Biografie
Julian Stevense

![[column] Marketing masterminds](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing masterminds
Marketing is van strategisch belang voor elke organisatie. Marketing is tenslotte - mede - verantwoordelijk voor waardecreatie en de bijbehorende sustainable profitable growth die een organisatie nastreeft. Niet voor niets krijgt de Chief Marketing Officer steeds vaker de titel Chief Growth Officer.
![[column] 'Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 'Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie'
Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie. Dat is de definitie die ik al vele jaren hanteer en waar ik altijd trouw aan blijf. Oftewel wederzijdse waardecreatie, de perfecte vorm van reciprociteit om het in mooie, moeilijke metawoorden samen te vatten. Maar toch lijkt het nog regelmatig alsof marketeers de essentie van het vakgebied - en daarmee het bestaansrecht van marketing - uit het oog verliezen.
![[column] Segmenteren kun je leren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Segmenteren kun je leren
Een van de eerste lessen die je als strateeg leert, is om niet in hokjes te denken, maar als het over doelgroepsegmentatie gaat zijn strategische marketeers geneigd deze netjes in afzonderlijke hokjes te plaatsen. Hokjes met stevige muren, want je kunt tenslotte maar in één hokje tegelijkertijd te zitten. Alsof je voor eeuwig vast zou zitten binnen de welkbekende Maslow-piramide. Ga je voor veiligheid en zekerheid? Dan wordt dat het hokje waarin we je voor altijd zullen opsluiten.
![[column] Intelligente marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Intelligente marketeers
Geen enkel onderwerp beheerst het marketingnieuws de laatste tijd meer dan artificiële intelligentie, in welke omschrijvingsvorm dan ook. Als early adaptors die ook graag de positie van innovators wilden innemen, stonden marketeers vanzelfsprekend vooraan om deze ontwikkeling te omarmen. Grotendeels terecht, want de invloed van Generative AI op het vakgebied is enorm gebleken.
![[column] Veeleisende marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Veeleisende marketeers
Als marketeer moet je veeleisend zijn, simpelweg omdat er veel van je wordt verwacht. Je moet in staat zijn veel ballen in de lucht te houden, overal over mee te kunnen praten en snel te kunnen schakelen. Daarnaast moet je in staat zijn om de korte en lange termijn met elkaar te verbinden, interne en externe klanten tevreden te houden en meer resultaat te behalen met steeds minder middelen. De perfecte marketeer is een verbinder.
![[column] De meerwaarde van marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De meerwaarde van marketing
Het afgelopen jaar heb ik weer met verwondering gekeken hoe organisaties met hun meest waardevolle bezit omgaan: het merk. Veel organisaties staan onder druk door de toegenomen kosten van huur, personeel en grondstoffen, de toetreding van nieuwe concurrenten of veranderend consumptiegedrag. Dat heeft ertoe geleid dat marges onder druk staan en dat er veelal is gesneden in de kosten. En zoals we allemaal weten uit onderzoek en eigen ervaring wordt het merk veelal gezien als kostenpost.
![[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
![[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Er is nog altijd veel discussie over de toegevoegde waarde van marketing, terwijl de essentie van marketing juist draait om het creëren van toegevoegde waarde. Marketing wordt echter nog te vaak gezien als stafafdeling met uitvoerende en ondersteunende taken, waardoor het veelal wordt behandeld als kostenpost. Daarmee doen organisaties zichzelf echter enorm tekort. Marketing is namelijk een katalysator en, indien goed uitgevoerd, een accelerator van groei.
![[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg
Creativiteit is essentieel voor elke organisatie en toch wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rationaliteit. Organisaties richten zich, vaak onder druk van aandeelhouders, op kortetermijnresultaat waardoor marketeers veelal de rol van performance marketeers moeten spelen. Hetzelfde zie je aan bureauzijde waar de toegenomen focus op technologie steeds meer ten koste gaat van creativiteit. Het idee wordt steeds meer ondergeschikt aan de executie, wat je uiteindelijk ook terug ziet in het resultaat.
![[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen
In de huidige markt, waarin het steeds moeilijker is om gekwalificeerd personeel te werven en te behouden, wordt de rol van marketing steeds belangrijker. Onderwerpen als Employer Branding, Internal Branding en de bijbehorende organisatiecultuur of zelfs cultuurtransformatie krijgen steeds meer aandacht. Het is echter veelal de afdeling HR die bij dit soort belangrijke organisatievraagstukken het voortouw neemt. Hier ligt echter een enorme kans voor de afdeling marketing, omdat juist branding de expertise is van de marketeer.
![[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case
Het schrijven van een overtuigende business-case is essentieel voor marketeers om het gewenste doel te bereiken. Of het nu een case is voor meer budget, een case voor meer mensen of een case om marketing meer beslissingsbevoegdheid te geven, je moet in staat zijn de ontvanger te overtuigen van jouw verhaal. Marketeers zijn in essentie uitstekende storytellers, maar waarom zien we dat niet genoeg terug in de business-cases die worden gepresenteerd?
![[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!
Waarom wordt er door marketeers zo vaak gewisseld van campagne? Daar moet toch een hele goede reden achter zitten. Je gaat tenslotte niet zomaar afscheid nemen van iets waar je veel tijd, geld en energie in hebt gestoken.
![[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
![[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers
Marketeers zijn vrij uitgesproken in hun verwachtingen van partners of leveranciers. Zeker als het op strategische of conceptuele vraagstukken aankomt. Een scherpe analyse moet uiteindelijk leiden tot een effectieve strategie en een efficiënte executie. Maar zijn marketeers zelf scherp genoeg om tot dit gewenste resultaat te komen?
![[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen
Er zijn weinig woorden die zo eendimensionaal worden toegepast als het woord duurzaam. Duurzaam heeft echter meerdere betekenissen. Naast weinig belastend voor het milieu, staat duurzaam ook voor lang durend of weinig aan slijtage of bederf onderhevig.
![[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie
Als er één afdeling is waar je normaliter voldoende diversiteit aan expertises kunt vinden, dan is het wel de afdeling marketing.
![[column] MarketingAffairs 7: Keuzestress](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 7: Keuzestress
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 7: Keuzestress.
![[column] Marketing Affairs 6: Alleskunners](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 6: Alleskunners
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 6: Alleskunners.
![[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.

[column] Marketing Affairs 4: Marketingnonsens
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 4: Marketingnonsens.

[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 3: Merkvoorkeur voor marketing.

[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 2: Waardevolle marketing.

[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers
In de maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag verschijnt deel 1: Kleine denkers.

De perfecte positionering voor marketeers (2): Vertrouwen
Hoe krijg je meer invloed en realiseer je meer impact als marketeer? In een drieluik schetst Julian Stevense, senior consultant en founder van het Amsterdamse Brandgurus, hoe marketeers een stevige positie krijgen en houden in de boardroom. Vandaag deel 2: Vertrouwen.
- AlgemeenNieuws Nederland scoort 15 nominaties op...Nieuws Cannes Lions telt bijna 27 duizend...Nieuws Orange Lions en Dentsu presenteren:...Weblog [column] AI-geletterdheid is nu...Nieuws Basic-Fit, Consumentenbond en Jean...Nieuws [onderzoek] Activisme groeit bij...
- B2BNieuws De marketingtransfers van week 23,...Nieuws Een einde aan 'do-not-reply’-marketingWeblog [column] Podcast shorts zijn...Nieuws MassiveMusic bundelt krachten tot...Nieuws Klantverlies dreigt voor zwijgende...Nieuws De marketingtransfers van week 22,...
- BureausNieuws Pitchen tussen wolken en zand met...Nieuws Allianz Direct stunt met bold...Nieuws 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid...Nieuws KVK speelt met realiteit in nieuwe...Nieuws Karvan Cévitam mixt verfrissende...Nieuws Jysk investeert in merkbeleving en...
- ContentmarketingNieuws ING steekt vrouwenvoetbal hart onder...Nieuws [column] Wachten als belevenis:...Weblog [column] De suikerbom en de...Weblog [column] Jong & conservatief?Nieuws Backpack toerist de pineut in nieuwe...Nieuws Het Verhaal van Alkmaar van kaasstad...
- DesignNieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan
- Food en RetailNieuws [marketeer 226] Jasper Spaargaren -...Nieuws Nationaal Jenevermuseum Schiedam en...Nieuws Bakker Bart speelt in op knorrende...Nieuws Aldi verleidt pubers met versaanbodWeblog [column] Waarom communicatie het...Nieuws Jumbo lanceert 'De lekkerste...
- MediaNieuws Piet Parra ontwerpt literaire...Nieuws Mediaconsumptie zomer: print,...Nieuws DPG Media deelt attention score met...Nieuws Digital stuwt mediabestedingen naar...Nieuws Nieuwe podcast Beauty Bullshit...Nieuws DPG Media zet nieuwe standaard in...
- Online MarketingNieuws VanMoof lanceert S6: krachtiger en...Nieuws [column] Marketingtoppers in London...Nieuws AI Assistent wil werken in Albert...Nieuws Maastricht zet bezoeker centraal met...Weblog [column] Marketingfacts Focus #4Nieuws [onderzoek] Nederlandse consument...
- SponsoringNieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...Nieuws Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur...Nieuws a.s.r. zet ouders en kinderen aan...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation