Biografie
Gerard van den Bogaart


[column] Copy tips voor politiek correcte inhoud
Nu de geglobaliseerde wereld zich meer bewust wordt van de gevoeligheden van verschillende culturen en levensstijlen, biedt deze blog tips, rode vlaggen en bronnen om ervoor te zorgen dat jouw woorden anderen niet beledigen.

[column] Virtuele teambuilding juist nu essentieel
We hebben allemaal de talrijke tips gezien om thuiswerken waardevol te maken. Toch worstelen veel bedrijven ook met de vraag: Hoe houd je thuiswerkende teams verbonden en productief? Referro houdt a.s. vrijdag een gratis webinar over dit onderwerp.

[column] APK voor je SEO
Een contentaudit is een soort voorjaarsschoonmaak. Een keer per jaar (of volgens een ander regulier schema) ga je door je website heen en verwijder je pagina's die niet langer bij jou of je merk passen.

Referro introduceert: De Marketing Architect
In mijn blogserie over moderne marketingfuncties is dit keer de marketing architect aan de beurt. Hoezo een architect hoor ik je denken? Gaan we bouwen dan? Wat heeft architectuur met marketing te maken? Heel veel, kan ik je zeggen. Alleen bouwen we geen huis, maar een machine. Voordat er met de bouw gestart kan worden, moeten enkele zaken duidelijk zijn: Uit welke onderdelen bestaat de machine? In welke volgorde bouwen we? Hoe ziet de planning eruit? Welke bouwers hebben we nodig? Etc, etc. Zonder een tekening, zonder een plan, zonder een architectuur, geen machine…

Referro introduceert: De Creative Engineer
In mijn serie blogs over moderne marketingfuncties gaat veel aandacht uit naar veranderingen van ons vakgebied als gevolg van digitalisering. Terecht want de impact is enorm. Mijn vorige blog over de marketing technologist gaat in op de technische kant van ons werk. 'Maar is creatief werk dan niet meer belangrijk?', hoor ik je vragen. Jawel mevrouw, jawel meneer, u weet niet hoe gelukkig ik word van die vraag! Te vaak willen opdrachtgevers vooral met ons praten over marketing automation implementaties of andere projecten waarbij de inzet van een slimme tool het doel op zich lijkt te zijn. Maar een tool is echt niets meer dan een tool. Je verkoopt er geen pepernoot extra door als het niet goed wordt gebruikt. En als niet aan de aloude marketingwetten wordt voldaan: Gij zult relevant zijn voor uw doelgroep, gij zult onderscheidend zijn ten opzichte van uw concurrenten, gij zult uw propositie op een aantrekkelijke manier onder de aandacht brengen…

Referro introduceert: de Marketing Technologist
In dit blog introduceer ik de Marketing Technologist, een functie waar enkele jaren geleden nog niemand van gehoord had. Een functie die is ontstaand door de digitalisering van ons vakgebied. Welke competenties dien je dan in huis te hebben voor de juiste invulling van die functie? In hoeverre heb ik al de juiste competenties in huis? Gaat er een mismatch ontstaan tussen door bedrijven gezochte marketingcompetenties en het aanbod op de arbeidsmarkt?

Marketingcompetenties en digitalisering: reden voor paniek?
Digitale innovatie heeft een enorme impact op de benodigde competenties binnen een modern en effectief marketingteam. Uit recent onderzoek van Randstad blijkt dat slechts 1/3 van de Nederlandse beroepsbevolking wil werken voor digitaal innovatieve bedrijven. Gaat er in de toekomst een mismatch ontstaan tussen vraag en aanbod? Welke marketingfuncties ontstaan uit digitalisering?
- AlgemeenNieuws ‘Ik hoor je’ roept op tot veilige...Nieuws Lego meest inspirerende onderneming...Nieuws Reframe presenteert DE&I-onderzoek...Weblog [column] Is de nieuwe Blokker...Nieuws Bol en Tiny Miracles maken kunst...Nieuws De Complete Marketingmethode NIMA...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 26, 2025Nieuws Centraal Beheer: werkdruk zet...Nieuws Dotdotdash opent Europese hub in...Weblog [column] LinkedIn en PR zijn on the...Nieuws Mediahuis E-commerce behaalt...Nieuws PXR verkoopt advertentieruimte voor...
- BureausNieuws ‘We bouwen aan een cultuur waarin...Nieuws Kruidvat kiest Ace voor social...Nieuws MediaMarkt kiest Serviceplan als...Nieuws Candid in financieel zwaar weer -...Nieuws Reclamecampagne vol droge humor te...Nieuws ASN Bank trapt rebranding af met...
- ContentmarketingNieuws Stayokay speelt met vooroordelen in...Nieuws Decathlon viert zomerse klassiekers...Weblog [column] De generatie van alles en...Nieuws Fietsersbond lanceert campagne voor...Nieuws Libresse lanceert de Refresh Spot op...Nieuws ING steekt vrouwenvoetbal hart onder...
- DesignNieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan
- Food en RetailNieuws Sea Water en Flink brengen...Nieuws Wibra groeit stevig door met...Weblog [column] Gymshark werd way of life...Nieuws Nieuwe commerciële strategie Jumbo...Nieuws Albert Heijn en franchisenemers...Weblog [column] Food Inspiration Days...
- MediaNieuws Mediahuis geeft abonnees van 9...Nieuws BBC Studios leidt wereldwijd op...Nieuws ‘Je moet de groenten van HAK hebben’...Nieuws Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna...Nieuws ACM akkoord met overname RTL...Nieuws Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Online MarketingNieuws DNB: Online kaartbetalingen sterk in...Nieuws AI-modellen geven vergeten mode een...Nieuws Bijna helft Nederlanders lid van...Nieuws Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR...Nieuws Wat als je advertenties inspelen op...Weblog [column] Digitale ontgifting
- SponsoringNieuws Rabobank Utrecht nieuwe partner...Nieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Retailhospitality als strategisch wapen
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Europese Toegankelijkheidswet gaat op 28 juni in
- De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C: Hét fundament voor...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers