[column] 10 tips voor overtuigende storytelling

[column] 10 tips voor overtuigende storytelling
  • B2b
  • 24 jul 2020 @ 08:59
  • 25873 x gelezen
  • Link
  • Gerard van den Bogaart
    Gerard van den Bogaart

    Marketing Strategist
    Referro B2B Marketing
  • Geen tag

Build a better mousetrap and the world will beat a path to your door? Bedenk iets nieuws en de mensen komen vanzelf aanrennen om het te kopen. Maar dat is gewoon niet waar, dat weten we inmiddels allemaal.

Er worden jaarlijks overigens duizenden patenten geregistreerd voor muizenvalontwerpen - en nog veel meer, die om de een of andere reden niet worden geregistreerd. Om ​​succesvol te worden, heeft je innovatie een krachtig, goed gestructureerd verhaal nodig. 'Strategische storytelling' noemen we dat. Als we praten over duurzaamheidsinnovaties geldt exact hetzelfde.


Om ​​succesvol te worden, heeft je innovatie een krachtig, goed gestructureerd verhaal nodig

Innoveren voor de SDG's

In een paar jaar tijd zijn de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties erin geslaagd hun claim centraal te stellen in de bedrijfsstrategieën van veel van 's werelds toonaangevende bedrijven: van Unilever tot Novozymes. Deze bedrijven zijn druk bezig om hun impact op onze wereld te veranderen en om nieuwe producten en diensten te creëren die één of meer van de 17 doelen bereiken.

Versterk de boodschap

Strategische storytelling verwoordt duidelijk je merkverhaal en de punten die het verschil maken. Het brengt iedereen op dezelfde golflengte. Het geeft energie aan de berichten en het brengt de merkpersoonlijkheid tot leven. Voor innovaties op het gebied van duurzaamheid is het uitgangspunt van strategische storytelling hoogstwaarschijnlijk één of meer van de doelen van de SDG's. Je bedrijf heeft bijvoorbeeld een nieuwe manier bedacht om water uit stenen te halen. En het meest voor de hand liggende uitgangspunt is dan doel nummer 6: schoon water en sanitaire voorzieningen. De strategische storytelling zou dan kunnen beginnen als: ‘Watertekort is een van de grootste uitdagingen waar onze wereld voor staat. Daarom hebben we drie jaar en vijf miljoen dollar besteed aan de ontwikkeling...’

Lijkt je dit te gemakkelijk? Dat is het ook!

Met de bovenstaande aanpak zul je waarschijnlijk vrijwel hetzelfde verhaal vertellen, op dezelfde manier, zoals elk ander bedrijf dat doet om doel nummer 6 aan te pakken. Je kostbare innovatie dreigt gewoon weer een muizenval te worden, te verdrinken in een zee van vergelijkingen en met niets om je echt te onderscheiden van je concurrenten. En omdat bedrijven of consumenten geen echte duidelijke reden zien om voor jouw product te kiezen.

Het volume hoger zetten

Er is meer kracht nodig, zowel verbaal als visueel. Het verhaal van jouw bedrijf moet zowel interne als externe belanghebbenden motiveren om alle voordelen van de duurzaamheidsuitvinding naar een wereld te brengen die echt de hulp kan gebruiken. En het is waarschijnlijk dat jouw bedrijf ook wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van krachtige strategische storytelling. Een ervaren storyteller op het gebied van duurzaamheid zal je begeleiden aan de hand van 10 tips:

1. Omschrijf duidelijk welke probleem de innovatie oplost - of welke kans het biedt.

2. Beschrijf waarom het oplossen van dit probleem of het grijpen van deze kans zo belangrijk is voor de wereld en voor je bedrijf.

3. Beschrijf wat het bedrijf doet of probeert te doen aan het probleem / de kans.

4. Maak duidelijk naar welke SDG’s je bedrijf toe werkt.

5. Omschrijf wat de innovatie (en je bedrijf) uniek maakt in de markt.

6. Wat is de duidelijke, overtuigende waarde propositie van de innovatie.

7. Welke kernboodschappen staan centraal en hoe zorgen we ervoor dat die consistent worden afgeleverd gebaseerd op de waarde propositie.

8. Druk je Big Long Idea (BLI) uit in woorden om de latere creatie van visuals of advertentieconcepten te ondersteunen.

9. Zorg voor bewijs en redenen om uw beweringen over het effect en de functionaliteiten te staven.

10. Maak duidelijk waar je als bedrijf naar toe werkt - en waarom dat je bedrijf een slimme keuze is voor de toekomst.

Voordat je een externe storyteller inschakelt, moet je controleren of ze weten hoe ze duurzaamheidsverhalen kunnen positioneren. Begrijpen ze de VN-SDG's en het grotere UN Global Compact? Hoe goed zijn ze in het leveren van duurzaamheidsverslaglegging? En, niet in de laatste plaats, wat weten ze over het brede scala aan technologieën en ideeën die al gericht zijn op het bereiken van de 17 doelen?

Supergroot - met passie

Denk groot, kies vervolgens het winnende idee en breng dit dicht bij de realiteit van technologie, de markttoegang en de schaal. En vergeet niet één belangrijk element: passie. BBN heeft het voorrecht gehad om bedrijf na bedrijf te helpen in het UN SDG Accelerator-programma om strategische storytelling te creëren rond hun innovaties op het gebied van duurzaamheid. Eén ding springt er uit. Namelijk de passie die ze bij elk project brengen. Passie stimuleert mensen om te innoveren en het opnemen van passie in de verhalen, die je vertelt over duurzaamheidsinitiatieven, is cruciaal voor het succes.

De bedrijven die toewerken naar de SDG’s hebben niet zomaar een muizenval gecreëerd, ze willen dat hun gewaagde ideeën de wereld daadwerkelijk veranderen - en dat krachtige strategische storytelling ze daarbij helpt.

 

BBN the World’s B2B Agency staat dit jaar op nummer één in de top 15 van de B2B Marcomms Agencies League Table. Referro in Oisterwijk is de enige Nederlandse vestiging van BBN.  BBN bestaat uit 47 kantoren in 30 landen en telt meer dan 1.300 B2B-specialisten. Regelmatig rapporteert Gerard van den Bogaart van Referro in dit blog over nieuwe marketingtechnieken, klantsuccessen en internationale B2B-ontwikkelingen.

Gerard van den Bogaart

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken