Biografie
Julian Stevense

![[column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en overtuigende merkambassadeur in de boardroom](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en overtuigende merkambassadeur in de boardroom
De afgelopen periode heb ik het genoegen gehad om regelmatig met directies, besturen en toezichthouders om de tafel te zitten en te praten over het belang van het merk.
![[column] Marketeers luisteren niet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeers luisteren niet
Waarom is het in de marketingwereld zo moeilijk om goed naar elkaar te luisteren? Waarom wil iedereen altijd het laatste woord hebben? Waarom wil men alleen maar zenden? En waarom vergeten we te luisteren? Want door dit gebrek aan luistervaardigheid zijn marketeers en hun bureaus veel minder goed in staat om de juiste diagnose te stellen, waardoor ze nooit tot de perfecte oplossing kunnen komen.
![[column] Marketing masterminds](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing masterminds
Marketing is van strategisch belang voor elke organisatie. Marketing is tenslotte - mede - verantwoordelijk voor waardecreatie en de bijbehorende sustainable profitable growth die een organisatie nastreeft. Niet voor niets krijgt de Chief Marketing Officer steeds vaker de titel Chief Growth Officer.
![[column] 'Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 'Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie'
Marketing is het creëren van waarde voor de doelgroep op een manier die waarde creëert voor de organisatie. Dat is de definitie die ik al vele jaren hanteer en waar ik altijd trouw aan blijf. Oftewel wederzijdse waardecreatie, de perfecte vorm van reciprociteit om het in mooie, moeilijke metawoorden samen te vatten. Maar toch lijkt het nog regelmatig alsof marketeers de essentie van het vakgebied - en daarmee het bestaansrecht van marketing - uit het oog verliezen.
![[column] Segmenteren kun je leren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Segmenteren kun je leren
Een van de eerste lessen die je als strateeg leert, is om niet in hokjes te denken, maar als het over doelgroepsegmentatie gaat zijn strategische marketeers geneigd deze netjes in afzonderlijke hokjes te plaatsen. Hokjes met stevige muren, want je kunt tenslotte maar in één hokje tegelijkertijd te zitten. Alsof je voor eeuwig vast zou zitten binnen de welkbekende Maslow-piramide. Ga je voor veiligheid en zekerheid? Dan wordt dat het hokje waarin we je voor altijd zullen opsluiten.
![[column] Intelligente marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Intelligente marketeers
Geen enkel onderwerp beheerst het marketingnieuws de laatste tijd meer dan artificiële intelligentie, in welke omschrijvingsvorm dan ook. Als early adaptors die ook graag de positie van innovators wilden innemen, stonden marketeers vanzelfsprekend vooraan om deze ontwikkeling te omarmen. Grotendeels terecht, want de invloed van Generative AI op het vakgebied is enorm gebleken.
![[column] Veeleisende marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Veeleisende marketeers
Als marketeer moet je veeleisend zijn, simpelweg omdat er veel van je wordt verwacht. Je moet in staat zijn veel ballen in de lucht te houden, overal over mee te kunnen praten en snel te kunnen schakelen. Daarnaast moet je in staat zijn om de korte en lange termijn met elkaar te verbinden, interne en externe klanten tevreden te houden en meer resultaat te behalen met steeds minder middelen. De perfecte marketeer is een verbinder.
![[column] De meerwaarde van marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De meerwaarde van marketing
Het afgelopen jaar heb ik weer met verwondering gekeken hoe organisaties met hun meest waardevolle bezit omgaan: het merk. Veel organisaties staan onder druk door de toegenomen kosten van huur, personeel en grondstoffen, de toetreding van nieuwe concurrenten of veranderend consumptiegedrag. Dat heeft ertoe geleid dat marges onder druk staan en dat er veelal is gesneden in de kosten. En zoals we allemaal weten uit onderzoek en eigen ervaring wordt het merk veelal gezien als kostenpost.
![[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
![[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Er is nog altijd veel discussie over de toegevoegde waarde van marketing, terwijl de essentie van marketing juist draait om het creëren van toegevoegde waarde. Marketing wordt echter nog te vaak gezien als stafafdeling met uitvoerende en ondersteunende taken, waardoor het veelal wordt behandeld als kostenpost. Daarmee doen organisaties zichzelf echter enorm tekort. Marketing is namelijk een katalysator en, indien goed uitgevoerd, een accelerator van groei.
![[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg
Creativiteit is essentieel voor elke organisatie en toch wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rationaliteit. Organisaties richten zich, vaak onder druk van aandeelhouders, op kortetermijnresultaat waardoor marketeers veelal de rol van performance marketeers moeten spelen. Hetzelfde zie je aan bureauzijde waar de toegenomen focus op technologie steeds meer ten koste gaat van creativiteit. Het idee wordt steeds meer ondergeschikt aan de executie, wat je uiteindelijk ook terug ziet in het resultaat.
![[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen
In de huidige markt, waarin het steeds moeilijker is om gekwalificeerd personeel te werven en te behouden, wordt de rol van marketing steeds belangrijker. Onderwerpen als Employer Branding, Internal Branding en de bijbehorende organisatiecultuur of zelfs cultuurtransformatie krijgen steeds meer aandacht. Het is echter veelal de afdeling HR die bij dit soort belangrijke organisatievraagstukken het voortouw neemt. Hier ligt echter een enorme kans voor de afdeling marketing, omdat juist branding de expertise is van de marketeer.
![[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case
Het schrijven van een overtuigende business-case is essentieel voor marketeers om het gewenste doel te bereiken. Of het nu een case is voor meer budget, een case voor meer mensen of een case om marketing meer beslissingsbevoegdheid te geven, je moet in staat zijn de ontvanger te overtuigen van jouw verhaal. Marketeers zijn in essentie uitstekende storytellers, maar waarom zien we dat niet genoeg terug in de business-cases die worden gepresenteerd?
![[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!
Waarom wordt er door marketeers zo vaak gewisseld van campagne? Daar moet toch een hele goede reden achter zitten. Je gaat tenslotte niet zomaar afscheid nemen van iets waar je veel tijd, geld en energie in hebt gestoken.
![[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
![[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers
Marketeers zijn vrij uitgesproken in hun verwachtingen van partners of leveranciers. Zeker als het op strategische of conceptuele vraagstukken aankomt. Een scherpe analyse moet uiteindelijk leiden tot een effectieve strategie en een efficiënte executie. Maar zijn marketeers zelf scherp genoeg om tot dit gewenste resultaat te komen?
![[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen
Er zijn weinig woorden die zo eendimensionaal worden toegepast als het woord duurzaam. Duurzaam heeft echter meerdere betekenissen. Naast weinig belastend voor het milieu, staat duurzaam ook voor lang durend of weinig aan slijtage of bederf onderhevig.
![[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie
Als er één afdeling is waar je normaliter voldoende diversiteit aan expertises kunt vinden, dan is het wel de afdeling marketing.
![[column] MarketingAffairs 7: Keuzestress](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 7: Keuzestress
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 7: Keuzestress.

[column] Marketing Affairs 6: Alleskunners
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 6: Alleskunners.

[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.

[column] Marketing Affairs 4: Marketingnonsens
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 4: Marketingnonsens.

[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 3: Merkvoorkeur voor marketing.

[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 2: Waardevolle marketing.

[column] Marketing Affairs 1: Kleine denkers
In de maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag verschijnt deel 1: Kleine denkers.

De perfecte positionering voor marketeers (2): Vertrouwen
Hoe krijg je meer invloed en realiseer je meer impact als marketeer? In een drieluik schetst Julian Stevense, senior consultant en founder van het Amsterdamse Brandgurus, hoe marketeers een stevige positie krijgen en houden in de boardroom. Vandaag deel 2: Vertrouwen.
- AlgemeenWeblog [column] De oogst van 30 jaar...Nieuws Marketeers worstelen met social...Nieuws [analyse] De veranderende...Nieuws [onderzoek] Aantal traineeships...Nieuws Marketeer van een betere wereld -...Nieuws 'Deze zomer staat in het teken van...
- B2BNieuws Ayvens kiest Nxt Agency voor...Nieuws Marketingtransfers week 34, 2025Nieuws Marketingtransfers week 33, 2025Nieuws We moeten marketeers helpen wat AI...Nieuws Willem-Albert Bol nieuwe Country...Nieuws Marketingtransfers week 32, 2025
- BureausNieuws Brouwerij ’t IJ kiest 51North voor...Nieuws Natwerk wint Bifi-pitch van grote...Nieuws 'Over je werk nadenken, stopt niet...Nieuws Logistiekcampagne TLN benadrukt...Nieuws Asito zet schoonmaakvak in nieuw...Nieuws Wij eisen de nacht op-campagne van...
- ContentmarketingNieuws Goede contentmarketing creëert...Weblog [column] Meteen op date!Nieuws EasyToys zet taboe rond seksuele...Nieuws Breda investeert in studentenbinding...Nieuws Brabant Partners lanceert campagne...Nieuws GPCM2025: 'Goede contentmarketing...
- DesignNieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merk
- Food en RetailNieuws Runnersworld start circulair...Nieuws 'Mijn eindverantwoordelijkheid stopt...Nieuws JDE Peet's (Douwe Egberts) verkocht...Nieuws Primeur: eerste palmolievrije...Nieuws De Damrakker vormt klein blikje en...Nieuws Sail-primeur: drijvend...
- MediaWeblog [column] Walibi's reclamecontroverse...Nieuws Wednesday's Mall of Misery trekt...Nieuws Margriet van der Linden leidt jury...Nieuws Podcasts nieuw wapen in...Nieuws Snapchat lanceert Europees...Nieuws Tien jaar Fullscreen x XITE op NFF
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #7Nieuws Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme...Nieuws Festivals digitaliseren: pinnen...Nieuws Thebe en Hello 24/7 lanceren app...Nieuws Zuckerberg deelt nieuwe visie op...Nieuws Rijksoverheid lanceert social-first...
- SponsoringNieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...Nieuws Amazon verlengt sponsoring Uefa...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ‘Mijn portfolio wordt breder én interessanter’
- Plaknachten houden Nederland wakker
- [column] Iemand moet het zeggen: Gen AI is een probleempuber...
- Mysteryland lanceert duurzaam mobiliteitsplan
- Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims
- 'Deze zomer staat in het teken van loslaten, opladen en nieuwe...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers