ovivio): 'Je kunt het...Nieuws Marketingtransfers week 48, 2025
- BureausNieuws Nieuw agency of record voor SwecoNieuws Aanbesteding gemeente Almere...Nieuws FarmCamps speelt in op vakantiestressNieuws Campagne haalt stigma van...Nieuws Het tijdperk van makkelijke...Nieuws Stedin zet werkgeversmerk scherper...
- ContentmarketingNieuws [marketeer 239] Madelon van der Tol...Nieuws Rabobank lanceert...Nieuws COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne...Nieuws Kerst 2025: McDonald’s Nederland...Nieuws Maestro burger keert terug op...Nieuws Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk...
- DesignWeblog [column] Kerstmuziek: de enige trend...Weblog [column] Waarom de Magnum-bite niet...Nieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...
- Food en RetailNieuws Horecava Trendrapport 2026 schetst...Nieuws [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in...Weblog [column] Alle 13 goed: Foodtrends...Nieuws Heineken daagt voice note-cultuur uitNieuws Dijkhuizen aan marketingroer...Weblog [column] Upfront: Het toppunt van...
- MediaNieuws Management neemt PXR Media overNieuws Aandacht voor advertenties blijkt...Weblog [column] De mooiste tijd van het jaar?Weblog [column] Als je kerstcommercial...Nieuws Paramount mengt zich in strijd om...Nieuws Podimo bereikt 300K betalende leden...
- Online MarketingNieuws Etos brengt kerstverhalen tot levenNieuws Artiesten lanceren anti-vape trackNieuws KPN introduceert App de Sint AI...Nieuws Petersen presenteert boek...Nieuws MondoMarketing bekroond tot beste...Nieuws AH wint Greatest TikTok tijdens Ad...
- SponsoringNieuws Audi en Revolut presenteren F1-teamNieuws Unox Nieuwjaarsduik groeit...Weblog [column] De merkwaarde van Ajax...Nieuws Nieuwe deal voor Oranje:...Nieuws PSV-kersttrui maakt comeback met...Nieuws Rabobank nieuwe hoofdsponsor van...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Dans keert terug via herseninterface
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

